Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: är det* mest mammas fel?
Sluta läsa skit från 50-talet TS. 9 40.91%
Japp, det är mest mammas fel 1 4.55%
Oftast är det väl mammas fel? 1 4.55%
Det är två (eller fler) som uppfostrar en liten bebis, pappa/el dyl. är lika viktig 4 18.18%
För min del är det mammas fel, men vet inte om det kan appliceras på andra 2 9.09%
jag tror det generellt är pappas fel, inte mammas 0 0%
jag tror inte ens TS själv vet syftet med sin tråd 5 22.73%
Antal röster: 22. Du får inte rösta i den här omröstningen

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-12-21, 15:21   #1
filmjölk
Banned User

Reg.datum: Feb 2010
Är allt mammas fel? hatar mammor sina döttrar? (psykologi)

Så fort jag läser något om psykologi så kan man om man läser lite äldre litteratur härleda det mesta negativt till barndomen, och då spec. något ens mamma har gjort fel. Jag tycker mig även kunna se att mönster av att mammor anses behandla sina söner bättre än sina döttrar.

tex:

Mamma låter dottern krypa runt och upptäcka världen själv, ensam och otrygg, men vakar som en (vänlig) hök över sonen när barnen var runt åtta månader till ett och ett halvt? - Dålig självkänsla och övergivenhetskänslor hela livet hos dottern.

Mamma agerat typiskt och ignorerat känslor hos sin dotter men inte sin son, så att den lilla bebisdottern måste överdriva känslor för att bli sedd? Bam! Borderline!

Ensamma mammor beskrivs som bättre mammor till sina söner än sina döttrar.

Pappa räcker att han är snäll, närvarande och ger uppmuntran, mammans minsta lilla grej skapar problem hos (spec. döttrar) genom hela livet. En aning orättvist kan tyckas

Källor kan ni kolla själva om ni orkar, man kan hitta motstridigheter, men jag tycker genomgående att psykologin dömer kvinnor/mammor väldigt mycket hårdare än män/pappor.

Så kära Koloiter, spec. tjejkoloiter, är det* mest mammas fel?

*Insert vad du vill.
filmjölk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-21, 15:23   #2
Tricklew
W för Vendetta

Tricklews avatar

Reg.datum: Feb 2011
Din kvinna läser inte kolozzeum va?
Citat:
Ursprungligen postat av thunder Visa inlägg
Fan vilka hjärtlösa kukskallar som skriver här.
Tricklew är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-21, 15:23   #3
BelowAverage
Kärvt maskulin

BelowAverages avatar

Reg.datum: Nov 2011
Hur tycker du att din hustru är mot era barn?
Jag tror att den kan överleva om den får tillräckligt mycket konstgjord andning:
The bodybuilding industry is a scam meant to prey on your insecurities for the purpose of selling you worthless, overpriced supplements, while showing off bodybuilders with enough prescription and or illegal drugs in them to stock a pharmacy.
BelowAverage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-21, 15:25   #4
filmjölk
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av Tricklew Visa inlägg
Din kvinna läser inte kolozzeum va?
Ibland. Hon tycker att jag skriver mest trams..

Citat:
Ursprungligen postat av BelowAverage Visa inlägg
Hur tycker du att din hustru är mot era barn?
Fantastisk. Men tråden är generell.
Gammal 2012-12-21, 15:27   #5
BelowAverage
Kärvt maskulin

BelowAverages avatar

Reg.datum: Nov 2011
Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk Visa inlägg
Fantastisk. Men tråden är generell.
Vad kul
Vet inte om min mor särbehandlat mig gentemot min syster. Inte vad jag märkt, men vore nog lättare för henne att upptäcka.
Jag tror att den kan överleva om den får tillräckligt mycket konstgjord andning:
The bodybuilding industry is a scam meant to prey on your insecurities for the purpose of selling you worthless, overpriced supplements, while showing off bodybuilders with enough prescription and or illegal drugs in them to stock a pharmacy.
BelowAverage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-21, 15:31   #6
Ado2000
You dont make friends with sallad

Ado2000s avatar

Reg.datum: Dec 2011
om jag inte har helt fel (vilket jag kan ha) men är det inte Freud som är den moderna psykologins fader, och eftersom Freud var en man så kommer han inte skylla på att det skulle vara mannens fel att det är något fel på dennes barn

detta är bara en teori dock från min sida med tanke på att kvinnor har beskyllts för att vara roten till flera onda saker genom den mänskliga historien
(tex att kvinnor bedömdes vara häxor om man fan att hon var udda på något sätt) finns säkert andra exempel men inget jag kommer på rak arm

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag hade en vilodag 2005.
Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face Visa inlägg
Gillar midgets (and goats)
Ado2000 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-21, 15:35   #7
C.E.J.
Korsordet

