Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-06-19, 22:50   #1
Ecaz
Registered User

Reg.datum: Jun 2012
Träna utan att äta efter

Det finns ett antal debatter över vad som är bäst, äta före eller efter träning. Och man har ju sett ett antal trådar som föreslår att om man inte äter 30 minuter efter träningen så kommer man tappa alla sina muskler

Jag är inte så inlärd på kost och näring men mina fråga är, är det "dåligt" att inte äta någonting efter träning?

Säg att man äter alla sina kalorier för dagen och sen går man att tränar, självklart så gör det ju inget att dricka en protein shake efteråt. Man dör ju inte av 150 extra kalorier.
Ecaz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-19, 23:52   #2
Zababa
Registered User

Reg.datum: Feb 2012
Efter att du tränat behöver din kropp näring och energi. Det är fördelaktigt att sätta majoriteten av dagens kcal efter ett pass.
Zababa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-19, 23:58   #3
Ecaz
Registered User

Reg.datum: Jun 2012
Och den tar inte av energi som "redan finns" då?
Jag äter bara en gång per dag, runt 2200 kcal på en måltid. Så om jag äter det och sen tränar två till tre timmar efter så BÖR jag äta efter?

Jag kanske blir piggare och mer aktiv om jag äter efter men blir det verkligen en stor skillnad rent "muskelmässigt", om du förstår vad jag menar?

Det är, som sagt, inget problem att äta efter. Jag är mer bara nyfiken.
Ecaz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-20, 08:34   #4
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch

Beemels avatar

Reg.datum: May 2006
Jag har funderat lite över det där också. Det som hindrar mig från att köra periodisk fasta är just det faktum att jag ibland tränar 6 på morgonen och ibland 18 på kvällen. Ska jag hålla en jämn fasta-äta cykel så blir något eller några av passen "lidande"
Men jag är lite inne på ditt spår den mat man äter borde ju fortfarande användas. Sen om det är det absolut bästa kan säkert debatteras.
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-20, 09:03   #5
Pretorian
Registered User

Pretorians avatar

Reg.datum: Mar 2010
Du har troligtvis en hel del mat i magen efter träningen om du ätit tre timmar tidigare.

Själv försöker jag lägga mitt största mål nära inpå träningen (efteråt).
Gammal 2013-06-20, 22:59   #6
Mala
Registered User

Malas avatar

Reg.datum: Mar 2011
Anledningen, som jag har förstått det, till att folk äter efter träning är pga främst två anledningar. Den ena är för att proteinsyntesen verkar vara effektivare (kortsiktigt men ändå inte säkert att den är det långsiktig så länge man fått i sig lika mycket protein/dag).

Den andra är pga att vissa vill få i sig mat, eller rättare sagt kolhydrater främst, för att de annars inte tror att de kommer orka dagen ut då deras glykogenförråd är "slut", andra tror att kolhydraterna hjälper proteinsyntesen. Fast båda kolhydrats-orsakerna verkar fel, för att ta slut på sitt glykogenförråd krävs en massa jädrans jobb och den enda anledningen att äta kolisar efter träning (enligt många på kollo, vad jag förstått) är om man nu skulle köra två riktigt INTENSIVA pass. Sen är proteinsyntesen endast beroende av aminosyror så kolisar kommer inte hjälpa till så värst mycket med proteinsyntesen...

Sen finns det säkert (kanske) andra anledningar som hör till de ovanstående, som exempelvis bättre anabol miljö i kroppen, blodsocker nivå osv.

Jag personligen blir hungrig efter ett träningspass - speciellt då jag inte brukar äta så värst mycket innan för att jag helt enkelt inte känner för det - och äter efter passet. Tar även en proteinshake efter träning bara för att jag annars inte skulle komma på tanken att ta en proteinshake, okejdå tanken kanske slår mig ibland men inte så ofta...

Lite skitsnack från en ringrostig ung läsare på kollo (som inte uppdaterat sig på ett bra tag) som också inte kan så mycket, men men...

EDIT:
"som föreslår att om man inte äter 30 minuter efter träningen så kommer man tappa alla sina muskler"

Hehe, nej det stämmer såklart inte, som du troligen redan vet.

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
LCHF är för tjockisar som inte vill träna.

Senast redigerad av Mala den 2013-06-20 klockan 23:02.
Mala är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:22.