Tjenare är ny här , efter att ha kollat på ett par trådar här så tänkte jag att det kunde vara en god ide för mig också att starta en träningsjournal vilket jag hoppas medför ännu mer motivation mot mitt mål och förhoppningsvis att nån kan komma med ett bra tips.
Min träningsbakgrund började när jag blev 12 år (jag är 25 nu om det är någon som undrar

) och började träna brottning innan dess var jag en tjock liten unge som vägde för mycket för sin ålder. Från och med då att jag började träna tränade jag i princip varje dag i 3 år. Då såg en veck ut för mig såhär
Måndag: Idrott i skolan , Brottning
Tisdag: Simning (som jag också tränade då)
Onsdag: Brottning
Torsdag: Simning
Fredag. Idrott i skolan
Lördag: Simning
Söndag: Vila
Till slut blev jag av med all övervikten men det var inget direkt mål utan snarare en konsekvens utav all träning.
Efter dom 3 åren blev d lite sisådär med träningen eftersom jag slutade både simning och brottning och blev någorlunda seriös med det igen i lumpen. Det har varit en del ups and downs efter lumpen med.
I alla fall 2008 blev jag seriös med gymandet i 1 år ungefär sen blev jag lat och tyvärr tappade allt. Vill också påpeka att jag inte tränade på det smartaste sättet heller för jag ville bara bygga upp bröst axlar och armar vid det tiden. Som sagt tyvärr tappade jag alla muskler men vägde lika mycket som när jag tränade vilket var 89kg så det var bara fettet kvar. April 2009 började jag min diet som varade i 2 månader och då gick jag ner till 78.
Nu är jag tillbaka och gymar igen och har hållit på i ett och ett halvt år nu å nu tränar jag hela kroppen. Mitt fokus låg bara på å bygga men nu har midjan verkligen brett ut sig så pass mycket att jag inte kan vänta längre med å åtgärda det.
Nu kör jag så att jag försöker göra något som vissa säger är antigen omöjligt eller jävligt svårt vilket är att jag försöker både bygga och gå ner i vikt samtidigt (hoppas ni förstår att det är fett jag vill bli av med). Så jag kör nåt som heter body recomposition (ingen aning vad det heter på svenska dock) vilket innebär att dom dagarna som jag lyfter att jag ska äta mer kalorier än normalt vilket jag räknat ut ska vara runt 2700-2600 för mig och äta mindre än 2500 kalorier dom dagarna jag inte tränar eller bara kör kondition.
För övrigt så är jag 182 cm lång och väger 90kg. Mitt mål är och gå ner 10 kg på 3 månader eftersom jag planerar och hålla igång detta så länge. Just nu e jag inne på min 3e vecka och jag har bara gått ner 1 kg. Jag förväntar mig inte att jag kommer gå ner 10 kg men lika bra å sikta högt. Går jag ner 5 kg på 2 månader kommer jag vara nöjd.
Mitt träningsschema ser ut såhär iaf:
Måndag Morgonpass: 20 min jogging
Måndag Styrkepass: Bröst
Bänkpress: (110x1, 100x4, 100x4, 90x1)
Sned bänkpress: (70x8,70x7,70x6,70x6)
Rak bänk hantlar: (35x8,35x7,35x6)
Sned bänk hantlar: (30x8,30x6,30x6)
Bröst vajrar: (50x8,50x7,50x6,50x6)
Sned bänk vajrar: (40x6,40x6,40x6)
30 min jogging som avslutning
Tisdag Morgonpass: 20 min jogging
Tisdag Styrkepass: Armar
Biceps stång: (40x8,40x7,40x6)
Triceps stång: (30x8,30x7,30x6)
Biceps hantlar: (23,5x8, 23,5x7, 23,5x6, 23,5x4)
Triceps hantlar: (en hantel snarare :P): (20x8,20x7,20x6,20x6)
Biceps vajrar: (75x8,75x7,75x6)
Triceps vajrar med stång: (85x8,85x7,85x6)
Preacher curl(maskin): (50x8,40x7,40x6)
Triceps vajrar(en hand): (40x8,40x7,40x6)
30 min jogging som avslutning
Onsdag morgon: 20 min jogging
Onsdag styrkepass: Ben
Detta passet börjar jag med en 20 min jogg, 20 min för att jag inte vill ta ut mig för mycket innan styrke delen. Har väldigt svårt å gå sen efter ett tungt benpass :P
Här vet jag faktiskt inte vad jag ska skriva eftersom jag inte vet vad maskinerna eller övningarna heter och jag orkar inte beskriva dom kan bara säga övergripande att jag kör med 4 st övningar för både backsida lår och framsida och vader. Seten varierar mellan 4-3 och repsen mellan 12-6.
Torsdag: Vilar
Fredag morgon: 20 min jogging
Fredag: Varierar eftersom jag har ett behov av att träna vissa muskelgrupper två gånger i veckan så här kan det variera(beroende på vecka eftersom jag roterar mellan muskelgrupperna) mellan bröst pass , arm pass, axlar/triceps eller bröst/biceps pass.Och som i de flesta fall avslutar jag med 30 min jogging.
Lördag:Rygg/Axlar samma sak här så vet jag inte vad övningarna heter men antalet set och reps är desamma som för dom föregående muskelgrupperna alltså 4 eller 3 övningar och 4-3 set och 8-6 reps.
Avslutar med 30 min jogging
Söndag: Förbränning och detta innebär att det kan vara allt från jogging i 40 min, spinning i 60 min eller simning i 60 min.
Som sagt tror inte jag kommer nå mitt mål 10kg , jag menar är redan på tredje veckan å har bara gått ner 1kg men lyckas jag få bort 5kg iaf kommer jag vara nöjd. Dom sista 3 veckorna planerar jag också använda Riped Fuel 5x å hoppas på att det hjälper något. Enda anledningen till att jag kommer använda det är för att jag köpte det tidigare i år då jag planerade och gå ner( det blev aldrig av) så nu bara sitter dom i skåpet. Annars är det bra kost och tung träning som gäller helt enkelt.