Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-06-10, 22:03   #1
RobinEH
Registered User

RobinEHs avatar

Reg.datum: Dec 2012
Oxidation eller förbränning?

Då jag aldrig hade något intresse av varken kemi eller fysik i skolan så är jag i behov av lite hjälp.

Att förbränning är en form av oxidation, men oxidation nödvändigtvis inte är förbränning är jag medveten om. Dock är det ju vanlig att referera till t.ex. fettoxidationen som fettförbränning. Frågan är då om det är korrekt att säga att det sker än förbränning av de energigivande näringsämnena i kroppen eller om det endast är korrekta att benämna det som en oxidation.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
...Allt du skrivit i den här tråden är felaktigt, så du kanske inte koncentrade dig så noga på lektionerna?...
RobinEH är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-10, 22:18   #2
Tornado2251
Registered User

Reg.datum: Sep 2011
Oxidation är en kemisk reaktion vid vilken ett ämne avger en eller flera elektroner.
Förbränning används oftast för att beskriva en medveten/nyttogörande oxidation. Eftersom nyttan ligger i betraktarens ögon beror det ju på sammanhang och syfte.
Tornado2251 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-11, 13:10   #3
tjing
Banned User

Reg.datum: Jun 2012
Oxidation. Se citronsyracykeln och elektrontransportkedjan (oxidativ fosforylering). Förbränning är ett random ord som lättare beskriver vad det handlar om; dvs energiomsättning. Fett och kolhydrater metaboliseras vidare på olika sätt.

Oxidation i negativ bemärkelse som t ex oxidativ stress, hänger såklart ihop med oxidation av makronutrienter då ett par procent av metabola processer i mitokondrien leder till fria radikaler.

Vid varje andetag.

Senast redigerad av tjing den 2013-06-11 klockan 13:14.
tjing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-11, 15:04   #4
nomirin
Registered User

Reg.datum: May 2013
Citat:
Ursprungligen postat av RobinEH Visa inlägg
Att förbränning är en form av oxidation
Nej, vid förbränning sker oxidationer men förbränning är inte en oxidation.
Gammal 2013-06-11, 15:09   #5
nomirin
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av tjing Visa inlägg
Oxidation i negativ bemärkelse som t ex oxidativ stress, hänger såklart ihop med oxidation av makronutrienter då ett par procent av metabola processer i mitokondrien leder till fria radikaler.

Vid varje andetag.
Det är därför man vill ha en fysik som är andningseffektiv och lågförbrukare av luft.
Har länge trott löpning och konditionsträning varit nyttigt men jag tycker man håller sig vid bättre hälsa av bara korrekt och kontrollerad styrketräning.
Det i samband med regelbunden kost och vätska verkar vara optimalt för mig iallafall.

Har också märkt att jag andas mer när jag ätit för mycket så jag känner mig fet, och när jag är alldeles för hungrig/törstig. Är man i balans märker man inte av andningen, och mår finfint.

Senast redigerad av nomirin den 2013-06-11 klockan 15:10.
nomirin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-11, 17:39   #6
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Reg.datum: Aug 2001
Citat:
Ursprungligen postat av RobinEH Visa inlägg
Då jag aldrig hade något intresse av varken kemi eller fysik i skolan så är jag i behov av lite hjälp.

Att förbränning är en form av oxidation, men oxidation nödvändigtvis inte är förbränning är jag medveten om. Dock är det ju vanlig att referera till t.ex. fettoxidationen som fettförbränning. Frågan är då om det är korrekt att säga att det sker än förbränning av de energigivande näringsämnena i kroppen eller om det endast är korrekta att benämna det som en oxidation.

I fett och kolhydrater har du kol som har oxidationstalet 0 eller +1. När fettet och kolhyraterna omsätts aerobt, med syre, får vi koldioxid och kolet har oxiderat till +4.

Att omsätta glukos till mjölksyra är ingen oxidation, det är en fermentering. Strikt kemisk ändrar du bara oxidationstalen inbördes på de tre kolen i mjölksyra.

Så länge du inte bildar mjölksyra så oxiderar du fett och kolhydrater. Men jag skulle i dagligt tal säga förbränna
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-11, 17:42   #7
tjing
Banned User

Så länge man inte äter sjuka mängder kolhydrater och fett så är det här en icke-fråga.

Hej Sverker
Gammal 2013-06-11, 17:48   #8
tlk
nattzor

Reg.datum: Feb 2013
Citat:
Ursprungligen postat av nomirin Visa inlägg
n jag tycker man håller sig vid bättre hälsa av bara korrekt och kontrollerad styrketräning.
Varför tycker du det?

Är ju inte precis ont om studier som visar på förbättrad hjärnhälsa av konditionsträning. Jag har inte precis sett några som visar samma fenomen från konditionsträning.

Och de eventuella problemen med lite extra fria radikaler som uppstår hanterar en frisk kropp utan problem.
tlk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-11, 17:51   #9
tjing
Banned User

Konditionsträning är skitbra. Faktiskt.
Gammal 2013-06-12, 01:16   #10
nomirin
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av tlk Visa inlägg
Varför tycker du det?

Är ju inte precis ont om studier som visar på förbättrad hjärnhälsa av konditionsträning. Jag har inte precis sett några som visar samma fenomen från konditionsträning.

Och de eventuella problemen med lite extra fria radikaler som uppstår hanterar en frisk kropp utan problem.
Eller nej, sorry, kan inte säga att hälsan känns bättre, skulle snarare ha sagt att jag trivs bättre med hur jag känner mig när jag bara styrketränar, får ett annat psyke då.
Jag vill gå upp i vikt och samtidigt vara bredaxlad och då tycker jag löpning sabbar det hela lite grann. Har dock inget emot löpning, men just nu vill jag bli biff och av löpningen blir jag för avslappnad.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:09.