Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-03-04, 16:15   #1
oroligtfet
Registered User

Reg.datum: Mar 2013
Jag klarar inte av det längre, jag vill bara dö..

Hej..

Jag är 17 år gammal och vägde i början av 2012 142 kg. Med hjälp av läkare har jag lyckats ta mig ned till 99 kg (idag, gått ner ännu mer men gått upp sen) men sedan slutet av september jag haft extrema problem med hungern och inte lyckats ta mig ned mer. Läkarna har sagt att jag bara måste stå ut med hungern men det går inte..

Låt oss ta ett exempel på min hunger (som dessutom förvärrades sedan jag började med styrketräning för att behålla muskelmassa): innan jag började gå ned i vikt så hade jag A i 90% av alla ämnen i skolan. Sedan viktnedgångens start har majoriteten av alla ämnena gått ned till E/F på grund av extrema koncentrationssvårigheter orsakade av hungern. Jag kan ligga på kaloriöverskott och ändå vara hungrig nuförtiden, men hungern minskas så pass så att jag kan koncentrera mig bra och mina betyg har återigen gått upp nu på senaste tiden.

Jag avundas personer som säger att de inte kan få i sig mer än 10 köttbullar osv eller mer än en tårtbit. Ibland glömmer jag helt enkelt bort mig (eller förtrycker det själv att jag mste ned i vikt) och till exempel på min födelsedag så hade min mamma köpt två tårtor kvällen innan. Jag vaknade mitt på natten av hunger och vad gjorde jag? Jag åt en av de 24-bitarsstora tårtorna (prinsess) samt en halv chipsförpackning och jag gick ändå och lade mig hungrig en timme senare.

Ett annat exempel som fick mig att söka mig till er är det som inträffade nyss. Jag blev hungrig och glömde (eller förtryckte) bort mig att jag är tjock. Helt sonika trycker jag i mig 1kg mammas köttbullar (40 köttbullar) tillsammans med 750gr kokt potatis och enorma mängder lingonsylt (tredjedel av 500gr burk).

Imorse åt jag 5 toastmackor (10 pågen toast-bröd (750kcal i 10 st), 45 ostskivor samt smör på varje) tillsammans med tre glas mjölk.

Jag brukar ha dessa dagar ibland och de följs alltid av nio-tio dagars plågsamma dagar med kcalunderskott (mellan 300-800 underskott), ibland fler dagar och ibland högre underskott. Grejen är att jag fortfarande efter att ha ätit det där plågas av hunger just nu.

Jag har prövat allt, GI, LCHF, sex måltider, tre måltider, sju måltider, periodisk fasta, allt! Inget råder bot på min hunger. Höga kolhydratintag, låga, höga fettintag, låga, höga proteinintag, låga osv. osv. Skollunchen ifrån fredags var 10 potatisar med 12 kycklingfiléer (fördelat på tre portioner) och jag satt med kurrande mage på lektionen efter. Inte bara kurrande som kanske har med magen att göra, nej, jag var hungrig!

Hungern går ut över allt jag gör. Jag kan avsluta ett styrketräningspass med en stor pizza de värsta dagarna. Gjorde hamburgare igår t.ex. på 300gr biffar med max friscobröd. Åt totalt 2.5 st, 2.5 eftersom att min bror gjorde två 150grammare till sig och han orkade inte den andra.

Inte bara är det psykiskt och fysiskt påfrestande, det är också ekonomiskt påfrestande. Mitt studiebidrag varje månad går till mat. Jag köper inget annat än mat för alla pengar jag får. Jag får mycket mat hemma och i skolan men jag måste ändå fylla ut det med mer mat för att kunna minska hungern.

Jag vet, lång trådstart för en liten fråga, men vad kan jag egentligen göra för att dämpa hungern? Jag har under det senaste året känt mig mätt på riktigt en gång - julafton. Vart hos min mormor och då åt jag minst 500gr nötkött, potatis, köttbullar (minst 30), prinskorvar (minst 20), enorma mängder godis (flera hekto), en chipspåse, kopiösa mängder läsk, fyra-fem mackor, stora mängder sallad och det är bara början.

