2012-09-20, 09:26
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2011
|
Måltidsfrekvens under bulk?
Hej, har under min deff period ätit efter periodisk fasta med 16h fasta och undrar om det finns några fördelar med att fortsätta äta på detta viset även under bulk eller är det rent av negativt?
Vad är fördelarna med högre måltidsfrekvens respektive fasta? vad förespråkar du, förklara varför.
Tack på förhand
|
5/3/1 + marathon!
|
|
|
2012-09-20, 09:28
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Det finns inga belägg för att den ena eller den andra måltidsfrekvensen skulle vara överlägsen på ett sätt att det skulle vara motiverat att ändra något man trivs med.
|
|
|
2012-09-20, 09:30
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2011
|
Jag äter som vanligt, men mer (vilket är nån slags PF fast rätt slapp).
Det jag läst till mig verkar tyda på att det viktiga är vad som händer under dygnet, inte vilken timma det händer på.
Men sen är jag inte så opti heller, nöjer mig bara det går framåt och jag slipper krångla till det
|
|
|
2012-09-20, 09:30
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2012
|
Jag har verkligen inte förstått resonemanget bakom periodisk fasta... möjligtvis att man tränar när blodsockret är lågt och att man då (antar jag) använder mer fett, men de fria kolhydrater man använder under själva passet utgör väl ändå en bråkdel av den total energi som går åt för att återhämta sig efter ett träningspass?
|
|
|
2012-09-20, 09:31
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Det finns inga belägg för att den ena eller den andra måltidsfrekvensen skulle vara överlägsen på ett sätt att det skulle vara motiverat att ändra något man trivs med.
|
Men ju oftare man äter, desto fler insulin och blodsocker toppar får man, dessutom blir väl insulinkänsligheten sämre om man äter ofta?
att gå runt med höga insulin nivåer bidrar väl till högre fettinlagring? eller har jag missförstått?
|
5/3/1 + marathon!
|
|
|
2012-09-20, 09:33
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Rabiat
Jag har verkligen inte förstått resonemanget bakom periodisk fasta... möjligtvis att man tränar när blodsockret är lågt och att man då (antar jag) använder mer fett, men de fria kolhydrater man använder under själva passet utgör väl ändå en bråkdel av den total energi som går åt för att återhämta sig efter ett träningspass?
|
Det handlar inte om fördelar, det handlar om frånvaron av nackdelar och ett enklare liv med mindre matlagning och meck med matlådor.
|
|
|
2012-09-20, 09:35
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Jeml
Men ju oftare man äter, desto fler insulin och blodsocker toppar får man, dessutom blir väl insulinkänsligheten sämre om man äter ofta?
att gå runt med höga insulin nivåer bidrar väl till högre fettinlagring? eller har jag missförstått?
|
Äter du oftare håller du en jämnare nivå på blodsockret, och mig veterligen blir insulinkänsligheten inte SÄMRE av det, men kanske tvärtom...
Insulin lagrar energi i cellerna. Energin kan lagras som glykogen eller fett. Tränar du så du har låga glykogennivåer lagras kolhydraterna helst som glykogen.
Så har jag förstått det iaf.
|
|
|
2012-09-20, 09:35
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Citat:
|
Äter man mer sällan får man färre insulin"toppar", men dom blir i stället mycket större och varar längre. Arean under kurvan sett över hela dygnet är intressantare.
|
|
|
2012-09-20, 09:40
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Äter man mer sällan får man färre insulin"toppar", men dom blir i stället mycket större och varar längre. Arean under kurvan sett över hela dygnet är intressantare.
|
Okej så skillnaden på fettinlagringen pga. högre insulin nivåer är högst marginell om man äter 3-5 mål om dagen och kanske tar något litet snack emellan målen dessutom jämfört med att bara äta 2-3 större mål?
Är det negativt att fasta 16h när man vill gå upp i vikt? har sett vissa påstå det då de anser att man är katabol under fastan och det endast är en fördel för att kontrollera hungern under deff.
|
5/3/1 + marathon!
|
|
|
2012-09-20, 09:44
|
|
Maaaaaaat!
Reg.datum: Feb 2006
|
Du kommer inte bli fetare av att äta 2ggr än 5ggr på en dag. Inte av vad vi kan se idag iaf.
Se till att äta så din vardag fungerar, det är det viktiga.
Att bry sig om fettinlagringen ser jag ingen poäng med om man håller sig till en balanserad blandad kost.
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
|
|
|
|
2012-09-20, 09:48
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Du kommer inte bli fetare av att äta 2ggr än 5ggr på en dag. Inte av vad vi kan se idag iaf.
Se till att äta så din vardag fungerar, det är det viktiga.
Att bry sig om fettinlagringen ser jag ingen poäng med om man håller sig till en balanserad blandad kost.
|
Frågan var mer tvärtom, ifall man blir fetare av att äta 5ggr/dag än 2ggr.
|
5/3/1 + marathon!
|
|
|
2012-09-20, 09:49
|
|
Registered User
|
Citat:
Okej så skillnaden på fettinlagringen pga. högre insulin nivåer är högst marginell om man äter 3-5 mål om dagen och kanske tar något litet snack emellan målen dessutom jämfört med att bara äta 2-3 större mål?
Är det negativt att fasta 16h när man vill gå upp i vikt? har sett vissa påstå det då de anser att man är katabol under fastan och det endast är en fördel för att kontrollera hungern under deff.
|
Det viktigaste är att din kroppstemperatur är exakt 36,55 grader. Du kan reglera den med bastu och isbad. Låt för guds skull inte kroppen sköta det där själv, den har fan ingen aning vad den håller på med.
|
|
|
2012-09-20, 09:54
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av AtomicPuffin
Det viktigaste är att din kroppstemperatur är exakt 36,55 grader. Du kan reglera den med bastu och isbad. Låt för guds skull inte kroppen sköta det där själv, den har fan ingen aning vad den håller på med.
|
Av vilken anledning bör kroppstemperaturen vara exakt 36,55 grader? Det hade jag ingen aning om.
|
5/3/1 + marathon!
|
|
|
2012-09-20, 09:55
|
|
Registered User
|
Citat:
Av vilken anledning bör kroppstemperaturen vara exakt 36,55 grader? Det hade jag ingen aning om.
|
|
|
|
2012-09-20, 10:03
|
|
Maaaaaaat!
Reg.datum: Feb 2006
|
Citat:
Frågan var mer tvärtom, ifall man blir fetare av att äta 5ggr/dag än 2ggr.
|
Ät som du trivs med så blir det bra
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
|
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:35.
|

|