Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-08-18, 13:47   #1
NoPainNoGains
Registered User

NoPainNoGainss avatar

Reg.datum: May 2013
Utbildning, framtid.. Vad ska jag välja..

Tjenare.
Jag ska börja 2an i gymnasiet nu, på Östrabo skolan i Uddevalla.
Jag går teknik inriktning IT (Programmering)

De är det enda jag har gillat att hålla på med sen jag var liten fram tills jag fann gymmet. Jag satt inne förr, spela dator, hade tjej så fester sket jag i, programmerade osv. Gymmet kom sedan in och tog upp lite tid från plugget samt mitt dator intresse, men inte alls lika mycket som de gör nu.

Jag älskar gymmet nu. Vill uppnå en grym fysik samt få lärdom om kroppslära (anatomi). Inte säker på hur jag ska bära mig åt.. Vad har ni för synpunkter? Hur ser arbetsmarknaden ut för personliga tränare VS IT branschen?
Vet någon om man behöver någon unik utbildning för att bli personlig tränare?

Mvh Chrippe.
NoPainNoGains är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-18, 14:35   #2
Drughi
Registered User

Reg.datum: Apr 2012
Om det är dem enda alternativen så:
Satsa på en IT utbildning (universitet)
PT kan du vara på fritiden. (Bara gå lite PT kurser) kolla sats osv.

Med en universitetsutb i baken har du iaf lite säkerhet

Om det är valen
Gammal 2013-08-18, 14:44   #3
Ape3
Registered User

Ape3s avatar

Reg.datum: Jan 2008
Du har nog fler möjligheter till jobb om du väljer IT.
Ape3 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-18, 14:50   #4
Ame
Friidrott

Ames avatar

Reg.datum: Mar 2005
Det är ju inte direkt bråttom för dig att komma på vad du ska studera/arbeta med. Se till att plugga och skaffa bra betyg så att du får en möjlighet att välja när du väl kommit på vad du vill göra (inte för att PT kräver bra betyg men om du skulle vilja läsa något akademiskt).
Ame är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-18, 14:51   #5
filmjölk
Banned User

Reg.datum: Feb 2010
Du skall just nu gå klart gymnasiet, och du har nästan två år kvar. Två år är när man är ung en lång tid. Jag vet att tanken och pressen ligger där om att du måste bestämma dig, du är snart vuxen etc etc.

men vet du vad? Du har nästan två år framför dig när du egentligen inte behöver veta längre än till vad du skall hitta på till helgen. Ta vara på det! Tids nog måste du välja och växa upp, men noja dig inte över det....än.

Satsa på att få hyfsade betyg utan att plugga ihjäl dig, njut av livet och återkom om ett och ett halvt år med samma fråga.
filmjölk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-18, 14:57   #6
Doggeh
Dat dere celltech

Doggehs avatar

Reg.datum: Nov 2009
Gör det du vill, låt ingen bestämma åt dig. Däremot så skadar inte rådgivning men viktigast är att du är nöjd med vilket val du väljer. Om du tror att programmera är det bästa för dig, välj det då!

Min uppfattning är att du vill uppnå en grym kropp & lärdom om anatomi men eftersom du inte nämner något om att du gillar att hjälpa andra personer så bör du tänka efter åtminstone 2 gånger om du vill bli PT. Fast jag kan ju givetvis ha fel.
Doggeh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-18, 15:16   #7
Vunnis
Tunnis

Vunniss avatar

Reg.datum: Apr 2009
Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk Visa inlägg
Du skall just nu gå klart gymnasiet, och du har nästan två år kvar. Två år är när man är ung en lång tid. Jag vet att tanken och pressen ligger där om att du måste bestämma dig, du är snart vuxen etc etc.

men vet du vad? Du har nästan två år framför dig när du egentligen inte behöver veta längre än till vad du skall hitta på till helgen. Ta vara på det! Tids nog måste du välja och växa upp, men noja dig inte över det....än.

Satsa på att få hyfsade betyg utan att plugga ihjäl dig, njut av livet och återkom om ett och ett halvt år med samma fråga.
Å andra sidan är det rätt bra motivation för, om inte annat, betygen i gymnasiet om man vet att man vill göra någonting efteråt som man, eventuellt, behöver betyg till.
Vunnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-18, 15:22   #8
filmjölk
Banned User

Reg.datum: Feb 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Vunnis Visa inlägg
Å andra sidan är det rätt bra motivation för, om inte annat, betygen i gymnasiet om man vet att man vill göra någonting efteråt som man, eventuellt, behöver betyg till.
Äsch, man har ett helt vuxenliv att gräma sig över att man slarvade bort tiden, men man är bara ung en gång. Kasta inte bort det på att oroa sig för framtiden.
filmjölk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-18, 15:28   #9
shut teh face
Mother love bone

shut teh faces avatar

Reg.datum: Aug 2006
Det är väl mer ifall man funderar på handelshögskolan, juridik eller medicin etc som man bör ta höjd för det tidigt, höga betyg osv.

Om du ska jobba med PT eller IT kan bara du veta, men det sistnämnda kommer ge mer betalt rent generellt. Kost- och näringslära kanske räcker att du har som hobby för att stilla ditt intresse, och det kommer ge dig något tillbaka. Att ha IT som fritid medan man jobbar som PT kanske inte ger lika mycket.
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-18, 16:06   #10
NoPainNoGains
Registered User

NoPainNoGainss avatar

Reg.datum: May 2013
Tackar alla för era kommentarer, synpunkter samt resonemang kring vad som ska väljas eller inte. Jag inväntar och ser. Jag tror jag fortsätter med IT för de lär jag aldrig tröttna på, och träningen har jag bara hållit på med i ungefär 2 år... Så IT överväger de två alternativen för tillfället..
NoPainNoGains är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-18, 16:12   #11
Dreas
Maaaaaaat!

Dreass avatar

Reg.datum: Feb 2006
Gillar du att programmera så satsa på det är mitt tips. Det ger fina möjligheter i framtiden och vill du senare gå mot PT-hållet så kör på.

Men att börja jobba med en hobby tar snabbt död på intresset imo. Förut var datorer sjukt intressant, numera är det inte alls lika intressant sedan man började jobba med det.
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-18, 16:54   #12
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Reg.datum: Dec 2004
Jag kan ju säga att det jag var intresserad av att bli i början av andra året på gymnasiet är väldigt ointressant idag. Man hinner ändra sig ett par gånger, så det är lika bra att försöka få så bra betyg som möjligt så att man har mer att välja på.
Gammal 2013-08-18, 17:41   #13
shut teh face
Mother love bone

shut teh faces avatar

Reg.datum: Aug 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Gillar du att programmera så satsa på det är mitt tips. Det ger fina möjligheter i framtiden och vill du senare gå mot PT-hållet så kör på.

Men att börja jobba med en hobby tar snabbt död på intresset imo. Förut var datorer sjukt intressant, numera är det inte alls lika intressant sedan man började jobba med det.
Samma sak här, jag är sjukt ointressant av IT eller teknik öht på hemmafronten, jag orkar inte ens engagera mig i det enklaste..
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:40.