Anledningen, som jag har förstått det, till att folk äter efter träning är pga främst två anledningar. Den ena är för att proteinsyntesen verkar vara effektivare (kortsiktigt men ändå inte säkert att den är det långsiktig så länge man fått i sig lika mycket protein/dag).
Den andra är pga att vissa vill få i sig mat, eller rättare sagt kolhydrater främst, för att de annars inte tror att de kommer orka dagen ut då deras glykogenförråd är "slut", andra tror att kolhydraterna hjälper proteinsyntesen. Fast båda kolhydrats-orsakerna verkar fel, för att ta slut på sitt glykogenförråd krävs en massa jädrans jobb och den enda anledningen att äta kolisar efter träning (enligt många på kollo, vad jag förstått) är om man nu skulle köra två riktigt INTENSIVA pass. Sen är proteinsyntesen endast beroende av aminosyror så kolisar kommer inte hjälpa till så värst mycket med proteinsyntesen...
Sen finns det säkert (kanske) andra anledningar som hör till de ovanstående, som exempelvis bättre anabol miljö i kroppen, blodsocker nivå osv.
Jag personligen blir hungrig efter ett träningspass - speciellt då jag inte brukar äta så värst mycket innan för att jag helt enkelt inte känner för det - och äter efter passet. Tar även en proteinshake efter träning bara för att jag annars inte skulle komma på tanken att ta en proteinshake, okejdå tanken kanske slår mig ibland men inte så ofta...
Lite skitsnack från en ringrostig ung läsare på kollo (som inte uppdaterat sig på ett bra tag) som också inte kan så mycket, men men...
EDIT:
"som föreslår att om man inte äter 30 minuter efter träningen så kommer man tappa alla sina muskler"
Hehe, nej det stämmer såklart inte, som du troligen redan vet.
LCHF är för tjockisar som inte vill träna.
|
Senast redigerad av Mala den 2013-06-20 klockan 23:02.
|