Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-06-13, 07:49   #1
Simel
Registered User

Reg.datum: Oct 2012
Du/jag vi/oss - ännu en språktråd

Finns många som har problem vid användningen av du/jag. Det hade jag också fram till för ett par månader sedan. Håller fortfarande på att vänja mig vid skillnaden.

Fel:
Ni vill vara som oss

Rätt:
Ni vill vara som vi

Fel:
Jag är starkare än dig

Rätt:
Jag är starkare än du

Men är det så svart och vitt? När kan man använda både t.ex. mig/jag?

Språknämnden:
http://www.spraknamnden.se/spraklada...;objekttyp=lan

fråga
Är det verkligen rätt att säga ”Han är större än mig”?

svar
Ja, det är det. Orden som och än kan i en sådan jämförelsefras tolkas som prepositioner, och då ska efterföljande pronomen stå i objektsform, alltså i detta fall mig.

Naturligtvis är det även korrekt att säga ”Han är större än jag”, ”Han är lika stor som jag”. Då tolkar man jämförelsefrasen som en förkortad sats där predikatsverbet (i det här fallet är) är utelämnat. Orden som och än är då konjunktioner, och val av pronomenform avgörs av vilken satsdel pronomenet utgör. I dessa båda fall är det subjekt, alltså i detta fall jag. Så skulle det vara enligt äldre språkregler.

Det går att hitta fall där det ord som står efter som och än kan tolkas både som subjekt och objekt, tex. ”Hon liknar mig mera än Pelle”. Det kan ju tolkas som ”Hon liknar mig mera än Pelle gör”. Men det kan också tolkas som ”Hon liknar mig mera än hon liknar Pelle”. Om man nu ersätter Pelle med pronomen, så måste man först bestämma om man vill se än som preposition eller konjunktion. Om man väljer preposition finns bara en valmöjlighet: objektsform, alltså honom. Sammanhanget får avgöra vilken tolkning som är den riktiga. Om man väljer att se än som konjunktion, måste man välja pronomenform efter den satsdel som pronomenet utgör: ”Hon liknar mig mera än han” (han = subjekt), ”Hon liknar mig mera än honom” (honom = objekt).

Hur svårt det är att konsekvent behandla som och än som konjunktioner bevisas av att alla säger Hon är mer insatt i frågan än sina arbetskamrater. Men om man byggde ut denna mening med ett predikatsverb (är), så måste sina ändras till hennes.
Simel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-13, 08:07   #2
Pudzianovski
Trankil.

Pudzianovskis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Simel Visa inlägg
Finns många som har problem vid användningen av du/jag. Det hade jag också fram till för ett par månader sedan. Håller fortfarande på att vänja mig vid skillnaden.

Fel:
Ni vill vara som oss

Rätt:
Ni vill vara som vi

Fel:
Jag är starkare än dig

Rätt:
Jag är starkare än du
Det där lät skumt. Jag tror jag fortsätter att använda det som är fel så att jag kan bidra till att ändra språket.
Pudzianovski är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-13, 08:30   #3
Trouble
Banned User

Reg.datum: Jun 2011
Citat:
Ursprungligen postat av Pudzianovski Visa inlägg
Det där lät skumt. Jag tror jag fortsätter att använda det som är fel så att jag kan bidra till att ändra språket.
Det låter mer rätt om man broderar ut det lite:

Ni vill vara som vi (är).

Jag är starkare än (vad) du (är).

Behandlar man de andra meningarna på motsvarande vis så låter det stört.
Trouble är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-13, 08:35   #4
Simel
Registered User

Reg.datum: Oct 2012
Det heter inte "större än mig" utan "större än jag"

Den vanligaste fråga som alla språkvårdare får tycks vara om man kan säga "jag är större än dig" eller om det måste heta "större än du". Det riktiga svaret idag är att det går bra med båda, eftersom än i det här fallet även kan fungera som en preposition (än dig) och inte bara som en konjunktion (än du).

En annan språkvetare och -vårdare som skrivit om ämnet är Lars-Gunnar Andersson, här är hans argumentation i korthet:

Man säger att det måste heta större än jag med argumentet att uttrycket s.a.s. är en förkortning av större än jag är:

Han är större än mig > *Han är större än mig är

Han är större än jag > Han är större än jag är

(* betyder att meningen är ogrammatisk.) Vad händer då om man byter ut mig/jag mot sin/hans bror?

Han är större än sin bror > *Han är större än sin bror är

Han är större än hans bror > Han är större än hans bror är

Den första meningen, som inte bara är helt korrekt utan även den som de flesta föredrar, blir alltså ogrammatisk när man utför samma härledning som ovan. Konsekvensen blir alltså att härledningen är falsk; det finns inget osynligt är i slutet av meningen som man måste ta hänsyn till, utan det går alldeles utmärkt att säga större än mig.

Ett sätt att reagera är att bli en kompromisslös förespråkare för än mig-alternativet, men det är väldigt dumt. Man gör sig då till tolk för en lika stelbent och ogenomtänkt inställning till dessa konstruktioner som den man ville bekämpa. Det bästa sättet att reagera är att det inte spelar någon roll. [...] Om målet för skolans grammatikundervisning är att en enda grammatisk regel skall spridas till samtliga elever, så ta åtminstone en regel som stämmer.

Fredrik Lindström tar upp samma fråga i Världens dåligaste språk, och även om han anser än jag vara såväl logiskt som historiskt korrekt så kommer han fram till samma slutsats i stort - att det på sikt är lönlöst att kämpa emot majoritetens känsla för språk. Till slut är det ju ändå den som avgör vad som är rätt och fel.

Referenser:
Gösta Åberg, Handbok i svenska (Wahlström & Widstrand 2001), sid 163
Lars-Gunnar Andersson, Fult språk (Carlssons 1985), sid 133
Fredrik Lindström, Världens dåligaste språk (Albert Bonniers förlag 2000), sid 111

http://www.faktoider.nu/mig-och-jag.html

Senast redigerad av Simel den 2013-06-13 klockan 08:38.
Simel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-13, 21:10   #5
HMS Laestander
Registered User

HMS Laestanders avatar

Reg.datum: Aug 2012
Jag tycker det känns väldigt konstigt att säga det grammatiskt korrekta, men för att snabbt kunna se vilket som funkar och vilket som inte funkar kan man bara byta plats.

Jag är starkare än dig. blir följaktligen
Dig är starkare än jag. vilket är fel att säga.

Jag är starkare än du.
Du är starkare än jag.

597 RAW. Mark: 262 - Böj: 190 - Bänk: 145
HMS Laestander är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:26.