Varför har du mer sets för triceps och axlar än bröst, dessa är oftast mindre muskler än bröst och tränas i både bänk, sned bänk och dips vilket gör att du inte behöver träna dom specifikt lika mycket, det är en av perksen med flerledsövningar.
Och 8 set framsida axlar + dom 8 dom får i bröstpressar är en aning overkill, speciellt när du inte har något för baksida axlar, alla 3 huvuden förtjänar lite kärlek.
Du saknar även en curl för baksida ben.
Jag skulle rekommendera ett lite mer frekvent upplägg med lägre volym och där dom muskler som arbetar tillsammans tränas tillsammans.
Här är ett jag fått goda resultat med och varje muskel tränas var 5e dag, alltså 2 gånger under loppet av 7 dagar.
Dag 1 - Drag
Dag 2
Dag 3 - Underkropp
Dag 4 - Press
Dag 5
Dag 6 - Börja om
Böj, Chins, Bänk, Militärpress
3v 8 reps
3v 6 reps
2v 4-6-8 (4-6-8-8 för bänk och böj eller 4-4-6-8 om du föredrar det)
1 cycel deload, sänk vikterna med 30-40% och håll dig till dom utsatta repsen/setsen, efter deloaden börjar du om.
Ligg 1 rep ifrån failure och sänk vikten efter varje set för att klara av dom utsatta repsen, när du i något set klarar 1 eller 2 reps mer än dom utsatta så höjer du med 2,5kg eller mer, sålänge du precis klarar av dom utsatta repsen.
Komplement
Samma här, ligg i majoriteten sets 1 rep från fail, du kan dock ta övningar som sidolyft, benspark, pushdowns och lårcurl till failure om du tycker om det då dom inte tär lika mycket på ditt CNS.
Vilken metodik du vill använda i setsen är upp till dig, du kan tex starta med en vikt du klarar av den högst utsatta reppen med och behålla tills du går till den lägst utsatta för att sedan sänka så att du fortfarande håller dig inom dom utsatta repsen.
Eller så kan du köra med samma metodik som i dom stora övningarna.
Det viktiga är att du skriver ned och håller koll på din progresison, att försöka slå sitt tidigare pass på något sätt är A-O.
Låt dock ALDRIG utförandet bli lidande, då lurar du dig själv och risken för skador ökar.
Dom röda siffrorna bakom övningarna är setvilan, du kan självklart justera den om du vill det men i dom stora övningarna rekommenderar jag starkt 3+ min.
Och använd uppvärmningsset, kör alltså 3 set i den första övningen där du tex i set 1 kör stången x 20, set 2 40 x 10, set 3 60 x 5.
Dessa ska inte vara jobbiga på något sätt utan värma upp leder och få in lite blod i musklerna, kör du chins så värm upp i latsdrag.
Drag
Chins alt latsdrag (kör chins om du har styrkan för det): 3x4-8,
3
Stångrodd: 3x6-10,
2
Hantelrodd alt enarmsrodd i maskin: 2-3x8-12,
1.5
Omvända flyes superset shrugs: 3-4x8-12, om du inte supersettar kör
1 min setvila
Stångcurl: 2x5-8,
2 + 2x8-12,
1.5
Underkropp
Böj: 4x5-8,
3
Mark, raka mark eller
raka hypers med lågt stöd: 3x5-8,
3
Benpress alt benspark: 3-4x10-14,
2 i benpress och
1.5 i benspark
Lårcurl: 2-3x10-14,
1.5
+ Mage och vader,
captains char aka benlyft + stående vadpress 4-5x8-12,
1.5
Press
Bänk: 4x4-8,
3
Militärpress: 3x4-8,
3
Lutande hantelpress: 3x8-12,
1.5 (släng in något pump set flyes/CC efter om du vill)
Kabel sidolyft: 3x8-12,
1.5
Frenchpress alt liggande tricepsextansion: 3x5-8,
2
Pushdowns: 2-3x8-12,
1.5
+ Rotatorcuffar,
utåtrotation +
innåtrotation i kabel 2x8-14 för varje arm.
Vill du hellre lägga mer fokus på stångrodd så byt plats på chins/latsdrag och den.
Du kan även köra 2 set stångcurl + tex 2 set hammercurl om du vill det.
Och benlyft går att uföra på många vis så sök på google, du kan även tex köra 3 set benlyft och 2 set crunches om du vill det.
Samma med stående och sittande vadpress.