2013-03-24, 09:30
|
|
Klår sin lillasyster i armbrytning
Reg.datum: Dec 2012
|
Korrelationen mellan intelligens och att vara välformulerad på Internet
Hej!
Jag är nyfiken på era åsikter och insikter angående korrelationen mellan att skriva bra på Internet, och intelligens i övrigt.
När jag började hänga på Internet, så drog jag ganska starka likhetstecken mellan "skriver som en åtta-åring" och "fungerar i övrigt som en åtta-åring". Dock har jag fått revidera den åsikten på senare år, då jag har märkt att ett par bekanta till mig som är riktigt smarta när man pratar med dem, skriver som om de vore hjärnskadade. En av dem har diagnosticerad dyslexi.
Jag tror att motsatsen är mer ovanlig. Så vitt jag vet har jag aldrig träffat någon som skriver som en poet men som inte kan knyta sina egna skor.
Vad tycker och tror ni?
|
|
|
2013-03-24, 09:39
|
|
Human forklift.
Reg.datum: Aug 2008
|
Jag tror det finns en korrelation mellan bildningsnivå och formulering.
Senast redigerad av Stefan J den 2013-03-24 klockan 09:42.
|
|
|
2013-03-24, 09:44
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2012
|
Jag tror det är lättare att framstå som smart på nätet än vad man egentligen är.
Senast redigerad av Galt den 2013-03-24 klockan 09:47.
|
|
|
2013-03-24, 09:45
|
|
Human forklift.
|
Citat:
Ursprungligen postat av Galt
+1 för att undvika att formulera mej avslöjande;-)
|
Haha, jag editerade inte snabbt nog. Nåväl, låt stå.
|
|
|
2013-03-24, 09:47
|
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Galt
Jag tror det är lättare att framstå som smart på nätet än vad man egentligen är
|
Ja, eftersom man har lång betänketid och kan formulera om sig tills man är nöjd. Plus att man kan googla saker.
|
|
|
2013-03-24, 09:52
|
|
småmysigt slampig
Reg.datum: Jul 2006
|
Det finns ofta, enligt mina empiriska eftersökningar, en korrelation mellan utbildning och att skriva vårdat på internet men inte i närheten av någon kausalitet. Något samband med intelligens tycker jag mig däremot generellt sett inte se.
Själv tycker jag att diskussion över internet är ett utmärkt tillfälle att släppa lite på syntax och disposition. Jag håller dock fortfarande stenhårt på andra grammatiska delar - som morfologin - och kommer alltid att göra det (jag ber om ursäkt om jag använt språkvetenskapliga termer aningen svepande; jag är språkpolis men inte språkvetare).
Aningen högtravande svar men jag tyckte tråden krävde det. Här ta en smiley så folk fattar att jag inte är övermåttan seriös.
|
|
|
2013-03-24, 09:53
|
|
Human forklift.
|
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans
Ja, eftersom man har lång betänketid och kan formulera om sig tills man är nöjd.
|
Fast just att man får lite tid på sig kan ju göra att det är först då som det man vill ha sagt kommer fram. Alla har inte förmågan att omedelbart omsätta tankar i tal. Talets gåva kan vara ännu mer vilseledande när det kommer till intelligens än skrift tycker jag. Finns ju gott om folk som snackat omkull både den ene och den andre och fått anställningar och höga poster för att sedan visa sig vara fullständiga katastrofer och helt inkompetenta.
Senast redigerad av Stefan J den 2013-03-24 klockan 09:54.
|
|
|
2013-03-24, 09:56
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2008
|
Att formulera sig väl på internet har mycket att göra med ens ålder, ens språkliga intelligens och ens bildningsnivå.
Men att kunna formulera sig kort och korrekt har mer att göra med ens IQ, tror jag.
Se ett inlägg av King Grub så förstår ni vad jag menar.
|
|
|
2013-03-24, 09:59
|
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av pwnyou
Att formulera sig väl på internet har mycket att göra med ens ålder, ens språkliga intelligens och ens bildningsnivå.
Men att kunna formulera sig kort och korrekt har mer att göra med ens IQ, tror jag.
|
Har det verkligen så mycket med ålder att göra? De jag känner som är bra på att skriva, var virtuoser med pennan redan när de var 15.
Ja, alltså, är man under 15 har det såklart med ålder att göra, enligt vad jag skriver här. Men jag antar att en väldigt liten andel av nätdebattörerna tillhör det spannet.
|
|
|
2013-03-24, 09:59
|
|
mjau
Reg.datum: Feb 2009
|
Det är ovanligt att man lyckas framstå som särskilt smart om man skriver dåligt. Så mycket tycker jag nog man kan säga. Däremot behöver inte ett bra skriftspråk säga alls särskilt mycket om kvalitén på innehållet.
|
|
|
|
2013-03-24, 10:02
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans
Har det verkligen så mycket med ålder att göra? De jag känner som är bra på att skriva, var virtuoser med pennan redan när de var 15.
Ja, alltså, är man under 15 har det såklart med ålder att göra, enligt vad jag skriver här. Men jag antar att en väldigt liten andel av nätdebattörerna tillhör det spannet.
|
Mitt språk har utvecklats mycket från 16 till 20 års ålder, och kommer säkerligen att göra det ytterliggare nåra snäpp tills jag är 24 år.
Men min IQ har varit konstant hög.
|
|
|
2013-03-24, 10:03
|
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Olegh
Det är ovanligt att man lyckas framstå som särskilt smart om man skriver dåligt. Så mycket tycker jag nog man kan säga. Däremot behöver inte ett bra skriftspråk säga alls särskilt mycket om kvalitén på innehållet.
|
Sedan är det ju skillnad på att skriva dåligt, och att skriva dåligt. En text kan vara ganska dåligt stavad och ha mycket särskrivningar, medan ämnet, orvalet, styckeindelningen m.m. gör att den ändå är väldigt intressant att läsa. En person som skriver så, skulle jag inte döma ut som korkad.
|
|
|
2013-03-24, 10:07
|
|
Registered User
|
Äldre människor brukar vara mycket bättre på den verbala delen av högskoleprovet. IQ:n är den samma, men de har hunnit läsa mer under årens gång.
|
|
|
2013-03-24, 10:08
|
|
småmysigt slampig
Reg.datum: Jul 2006
|
Citat:
|
Hur menar du då? " Nej, det påverkar inte. Se Tipton etcetc pub med" (obs låtsascitat) är säkerligen ett helt korrekt svar på en fråga men jag tycker verkligen inte att man kan utläsa något om King grubs intelligens baserat på ett sådant svar.
Notera att jag inte ifrågasätter KGs intelligens utan enbart din teori.
|
|
|
2013-03-24, 10:08
|
|
|
Citat:
Äldre människor brukar vara mycket bättre på den verbala delen av högskoleprovet. IQ:n är den samma, men de har hunnit läsa mer under årens gång.
|
Om du säger det så. Jag utgick bara från personer i min omedelbara närhet, så n-värdet är inte så stort i min "undersökning".
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:13.
|

|