Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-02-20, 15:08   #1
CHH
Registered User

Reg.datum: Jan 2013
Tips på nyttiga snabba kolhydrater tack!

Frukt, vad mer? Känns som att man hela tiden avråds att äta socker men ändå tycker jag att jag överallt läser att ljust bröd, flingor m.m. är "bra" exempel på snabba kolhydrater att inta direkt innan och efter träning.. Blir lite förvirrad!
CHH är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-20, 15:09   #2
Dreas
Maaaaaaat!

Dreass avatar

Reg.datum: Feb 2006
Så frukt är bra?

Snabba kolhydrater före? Why? Beror iofs på när man äter.

Du behöver inte snabba kolhydrater varken före eller efter pass om du äter bra och inom rimlig tid efter ett pass.
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-20, 15:15   #3
nitz
Godisgris

nitzs avatar

Reg.datum: Mar 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Så frukt är bra?

Snabba kolhydrater före? Why? Beror iofs på när man äter.

Du behöver inte snabba kolhydrater varken före eller efter pass om du äter bra och inom rimlig tid efter ett pass.
+1
Hur lång tid är det mellan tummen och pekfingret mellan din senaste måltid och träningspasset?
nitz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-20, 15:18   #4
RykteT
Registered User

RykteTs avatar

Reg.datum: Jul 2012
Frukt är väll inte alls särskilt snabbt vad jag förstått? Ganska lågt GI på frukt...
Gammal 2013-02-20, 15:19   #5
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Reg.datum: Aug 2004
Citat:
Ursprungligen postat av CHH Visa inlägg
Frukt, vad mer? Känns som att man hela tiden avråds att äta socker men ändå tycker jag att jag överallt läser att ljust bröd, flingor m.m. är "bra" exempel på snabba kolhydrater att inta direkt innan och efter träning.. Blir lite förvirrad!
Din förvirring beror på att ljust bröd och flingor inte nödvändigt innehåller socker. Socker kan man i olika situationer vilja vara mer restriktiv med än snabba kolhydrater i allmänhet. Innan och efter träning går socker däremot alldeles utmärkt. Den bästa fördelningen för ändamålet är förmodligen 50% socker och 50% ren glukos (druvsocker eller maltodextrin). Den sammansättningar har du t.ex. i gelégodis.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.

Senast redigerad av Sheogorath den 2013-02-20 klockan 15:20.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-20, 15:35   #6
Reaper123
Registered User

Reaper123s avatar

Reg.datum: Jan 2011
Utöver glukosbaserat godis kan jag inte komma på något mer än rent maltodextrin. Jag personligen kör även riskakor och flytande honung som "pwo" men tror knappast dessa klassas som nyttiga...
Viktutveckling: 090328: >140 | 091201: 127 | 100601: 121 | 100801: 110 | 101229: 105 | 110728: 88 | 110830: 96 | 120102: 93.3 | 120531: 85.8 | 120807 91.1 | 121114: 82.2 | 130313: 88.2 | 130630: 83.7 | 2014-01-26: 88 | 2014-05-09: 80.6
Min mat och träning: No dieting just living - Till death do us part! samt blogg & receptsamling hittar ni här! quattrojimmy @ Instagram. Smaktest av glass hittar ni här!
Reaper123 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-20, 15:45   #7
Past0rn
Registered User

Reg.datum: Jan 2012
Finns undersökningar som visar att en blandning av frukt- och druvsocker funkar lika bra som rent glukos om man nu vill snabbt fylla på depåerna. Sen är det inte nödvändigt med snabba kolhydrater om du du inte ska träna samma dag igen. Men ett alternativ snabba kolhydrater efter träning skulle kunna vara någon form av chokladmjölk.
Past0rn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-20, 15:57   #8
CHH
Registered User

Snabba innan för att maxa energin och efter för att få maximal återhämtning och kunna prestera så bra som möjligt dagen efter. Brukar försöka äta lite långsamma K 2.5-4 timmar innan och snabba inom 1 timme. Inte så mycket av något av dem då. Men jag undrar också bad gäller ex. Vitt mjöl, vad exakt innehåller det som inte är bra? Det är ju inte socker?
Gammal 2013-02-20, 16:45   #9
Dreas
Maaaaaaat!

Dreass avatar

Reg.datum: Feb 2006
Citat:
Snabba innan för att maxa energin och efter för att få maximal återhämtning och kunna prestera så bra som möjligt dagen efter. Brukar försöka äta lite långsamma K 2.5-4 timmar innan och snabba inom 1 timme. Inte så mycket av något av dem då. Men jag undrar också bad gäller ex. Vitt mjöl, vad exakt innehåller det som inte är bra? Det är ju inte socker?
Vem har sagt att det är dåligt?

Och måste du återhämta dig maximalt? Hur ser din träning ut?

Äter du så tätt på ett pass ser jag inte vad du ska med snabba kolhydrater till.
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-20, 16:48   #10
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Reg.datum: Aug 2004
Citat:
För tjockisar och folk som inte får äta så mycket energi kan det vara ett problem eftersom det mättar dåligt för kalorierna, och ger ganska lite näring för kalorierna. Vid sidan om det finns det inget dåligt med vitt mjöl. Asbra för någon som har svårt att gå upp i vikt. Finns få sätt som är så lätta att komma upp i kalorier på ett OK sätt som att äta ljust bröd utan pålägg (mättar fantastiskt dåligt).

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-21, 03:01   #11
LizaK
Registered User

Reg.datum: Dec 2011
Långt ifrån all frukt innehåller snabba kolhydrater. Även den specifika frukens mognad spelar roll.

Vitt bröd t.ex är snabbt & behöver inte vara onyttigt alls.
Gammal 2013-02-21, 06:10   #12
Stjarnan
Registered User

Stjarnans avatar

Reg.datum: Jan 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Reaper123 Visa inlägg
Utöver glukosbaserat godis kan jag inte komma på något mer än rent maltodextrin. Jag personligen kör även riskakor och flytande honung som "pwo" men tror knappast dessa klassas som nyttiga...
Kör också med riskakor(5-6st) och honung(50g) som PWO runt 30-40 min före passet! Tycker det ger riktigt bra boost jämfört med om jag endast ätit en måltid 4-5 timmar innan passet!
Stjarnan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-21, 10:23   #13
frekar3
1/300

Citat:
Ursprungligen postat av Stjarnan Visa inlägg
Kör också med riskakor(5-6st) och honung(50g) som PWO runt 30-40 min före passet! Tycker det ger riktigt bra boost jämfört med om jag endast ätit en måltid 4-5 timmar innan passet!
Det låter väl förvisso självklart att du får mer energi på passet om du får i dig kolhydrater innan i jämförelse med att nästan träna "fastande"?

Har du jämfört upplägget ovan med att inta EAA och Malto innan passet?
frekar3 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-21, 12:39   #14
CHH
Registered User

Alltså jag tränar ca 4-6 ggr/vecka men väldigt hårda och långa pass, brukar liggande 1.45-2,5 timme och då känns det inte som att energin räcker till slutet av passet om jag inte äter tätt inpå passet och jag orkar inte kommande pass om jg inte snabbt återhämtar mig. Kan dock vara inbillning!
Gammal 2013-02-21, 12:43   #15
CHH
Registered User

Sedan undrar jag också följande, om någon har koll.. När man äter kolhydrater utsöndras insulin, right? Och detta insulin binder fett. Hur lång tid tar det innan insulinet är "ur kroppen" så att man kan äta fett utan att det binds?

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:07.