Jag ger nu exempel av de värsta dagarna, dagarna som inte ser ut som ovan (90%) spenderas dietande för att kompensera för ovanstående beteende. De dagarna (90%) är de värsta som finns. Jag brukar stanna hemma på dessa dagar, trots att jag bara ligger på 700kcal underskott. Jag dricker 5-6liter vattne om dagen för att sänka hungern men det funkar i någon minut eller två. Sen hungrig igen.

Jag kom som lägst ner till 80kg och såg ut precis som jag ville se ut, men hungern orkade jag inte av. Gick in i en "bulk" som slutade med att jag gick upp till dagens vikt på någon månad.

Finns det lagliga substanser som dämpar hunger? Synefrin? L-karnitin? Läkarna hjälper mig inte och det är inte psykiskt - det säger jag er!

Senast redigerad av oroligtfet den 2013-03-04 klockan 16:16.
oroligtfet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-04, 16:27   #2
tjing
Banned User

Reg.datum: Jun 2012
Skippa kolhydrater tills efter kl 18.00.

Ät lunch som dagens första mål bestående av relativt mycket protein och fett.

Skippa mellanmål.

Ät sedan en stor middag kl 18.00 och framåt någon gång som inkluderar kolhydrater.

Grönsaker som broccoli/blomkål i båda måltider.

Två mål mat, inget krångel. Bra mättnad.

Edit: Vill du, kan du också äta frukost om du vill. Ät då endast ett par ägg. Du kan också ta något på eftermiddagen innan middag, ät då sagda ägg om du hoppar över frukost.

Kolhydrater och matsug har intrikata kopplingar som jag ämnar titta mycket närmare på.

Senast redigerad av tjing den 2013-03-04 klockan 16:32.
tjing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-04, 16:29   #3
Fuark
Star Wars

Fuarks avatar

Reg.datum: Sep 2012
plusettar tjing. tror periodisk fasta/lägre måldtidsfrekvens verkligen kan hjälpa dig på allvar.

Om det är något PF är grymt bra på är det att kontrollera hunger. Givetvis krävs det en viss disciplin att kickstarta, men efter du är igång är det enligt mig inget förutom smoooth sailing!
Fuark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-04, 16:33   #4
tjing
Banned User

Det (mättnad) verkar handla om kolhydratstrestriktion mer än PF i sig, är iaf min upplevelse. Fastän båda som sagt är gynnsamma för mättnad.
Gammal 2013-03-04, 16:38   #5
Nelli
Registered User

Nellis avatar

Reg.datum: Apr 2008
Du har PM och jag tror inte periodisk fasta är lösningen på detta.
Nelli är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-04, 16:40   #6
Fuark
Star Wars

Fuarks avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Nelli Visa inlägg
Du har PM och jag tror inte periodisk fasta är lösningen på detta.
En lösning kan vara högst personlig, tvekar på att det finns något rätt eller fel vid såna här besvär. Det gäller att hitta något som passar, och jag tror på PF.

Men vad tror du är lösningen?
Gammal 2013-03-04, 16:40   #7
Mental
Ölkonnässör

Mentals avatar

Reg.datum: Feb 2004
Men hen har ju redan provat PF?
Gammal 2013-03-04, 16:41   #8
Fuark
Star Wars

Fuarks avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Men hen har ju redan provat PF?
Jaha! my bad. missade det.
Gammal 2013-03-04, 16:42   #9
Fuark
Star Wars

Fuarks avatar

Om du nu har provat allt så är det ju då alltså kört? eller är du villig att prova någonting en gång till?
Gammal 2013-03-04, 16:55   #10
oroligtfet
Registered User

Reg.datum: Mar 2013
Jag kan prova på PF igen, sist jag gjorde det blev det bara i tre dagar.

Jag vet inte om jag får skriva det men jag har ovetandes tagit en substans som börjar på e och slutar på n (polare sa att det skulle ta bort hunger) och det funkade, men efter de dagars förbrukning jag hade fått så läste jag och fick reda på att det var olagligt och livsfarligt. Har även tagit en annan substans som nyligen blev olaglig som fungerade till en viss utsträckning (förkortningen börjat på ett D och slutar på A)

Varför blir allt som funkar olagligt och det som inte funkar fortsätter säljas med tomma löften?

