Hallå där.
Skall genom gå en Periodisk fasta under 10 veckor, mellan måndag vecka 24 och måndag vecka 34. Hade då tänkt att skriva journal här för att hålla iordning på grejorna+höra andras respons på mina resultat och träning.
Vad är mitt mål med detta?
Mitt mål med detta är att gå ner så mycket i fett som möjligt samtidigt som jag inte går ner mig särskilt mycket i muskemassa, eller kanske t.o.m att jag bygger på mig lite mera 'lean mass'
Hur har jag tänkt att köra då?
Det finns ju väldigt många olika varianter av periodisk fasta, allt ifrån att du äter vad du vill 5 dagar i veckan och fastar 2 dagar i veckan till att du fastar 16 timmar om dygnet och äter de resterande 8 timmarna.
Jag skall iallafall köra 20-4, med andra ord fasta 20 timmar om dygnet, och äta under de resterande 4 timmarna.
Upplägg
Detta är mitt planerade upplägg, kan komma att ändras ifall det inte fungerar så som jag trott.
10.00-11.00 : Dricker jag 10g BCAA
13.00-14.00 : Dricker ytterligare 10g BCAA, tillsammans med lite annat smått och gott. Intra/pre-workout
ca 14/15.00-17/18.00 : Styrketräning + eventuell interwall träning beroende på hur jag känner mig. Under träningen intas 14g BCAA.
17/18.00 : Post workout shake, här bryts fastan.
19/20.00 : Runt denna tiden äter jag mitt enda mål med riktig mat , skall hamna runt 1600-1700Kcal
21.00-22.00, beroende på när jag tog post workout shaken : proteinshake, efter detta börjar fastan igen.
00/01.00-10.00 :
Schema för styrketräning:
Måndag: Bröst & Triceps : 1
Tisdag: Axlar & Ben : 2
Onsdag: Biceps & Rygg : 3
Torsdag: Bröst & Triceps : 1
Fredag: Axlar & Ben : 2
Lördag: Biceps & Rygg : 3
Söndag: Vilodag då jag ändå jobbar på gymmet denna dagen.
För de som undrar, nej jag har inte en specifik dag för mage just nu. Jag har varit hockeymålvakt i 10+ år så att bålstyrka har jag. Känner att jag måste få bort mer av underhudsfettet för att det skall vara någon "idé" att köra mage. Kommer dock att lägga in ett magpass lite då och då, antingen 1 gång i veckan eller 1 gång varannan vecka. Skipper det inte helt, kör det bara inte regelbundet!
Upplägg styrketräning:
Jag kör varierat högreppare/lågreppare.
En omgång av mitt schema är 3 pass, att ha gått igenom hela kroppen 1 gång. Så med andra ord Mån-Ons är
en omgång.
Jag kör 3 omgångar med högreppare, sedan efter detta så kör jag 3 omgångar med lågreppare. På detta vis så förlorar jag inte styrkan samtidigt som jag ökar i volym.
Högreppare
15 reps, 4 set+eventuellt 1 tut set till fail. Detta håller på i 3 omgångar som tidigare sagt.
Lågreppare
6 reps, 4 set + 4 reps, 1 set. Detta är i 2 omgångar!
Sista omgången är det 4 reps, 6 set + 2 reps, 1 set.
Kosttillskott då?
Nedan kommer jag bifoga bild på alla kosttillskott jag skall ta, en kort förklaring till varför jag tar dem, samt när jag tar dem.
Från vänster till höger.
Mutant pump
ÄLSKAR pump när jag kör högreppare, kan vara det bästa som finns. Vet att många produkter är placebo men kan garantera att denna inte är det.
7 tabletter intas 15-20min innan träning, ENDAST då jag kör högreppare
Kasein
Långsamt protein, mätar väldigt bra. Kommer inta 50g om dagen, utspritt på 2 shakrar mellan min måltid och då jag börjar fasta igen.
ZMA
Har alltid haft väldiga problem med att sova. Känner att jag sover bättre/somnar lättare när jag intar ZMA. Och så ska dem tydligen bevara hormonnivåerna i kroppen vilket är bra under periodisk fasta då dem KAN sjunka annars.
C-vitamin brus
Behövs ens en förklaring?
L-glutamin
Har en tendens att bli sjuk väldigt lätt. Vill inte riskera att bli sjuk under deffen och då hörde jag att Glutamin skulle hjälpa.
Gamer, från fairing. PWO
Då craze inte såldes när jag köpte in mina grejor så fick det bli att prova denna produkt istället. Skall bli intressant att prova då den innehåller lovande ingredienser. 1-3 tabletter, beroende på vad som ger bra effekt, intas 30-60min innan träning.
