Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-09-04, 18:21   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Omega-3 och depression

Citat:
Evidence that depressive symptoms are inversely related to n–3 (ω3) fatty acids is growing among United States adults. We assessed whether self-reported depressive symptoms were inversely associated with n–3 fatty acid intakes by using a cross-sectional study in 1746 adults (aged 30–65 y) in Baltimore City, MD (2004–2009). The 20-item Center for Epidemiologic Studies–Depression Scale (CES-D) was used, with a CES-D score ≥16 suggestive of elevated depressive symptoms (EDS). By using the mean of two 24-h dietary recalls, n–3 highly unsaturated fatty acids (HUFAs; ≥20 carbons), n–3 polyunsaturated fatty acids (PUFAs; ≥18 carbons), and plausible ratios with n–6 (ω6) fatty acids were estimated. EDS prevalence was 18.1% among men and 25.6% among women. In women, the uppermost tertile (tertile 3) of n–3 PUFAs (compared with tertile 1) was associated with reduced odds of EDS by 49%, with a substantial sex differential. The n–3 PUFA:n–6:PUFA ratio was inversely related to EDS among women (tertile 2 vs. tertile 1, OR: 0.74; 95% CI: 0.41, 1.32; tertile 3 vs. tertile 1, OR: 0.47; 95% CI: 0.27, 0.83). A similar pattern was noted for n–3 HUFA:n–6 HUFA among women. For CES-D subscales, n–3 PUFA (% of energy) was inversely related to somatic complaints, whereas positive affect was directly related to n–3 HUFA (% of energy; total population and among women), n–3 HUFA:n–6 HUFA (women), and n–3 HUFA:n–6 PUFA (total population and among women). In sum, among United States women, higher intakes of n–3 fatty acids [absolute (n–3) and relative to n–6 fatty acids (n–3:n–6)] were associated with lower risk of elevated depressive symptoms, specifically in domains of somatic complaints (mainly n–3 PUFAs) and positive affect (mainly n–3 HUFAs).
Omega-3 Fatty Acid Intakes Are Inversely Related to Elevated Depressive Symptoms among United States Women. J. Nutr. September 4, 2013.

http://jn.nutrition.org/content/earl....full.pdf+html

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-04, 18:32   #2
Gober
Surgubbe

Gobers avatar

Reg.datum: Feb 2010
Är väl korkad men kan inte tyda hur mycket det handlar om i gram?
Gober är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-04, 18:33   #3
tjing
Banned User

Reg.datum: Jun 2012
Hmm, ja det har ju varit rätt sparsmakat med effekter från mer kontrollerade studier på omega-3 och depression.

Däremot har man sett att omega-3 minskar både kortisol och noradrenalin (katekolamin) i ett par studier och stress är klart implikerat i utvecklandet av depression (hippocampus krymper osv).

För övrigt är det en anledning till att jag inte tror att för höga mängder omega-3 är bra dagligen; man kan förmodligen bli sederad p g a de "anti-stress" effekter fiskolja har på HPA-axeln och katekolaminer. Och så kommer (som vanligt) aldrig på tanken att något tillskott skulle kunna påverka hur man mår.

Effect of omega-3 fatty acid-containing phospholipids on blood catecholamine concentrations in healthy volunteers: a randomized, placebo-controlled, double-blind trial.

"...This study demonstrated that EPA plus DHA supplementation lowered plasma NE concentrations in normal volunteers even at the small dose of 762 mg of EPA plus DHA per day. This effect of EPA plus DHA to lower plasma NE concentrations may be important to understand some of the effects of fish oils on diseases."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15925295

Fish oil prevents the adrenal activation elicited by mental stress in healthy men.

"...Supplementation with n-3 fatty acids inhibits the adrenal activation elicited by a mental stress, presumably through effects exerted at the level of the central nervous system."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12909818

Stressresponsen minskar sammanfattningsvis med fiskolja; något som torde kunna ge effekter på depression. Men det kanske är svårt att kvantifiera.

Senast redigerad av tjing den 2013-09-04 klockan 18:37.
tjing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-04, 19:43   #4
Babyface
Banned User

Reg.datum: Aug 2013
King krub och tjing ni är ju för bra, härligt att ni börjat jobba i team också. Bröder?

Jag äter 5g direkt på morgonen, bör jag vara orolig? Ska jag dra ner dosen?
Babyface är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-04, 19:48   #5
tjing
Banned User

Nej, men det finns inget som säger att man skulle behöva så mycket.

