Citat:
Ursprungligen postat av Sverker
Vad är GI för dig ?
För mig är det att äta en kost där man väljer kolhydratkällor som ger långsammare blodsockerstegring efter måltiden. Vilket är mycket viktigt för diabetiker. Havregryn ger mycket långsammare blodsockerstegring än cornflakes som exempel.
Tränar du och är aktiv, håller du din kroppsvikt och äter kolhydraterna tillsammans med fett och protein ska du inte få blodsockersvängningar.
|
Långsamma kolhydrater, bra med bra fett, tillräckligt med bra protein. Och jag räknar vanliga havregryn till snabba kolhydrater :/
Skulle aldrig äta cornflakes i vilket fall.
Menar du tillsammans med fett och protein i samma måltid eller under dagen?
Citat:
Ursprungligen postat av Spikmattan
Har läst någonstans att psylliumfrön sänker GI-värdet, så du kan ju blanda ner en sked i gröten om du tycker det känns bättre  Jag gör det ibland, tycker gröten blir godare då. Men passa dig för att ta för mycket, då blir det bara en slemmig klump av alltihopa 
|
Brukar ha i psylliumfrön och krossade linfrön i gröten

Tycker det är gott! Så det var ju bra att det även sänkte GI:t.
Citat:
Ursprungligen postat av Kvicksilver
Är du säker på att ditt blodsocker går upp och ner? Hur ofta mäter du dig?
|
Aldrig kollat det. Men jag MÅSTE äta kolhydrater var 2-4e timme annars känns det som att jag ska svimma. Har även massa andra problem som jag inte orkar gå in på här. Mår väldigt illa efter träning också och kan inte äta på flera timmar.. I vilket fall så kan jag inte må sämre av att äta efter GI, bara bättre.
Citat:
Ursprungligen postat av Barbastark
Om du nödvändigt vill äta havregryn så, 1. koka dem. Kokta = långsammare än icke-kokta. 2. Koka med psylliumfrön, som folk vart inne på. Blir som en "klistermassa" i magen, vilket sänker. 3. Ät något fett-, protein- och fiberrikt till. 4. GL för hela måltiden är viktigare att ta hänsyn till än GI-t för en enskild komponent i måltiden.
|
Blir micron samma som att koka?
Äter gröt just nu med psylliumfrön, krossade linfrön, en äggvita i, massa kanel, blåbär, soyamjölk. Är det för lite fett och protein?
Jo sant. 1.5dl havrergryn är inte så mkt heller. Men lättare att bara kolla direkt på GI.