Mutant amino
Aminosyror i tablettform. Älskar mutants produkter så provar denna och ser ifall den är lika bra som pumpen och wheyen. 2 tabletter intas 30min innan träning samt 2 tabletter direkt efter träning.
Octane, star nutrition
BCAA, dricks under fastan för att förhindra muskelnedbrytnad. Har även
Xtend som inte finns med på bilden. Denna dricker jag under styrketräningspasset.
Malto-flex pure. (stora blåa)
Snabba kolhydrater som intas direkt efter styrketräning för att fylla på glykogendepåerna.
Kreatin monohydrat
Någonting med ATP, är inte riktigt insatt i det, men har märkt att det är bra grejor och att det ger effekt, hehe. 5g intas före träning samt 5g direkt efter träning i postworkout shaken.
Omega-3
Multivitamin
Vassleprotein
Snabbt protein att ta direkt efter träningspasset. 50g tillsammans med 50g malto-flex och 5g kreatin.
Sedan står det även 1 burk kre-alkalyn och 1 burk koffeintabletter där, detta skall jag inte ta, ställde bara dit dem för bilden
Lite kort om mig
Jag heter Rasmus Mirblom. Jag är 17 år, fyller 18 den 5e november. Jag går NaturNaturprogrammet på Fridagymnasiet i Vänersborg. Jag bor i Trollhättan, tillsammans med mina föräldrar, 1 syster och 1 bror.
I hela mitt liv har jag alltid varit lite kraftig/småmullig och ibland, t.o.m fet.

Jag har aldrig varit rippad eller sett riktigt bra ut kroppsmässigt.
Jag har tränat nästan konstant sedan jag var 7.
Jag har spelat fotboll i 5 år.
Jag har spelat bandy i 2 år.
Jag har spelat hockey i 10+ år och spelar fortfarande.
Jag spelar tennis med kompisar regelbundet. Kanske inte låter särskilt seriöst men det blir det när vi väl kommer igång.
Jag har spelat golf i 3 år (inte den jobbigaste sporten men)
Och tillsist, jag har styrketränat i ca 1 år och 5 månader.
Personligen så tycker jag att jag är vältränad, men är lååångt ifrån att vara rippad eller att ha en kropp som jag står ut med, det hoppas jag kunna ändra nu.
Som sagt, jag har styrketränat i ca 1 år och 5 månader nu.

Allt på Friskis & Svettis i trollhättan, där jag även jobbar som gymvärd.
Det tråkiga var att det första året jag gymmade så gjorde jag nästan ingenting rätt. Jag svingade i latsdragen, gick inte ens halvvägs ner i hantelpress eller squats och svingade upp vikterna i bicepscurl. Hur hade det kunna bli ifall jag gjort rätt istället?
Nu de senaste 3-4 månaderna har jag dock börjat att lägga mer krut på formen än vad jag har gjort på vikterna. Jag har fått mer kunskap och börjat förstå hur det ligger till
Varför periodisk fasta?
Allt började när jag började fundera på mitt skolprojektarbete. I början hade jag tänkt mig att jag enbart skulle äta kött och grönsaker i 10 veckor. Detta gick sen till LCHF i 10 veckor och sedan till paleo i 10 veckor. Till sist när jag hade nästan gjort klart allting så berättade min kompis och hans brorsa om Martin Berkhan och periodisk fasta. Jag blev intresserad direkt och började läsa om det.
Och nu ska jag äntligen genomföra det.
Jag har gått i 10 veckor och längtat, lagt ner nästan 100 timmar på att planera, spara ihop pengar osv. och nu, i övermorgon, är det äntligen dags att börja.
Hur kommer min journal gå till?
Jag kommer förhoppningsvis varje dag att skriva de övningar, vikt, antal reps, set osv. Basic stuff. Kommer lägga ut vad jag äter, energiinnehåll osv. ännu mera basic stuff
Jag kommer försöka att filma någonting ifrån varje pass och lägga upp, bara för att visa form osv.
Jag kommer att ta bilder VARJE DAG under dessa 10 veckor. Jag kommer att lägga upp en bild första dagen (på måndag), sedan efter 5 veckor och tillsist när jag är klar så kommer jag lägga ihop alla bilder och göra en liten film av det
Jag kommer att väga mig varje dag också, detta för att jag vill göra en viktkurva och för att få en så bra kurva som möjligt så behövs det många värden.
Jag kommer att mäta omkrets på mage, armar, ben osv. varje söndag.
Hoppas att ni väljer att följa min resa.
På måndag kommer det ut bilder på hur jag ser ut, min vikt och omkrets på allting. Mina startvärden