Själv blir jag rätt slak av för mycket omega-3. Har provat olika märken, flytande, kapslar etc. Blir seg och trött av för mycket; 1-2 gram är lungt.

Senast redigerad av tjing den 2013-09-04 klockan 19:51.
Gammal 2013-09-04, 20:23   #6
Sniggel
Registered User

Sniggels avatar

Reg.datum: May 2005
Citat:
Ursprungligen postat av tjing Visa inlägg
Själv blir jag rätt slak av för mycket omega-3. Har provat olika märken, flytande, kapslar etc. Blir seg och trött av för mycket;
Du märker alltså av en sådan effekt?
Hur snabbt skulle du påstå att du märker det? 30 minuter eller efter en vecka/månad av "för mycket"?
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-04, 22:09   #7
tjing
Banned User

Absolut.

Har testat att dra en tesked flytande fiskolja (c:a 5 g) några dagar, blir väldigt trött och seg ungefär som att jag vill sova och känner mig ostimulerad/nedstämd. Håller upp med det och blir "klarare" i skallen och piggare inom någon dag.

Har testat otaliga gånger och just högre doser funkar inte riktigt för mig. Mindre mängder märker jag inget särskilt av dock.

Det har förmodligen med kortisol och katekolaminer att göra, jag tappar liksom driv och energi. Provat med höga doser innan gympass också och orkar ingenting på gymmet. Så ibland kommer det fort.

Ska påpeka att det fungerar bättre när jag får det genom maten, kanske tillskott som spökar.

Senast redigerad av tjing den 2013-09-04 klockan 22:16.
Gammal 2013-09-04, 22:11   #8
Gpajpen
Registered User

Gpajpens avatar

Reg.datum: Apr 2006
Jag drar en burk makrill i tomatsås varenda dag. Inga omega3 tillskott. Bör jag oroa mig?
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Living the dream.
Gpajpen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-04, 22:16   #9
tjing
Banned User

För vad?

Det låter mest nyttigt om du upplever att du mår bra.

I den här studien sågs en korrelation mellan totalt intag av omega-3, kvoten omega-3:omega-6 och depression samt positiv affekt (positivt stämningsläge). Hos kvinnor.

Nu har jag inte tillgång till fullängdaren men effekten var tydligen inte samma för män, verkar det som.

Senast redigerad av tjing den 2013-09-04 klockan 22:20.
Gammal 2013-09-04, 22:19   #10
RobinEH
Registered User

RobinEHs avatar

Reg.datum: Dec 2012
Citat:
För vad?

Bör man oroa sig över mängden BPA man kan få i sig av att konsumera makrill i konserv dagligen?
Citat:
...Allt du skrivit i den här tråden är felaktigt, så du kanske inte koncentrade dig så noga på lektionerna?...
RobinEH är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-04, 22:22   #11
tjing
Banned User

Ingen aning faktiskt. Det får någon annan svara på.
Gammal 2013-09-04, 22:53   #12
Gpajpen
Registered User

Gpajpens avatar

Reg.datum: Apr 2006
Citat:
För vad?

I den här studien sågs en korrelation mellan totalt intag av omega-3, kvoten omega-3:omega-6 och depression samt positiv affekt (positivt stämningsläge). Hos kvinnor.

Nu har jag inte tillgång till fullängdaren men effekten var tydligen inte samma för män, verkar det som.
Jo men jag tänkte bara om omega-3 blir för högt. Jag mår finfint. Tack för svar
Citat:
Living the dream.
Gpajpen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-04, 23:00   #13
tjing
Banned User

Ja, men då så.

För övrigt ska man nog inte äta för stora mängder av andra anledningar, t ex att fleromättade fettsyror är benägna att oxidera. Men en burk makrill om dagen når inte så högt, två däremot kanske.
Gammal 2013-09-09, 11:13   #14
Toppis
Registered User

Reg.datum: Oct 2010
Citat:
Nej, men det finns inget som säger att man skulle behöva så mycket.

Själv blir jag rätt slak av för mycket omega-3. Har provat olika märken, flytande, kapslar etc. Blir seg och trött av för mycket; 1-2 gram är lungt.
Menar du 1-2 gram EPA+DHA?
Toppis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-09, 11:37   #15
tjing
Banned User

Fiskolja.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:23.