Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-03-23, 03:20   #1
lolitalord
Banned User

Reg.datum: Dec 2012
Havregryn under GI

Försöker att äta efter GI. Vanliga havregryn är för högt GI, medan fiber är ok? Men fiber är inte alls lika goda (gröt). Finns det något jag kan göra för att sänka GI på havregrynen? Förstör jag allting med dem?
lolitalord är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-23, 06:15   #2
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Reg.datum: Aug 2004
För högt för vad? Är du diabetiker och märkt att blodsockret går i taket av havregryn?

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-23, 06:46   #3
begt
Registered User

Reg.datum: Jun 2011
Om du äter någon fettkälla till havregrynen sänker du GI. T.ex. Ägg och ost (omelett ex.).
begt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-23, 10:48   #4
Makkie
Registered User

Makkies avatar

Reg.datum: Feb 2011
Är du riktigt nojjig kan du ju koka råggröt istället, det har lite lägre GI än havregryn. Har du svårt med fiberhavregryn är dock råggröt ingen hit. Havren innehåller dessutom gott om shyssta fetter som är bra för dig.

Den ända skillnaden mellan vanliga havregryn och fiberberikade havregryn är att man in fiberberikade har tillsatt havrekli (delar av det inre skalet), det ger dig inte så mycket näringsmässigt, men det smörjer upp magen lite om du inte äter så fiberrikt annars. Själva havren i fiberhavregrynen har dock samma GI som vanliga havregryn, sen blir väl totalen lägre kan jag tänka mig om du blandar i havrekli.

Min journal: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=199940
Makkie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-23, 11:19   #5
eAzy
Registered User

Reg.datum: Oct 2006
Citat:
Ursprungligen postat av lolitalord Visa inlägg
Försöker att äta efter GI. Vanliga havregryn är för högt GI, medan fiber är ok? Men fiber är inte alls lika goda (gröt). Finns det något jag kan göra för att sänka GI på havregrynen? Förstör jag allting med dem?
Käkar du inte rent bordssocker direkt du vaknar så skulle jag sluta bry mig om GI. Värdelöst och onödigt. Kalorier ut kalorier in.....
eAzy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-24, 01:15   #6
lolitalord
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
För högt för vad? Är du diabetiker och märkt att blodsockret går i taket av havregryn?
Nej inte diabetiker, men jag har problem med en massa saker bland annat blodsockret som går som en jojo. Så vart fall värt att testa GI. Och det funkar ju inte om jag "förstör" det hela redan vid frukost.
Gammal 2013-03-24, 01:17   #7
lolitalord
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av eAzy Visa inlägg
Käkar du inte rent bordssocker direkt du vaknar så skulle jag sluta bry mig om GI. Värdelöst och onödigt. Kalorier ut kalorier in.....
Jo jag har aldrig brytt mig om sånt. Men nu har jag kommit till det läget att jag tycker att det borde gå att förändra mitt mående med kosten, vart fall inte dumt att testa. Sista meningen undrar jag hur du fick dit? Att jag vill äta efter GI har ingenting med kalorier att göra. Man äter inte bara "så" för att gå ner i vikt. Du kan äta så hela livet. Går nog inte att äta så mycket bättre än så tycker jag.
Gammal 2013-03-24, 07:31   #8
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Reg.datum: Aug 2001
Citat:
Nej inte diabetiker, men jag har problem med en massa saker bland annat blodsockret som går som en jojo. Så vart fall värt att testa GI. Och det funkar ju inte om jag "förstör" det hela redan vid frukost.
Vad är GI för dig ?

För mig är det att äta en kost där man väljer kolhydratkällor som ger långsammare blodsockerstegring efter måltiden. Vilket är mycket viktigt för diabetiker. Havregryn ger mycket långsammare blodsockerstegring än cornflakes som exempel.