C.E.J.s avatar

Reg.datum: Oct 2007
Jösses...
Gammal 2012-12-21, 15:36   #8
Latissimus Dorsi
Banned User

Latissimus Dorsis avatar

Reg.datum: Nov 2010
Söner brukar ha rätt bra relation med mamma, medans det är vice versa för döttrar. Se uttrycken mammas lilla pojke och pappas lilla flicka
Latissimus Dorsi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-21, 15:37   #9
Minimjölk
Registered User

Minimjölks avatar

Reg.datum: Mar 2002
Jag känner inte alls igen mig i det du skriver om jag ser till min uppväxt eller hur vi uppfostrar våra barn i min familj. Det är möjligt att det skilde mer förr i tiden men i dagens jämlika samhälle där barn från tidigt i livet är familjemedlem med beslutsamrätt tror jag även gränsen mellan att uppfostra söner och döttrar olika flyttats rätt rejält.
På samma sätt tar pappor idag oftare mer av den rollen som mammor hade förr. Hela samhället och familjen i sig har blivit någon sorts mellanmjölk där alla bidrar och deltager lika mycket.

I vår familj ser jag mer av dessa tendenserna med tanke på vilken plats man har i syskonskaran än vilket kön.

Sedan upplever jag det som att tjejer överlag är mer benägna att må sämre i tonåren och även i yngre vuxenlivet än killar men jag vet inte varför det eventuellt är så. generellt sett lever väl könsrollerna kvar något i familjen och det är lättare att reta sig på den man är mest lik. Tonårsdöttrar brukar ju göra mer revolt mot morsan medan sönerna tar konflikten med pappan.
Gammal 2012-12-21, 15:38   #10
Amfksp
Registered User

Amfksps avatar

Reg.datum: Sep 2007
Jag är nog undantaget isf, jag har aldrig haft en bra relation med min mamma och flyttade på grund utav detta hemifrån direkt efter värnplikten. Relationen med farsan är dock jättebra, vi hörs varje dag och är tighta. Morsan träffar jag bara i samband med att jag vill träffa farsan.
Min syrra har lite bättre relation med morsan tror jag.
Amfksp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-21, 15:42   #11
mini
Svensk mästarinna 2011.

minis avatar

Reg.datum: Sep 2003
Nu har jag bara en syster, men jag kan inte påstå att min mamma har varit särskilt krävande. Troligen lite för lite krävande egentligen. Jag har bättre och tightare kontakt med min mor. Syrran hade nog bättre kontakt med pappa förut men nu när hon har egna kottar är även hon närmre mamma tror jag.
Gammal 2012-12-21, 15:44   #12
filmjölk
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av Latissimus Dorsi Visa inlägg
Söner brukar ha rätt bra relation med mamma, medans det är vice versa för döttrar. Se uttrycken mammas lilla pojke och pappas lilla flicka
Jo absolut, vilken mamma låter sin 25-åriga dotter komma över med åtta kassar smutstvätt? Nog inte många. Men söner däremot får bli omhändertagna och daltade hela livet. Nu gick min egen mor bort ganska ung, och pappa uppfostrade mig själv, men jag tycker mig se det här genomgående hos manliga bekanta. Alla flickvänner är det fel på i mammas ögon, men döttrarna kan vara ihop med vilket stolpskott som helst, bara han är snäll.
Gammal 2012-12-21, 15:56   #13
WHITEFOLKS
Registered User

WHITEFOLKSs avatar

Reg.datum: Sep 2003
filmjölk: får sonen komma över med bilen när den behöver lagas också?

Du pratar ju standard könsrollssaker och om pojken inte har nån som gör "kvinnans jobb" så får mamman ställa upp sålänge. Likadant som pappa får ordna bilen/tvn.
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-21, 16:09   #14
filmjölk
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av WHITEFOLKS Visa inlägg
filmjölk: får sonen komma över med bilen när den behöver lagas också?

Du pratar ju standard könsrollssaker och om pojken inte har nån som gör "kvinnans jobb" så får mamman ställa upp sålänge. Likadant som pappa får ordna bilen/tvn.
Söner får ju hjälp ifrån mamma med "kvinnojobb", och med "mansjobb" från sin pappa om de önskar (och kanske frågar sin mamma "Kan du fråga farsan om han kan..."). Döttrar får bara hjälp med "mansjobb".

Nu är jag lite cynisk, men ändå. Söner skäms bort mer än döttrar av mamma. Man borde tvätta sin egen smutstvätt, oavsett kön
Gammal 2012-12-21, 16:13   #15
Olegh
mjau

Oleghs avatar

Reg.datum: Feb 2009
Hur länge föräldrar curlar sina barn med tvätthjälp beror nog snarare på föräldrarna än vilket kön barnet är av.
Olegh är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:44.