Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-12-26, 20:17   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Högt intag av mättat fett kopplat till sämre spermiekvalitet

Citat:
Background:

Saturated fat intake has been associated with both cardiovascular disease and cancer risk, and a newly published study found an association between saturated fat intake and a lower sperm concentration in infertile men.

Objective:

The objective was to examine the association between dietary fat intake and semen quality among 701 young Danish men from the general population.

Design:

In this cross-sectional study, men were recruited when they were examined to determine their fitness for military service from 2008 to 2010. They delivered a semen sample, underwent a physical examination, and answered a questionnaire comprising a quantitative food-frequency questionnaire to assess food and nutrient intakes. Multiple linear regression analyses were performed with semen variables as outcomes and dietary fat intakes as exposure variables, adjusted for confounders.

Results:

A lower sperm concentration and total sperm count in men with a high intake of saturated fat was found. A significant dose-response association was found, and men in the highest quartile of saturated fat intake had a 38% (95% CI: 0.1%, 61%) lower sperm concentration and a 41% (95% CI: 4%, 64%) lower total sperm count than did men in the lowest quartile. No association between semen quality and intake of other types of fat was found.

Conclusions:

Our findings are of potentially great public interest, because changes in diet over the past decades may be part of the explanation for the recently reported high frequency of subnormal human sperm counts. A reduction in saturated fat intake may be beneficial for both general and reproductive health.
High dietary intake of saturated fat is associated with reduced semen quality among 701 young Danish men from the general population. Am J Clin Nutr December 26, 2012.

http://ajcn.nutrition.org/content/ea....full.pdf+html

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-26, 22:16   #2
exevision
Registered User

exevisions avatar

Reg.datum: Jan 2011
Strikta LCHFare kommer att dö ut.
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-26, 22:18   #3
Rhoads
Registered User

Rhoadss avatar

Reg.datum: Aug 2012
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Strikta LCHFare kommer att dö ut.
Det naturliga urvalet slår till igen.
Rhoads är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-27, 17:22   #4
RobinEH
Registered User

RobinEHs avatar

Reg.datum: Dec 2012
Vad åt de mer än bara mättat fett? Åt de fler hamburgare eller feta köttbitar?
RobinEH är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-27, 17:24   #5
tjing
Banned User

Reg.datum: Jun 2012
Citat:
Ursprungligen postat av RobinEH Visa inlägg
Vad åt de mer än bara mättat fett? Åt de fler hamburgare eller feta köttbitar?
De fick fylla i enkäter om vad de ätit. Det står i abstraktet.

Som vanligt står allting och faller med hur väl det man anger i enkäten stämmer överens med verkligheten, vilket i det här fallet är omöjligt att avgöra.

Och ja, de lär ha ätit mer "onyttig" mat eftersom mättat fett ofta återfinns där.

Senast redigerad av tjing den 2012-12-27 klockan 17:26.
tjing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-27, 17:29   #6
Wiizra
Registered User

Reg.datum: Jul 2012
Ähh, jag ska inte ha några ungar ändå!
Wiizra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-27, 17:32   #7
RobinEH
Registered User

RobinEHs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av tjing Visa inlägg
De fick fylla i enkäter om vad de ätit. Det står i abstraktet.

Som vanligt står allting och faller med hur väl det man anger i enkäten stämmer överens med verkligheten, vilket i det här fallet är omöjligt att avgöra.

Och ja, de lär ha ätit mer "onyttig" mat eftersom mättat fett ofta återfinns där.
Så det skulle helt enkelt kunna vara så att studien kopplar samman ett högt intag av "skräpmat" och en minskning av spermieantalet.

Tillägg: Hur kom du fram till rubriken King Grub? Vad jag läser så påverkades antalet spermier negativt men inte kvaliten.
"A lower sperm concentration and total sperm count in men with a high intake of saturated fat was found."
"No association between semen quality and intake of other types of fat was found."

Senast redigerad av RobinEH den 2012-12-27 klockan 17:38.
Gammal 2012-12-27, 17:41   #8
tjing
Banned User

Reg.datum: Jun 2012
Ja.

Oavsett vilka confounders man kontrollerat för så kvarstår faktumet att om studiedatan inte stämmer överens med verkligheten i första taget spelar det ingen roll för validiteten.
tjing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-27, 17:51   #9
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Citat:
Hur kom du fram till rubriken King Grub?
Direkt översättning av författarnas rubrik såklart. "High dietary intake of saturated fat is associated with reduced semen quality among 701 young Danish men from the general population".

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-27, 17:54   #10
RobinEH
Registered User

RobinEHs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Direkt översättning av författarnas rubrik såklart. "High dietary intake of saturated fat is associated with reduced semen quality among 701 young Danish men from the general population".
Ber om ursäkt Grub. Det var jag som läste för snabbt för mitt eget bästa.
Gammal 2012-12-27, 18:53   #11
Ristretto
Risotto

Ristrettos avatar

Reg.datum: Oct 2009
Citat:
Ber om ursäkt Grub. Det var jag som läste för snabbt för mitt eget bästa.
Det var ett av de roligaste inläggen på länge.
Gammal 2012-12-27, 18:58   #12
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Så det skulle helt enkelt kunna vara så att studien kopplar samman ett högt intag av "skräpmat" och en minskning av spermieantalet.

Tillägg: Hur kom du fram till rubriken King Grub? Vad jag läser så påverkades antalet spermier negativt men inte kvaliten.
"A lower sperm concentration and total sperm count in men with a high intake of saturated fat was found."
"No association between semen quality and intake of other types of fat was found."
Utöver tjings inlägg så ska man också tillägga att det är en tvärsnittsstudie, en typ av epidemiologiska studier. Det betyder att evidensgraden är ännu lägre än prospektiva kohortstudier som är en annan typ av epidemiologiska studier.

Jag påpekade samma sak i en D-vitaminstudie häromdagen och den tråden dog direkt.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-27, 23:39   #13
RobinEH
Registered User

RobinEHs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Utöver tjings inlägg så ska man också tillägga att det är en tvärsnittsstudie, en typ av epidemiologiska studier. Det betyder att evidensgraden är ännu lägre än prospektiva kohortstudier som är en annan typ av epidemiologiska studier.

Jag påpekade samma sak i en D-vitaminstudie häromdagen och den tråden dog direkt.
Du verkar ha lyckats idag igen.
Citat:
...Allt du skrivit i den här tråden är felaktigt, så du kanske inte koncentrade dig så noga på lektionerna?...
Gammal 2012-12-28, 00:40   #14
Nebuchadnezzar
Registered User

Nebuchadnezzars avatar

Reg.datum: May 2011
Citat:
Fast semen != spermie. "Semen quality" omfattar både kvantitet och kvalitet på spermierna. Spermakvalitet.

Senast redigerad av Nebuchadnezzar den 2012-12-28 klockan 00:41.
Nebuchadnezzar är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:23.