Då får jag ändå tacka för alla svar och ska prova hoppa på PF igen.
oroligtfet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-04, 16:57   #11
Fuark
Star Wars

Fuarks avatar

Citat:
Ursprungligen postat av oroligtfet Visa inlägg
Jag kan prova på PF igen, sist jag gjorde det blev det bara i tre dagar.

Jag vet inte om jag får skriva det men jag har ovetandes tagit en substans som börjar på e och slutar på n (polare sa att det skulle ta bort hunger) och det funkade, men efter de dagars förbrukning jag hade fått så läste jag och fick reda på att det var olagligt och livsfarligt. Har även tagit en annan substans som nyligen blev olaglig som fungerade till en viss utsträckning (förkortningen börjat på ett D och slutar på A)

Varför blir allt som funkar olagligt och det som inte funkar fortsätter säljas med tomma löften?

Då får jag ändå tacka för alla svar och ska prova hoppa på PF igen.
Do it! lycka till. Håll dig till ditt ätfönster och drick mycket vatten. Förhoppningsvis ska det gå bra utan att behöva ta till överdrivna medel
Gammal 2013-03-04, 17:03   #12
Gober
Surgubbe

Gobers avatar

Reg.datum: Feb 2010
Du kan få alla tips du vill om periodisk fasta och annat tjaffs, men inget kommer hjälpa om du inte tar tag i grundproblematiken, dvs varför du äter så mycket. Har du fått träffa någon psykolog, kurator eller någon annan och pratat om ditt problem?

Att du drar i dig 40köttbullar eller går upp mitt i natten och äter tårta handlar ju om mer än att du är "hungrig".

Jag tycker att du ska kontakta vårdcentralen och se om de kan skicka dig vidare till någon som kan hjälpa dig, inte med din hunger utan om ditt dåliga förhållande till maten.

Sluta genast med effedrin, det är väldigt ohälsosamt för bla ditt hjärta.
Gober är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-04, 18:17   #13
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch

Beemels avatar

Reg.datum: May 2006
Har tyvärr inget konstruktivt att rekommendera, Men jag vill ändå framföra mina lyckönskningar till dig och hoppas att du hittar ett sätt som fungerar och gör att du kan kontrollera din vikt och din hunger.
Kämpa på!
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-04, 18:55   #14
DrViolet
Registered User

Reg.datum: Feb 2013
Jag tror det handlar om disciplin och att bestämma sig. Du har ju en gång varit nere på 80 kg. Själv har jag pendlat mellan 75 och 85 kg av och till och känner igen mig i ditt sätt att leva, även om mitt inte alls är lika extremt.

Man har disciplinerat sig några månader och gått ner och känner sig nöjd. Sen äter man lite chips och vips så blev livet gott att leva igen varvid man fortsätter med en slöare livsstil några månader. Så det går det upp och ner år efter år, åtminstone för mig.

Just nu har jag börjat träna och kör med hård disciplin 1500 kcal/dag och planerar att hålla det till sommaren. Het plötsligt kan man bestämma sig. Det kan röra sig om många faktorer. Kanske att man vill se bra ut inför motsatta könet, att någon annan lyckats gå ner många kg och att man själv vill visa att man också klarar det, att man börjar bli äldre och anser sig behöver röra på sig mer etc. Det kan finnas många anledningar.

Jag hade exempelvis en arbetskamrat som var hyfsat överviktig och åt en påse chips om dagen (!) i flera års tid. Så en dag bestämde han sig för att skärpa sig och har nu gått ner 20 kg på ett halvår eller liknande. Så bara för att man länge har levt gött och svullat är ingen anledning till att man inte skulle kunna gå ner i vikt.

Hungern kommer för att du vant dig vid mycket mat. Det bästa är att inte ha svullar- eller ätardagar då kroppen direkt vänjer sig vid det och åtminstone jag blir hungrig dagen efter. Jag försöker undvika det under diet/deff.

Men i slutändan handlar det bara om att bestämma sig och om ren järnvilja.

Försöks hitta bra anledningar att gå ner i vikt alternativt läs berättelser av mycket överviktiga personer som lyckats gå ner i vikt som inspiration.

Lycka till.

Senast redigerad av DrViolet den 2013-03-04 klockan 18:57.
DrViolet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-04, 19:27   #15
tjing
Banned User

Dra ner på kolhydraterna i dagens tidigare mål. Tacka mig senare. Profit.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:52.