Tränar du och är aktiv, håller du din kroppsvikt och äter kolhydraterna tillsammans med fett och protein ska du inte få blodsockersvängningar.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-24, 07:43   #9
Spikmattan
Registered User

Spikmattans avatar

Reg.datum: Oct 2012
Har läst någonstans att psylliumfrön sänker GI-värdet, så du kan ju blanda ner en sked i gröten om du tycker det känns bättre Jag gör det ibland, tycker gröten blir godare då. Men passa dig för att ta för mycket, då blir det bara en slemmig klump av alltihopa
Spikmattan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-24, 08:39   #10
Kvicksilver
Registered User

Reg.datum: Jan 2013
Citat:
Är du säker på att ditt blodsocker går upp och ner? Hur ofta mäter du dig?
Kvicksilver är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-24, 08:58   #11
Barbastark
Registered User

Barbastarks avatar

Reg.datum: Jul 2008
Om du nödvändigt vill äta havregryn så, 1. koka dem. Kokta = långsammare än icke-kokta. 2. Koka med psylliumfrön, som folk vart inne på. Blir som en "klistermassa" i magen, vilket sänker. 3. Ät något fett-, protein- och fiberrikt till. 4. GL för hela måltiden är viktigare att ta hänsyn till än GI-t för en enskild komponent i måltiden.
Barbastark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-24, 09:33   #12
Pepz
Uggla

Pepzs avatar

Reg.datum: Oct 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Kvicksilver Visa inlägg
+1

här är beteende och ätmönster den stora grejen i de flesta fall.
samt val av icke mättande livsmedel.
Gammal 2013-03-24, 09:41   #13
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Citat:
Nej inte diabetiker, men jag har problem med en massa saker bland annat blodsockret som går som en jojo.
Då är du inte frisk. Hos en frisk människa håller sig blodsockret inom mycket kontrollerade intervall.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-24, 09:42   #14
lolitalord
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Vad är GI för dig ?

För mig är det att äta en kost där man väljer kolhydratkällor som ger långsammare blodsockerstegring efter måltiden. Vilket är mycket viktigt för diabetiker. Havregryn ger mycket långsammare blodsockerstegring än cornflakes som exempel.

Tränar du och är aktiv, håller du din kroppsvikt och äter kolhydraterna tillsammans med fett och protein ska du inte få blodsockersvängningar.
Långsamma kolhydrater, bra med bra fett, tillräckligt med bra protein. Och jag räknar vanliga havregryn till snabba kolhydrater :/
Skulle aldrig äta cornflakes i vilket fall.

Menar du tillsammans med fett och protein i samma måltid eller under dagen?

Citat:
Ursprungligen postat av Spikmattan Visa inlägg
Har läst någonstans att psylliumfrön sänker GI-värdet, så du kan ju blanda ner en sked i gröten om du tycker det känns bättre Jag gör det ibland, tycker gröten blir godare då. Men passa dig för att ta för mycket, då blir det bara en slemmig klump av alltihopa
Brukar ha i psylliumfrön och krossade linfrön i gröten Tycker det är gott! Så det var ju bra att det även sänkte GI:t.

Citat:
Ursprungligen postat av Kvicksilver Visa inlägg
Aldrig kollat det. Men jag MÅSTE äta kolhydrater var 2-4e timme annars känns det som att jag ska svimma. Har även massa andra problem som jag inte orkar gå in på här. Mår väldigt illa efter träning också och kan inte äta på flera timmar.. I vilket fall så kan jag inte må sämre av att äta efter GI, bara bättre.

Citat:
Ursprungligen postat av Barbastark Visa inlägg
Om du nödvändigt vill äta havregryn så, 1. koka dem. Kokta = långsammare än icke-kokta. 2. Koka med psylliumfrön, som folk vart inne på. Blir som en "klistermassa" i magen, vilket sänker. 3. Ät något fett-, protein- och fiberrikt till. 4. GL för hela måltiden är viktigare att ta hänsyn till än GI-t för en enskild komponent i måltiden.
Blir micron samma som att koka?
Äter gröt just nu med psylliumfrön, krossade linfrön, en äggvita i, massa kanel, blåbär, soyamjölk. Är det för lite fett och protein?
Jo sant. 1.5dl havrergryn är inte så mkt heller. Men lättare att bara kolla direkt på GI.
Gammal 2013-03-24, 11:19   #15
Kvicksilver
Registered User

Reg.datum: Jan 2013
Om du känner att du håller på att svimma om du inte får i dig kolisar bör du nog uppsöka en läkare. Du lär inte få en vettig diagnos via ett forum på nätet.
Har du inte mätt dig så har du rimligtvis inte en aning om din nivå.
Kvicksilver är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:00.