2012-09-17, 10:42
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2012
|
Cardio vs lyfta tyngder
Jag vill gå upp i vikt, vilket jag alltid haft svårt för.
Jag cyklar en timme om dagen samt lyfter skrot fyra dagar i veckan.
Nu har flera personer sagt till mig att om jag vill gå upp i vikt bör jag dra ner på konditionsträningen, eftersom det gör att jag får svårare att bygga på mig muskler. Jag bör vila kroppen mer.
Stämmer det?
|
|
|
2012-09-17, 10:45
|
|
å nej, måste man komma på en ny text igen
Reg.datum: Oct 2007
|
Nej, du måste äta mer. En timme cykling om dagen är ingen fara.
|
|
|
2012-09-17, 10:45
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2011
|
har du svårt för att gå upp i vikt bör du definitivt sluta cykla. (om du inte gör det av någon speciell anledning?) 1timme cykling om dagen blir en del extra kcal du behöver få i dig. Samt att konditionsträning har negativ påverkan på muskelbygge. hur mkt vet jag inte men ju närmare inpå styrketräningen som konditionsträningen sker -> desto sämre
|
5/3/1 + marathon!
|
|
|
2012-09-17, 10:47
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2007
|
Om du trivs med cyklingen så bör Ceejays råd ses som ett faktum du bör följa.
|
|
|
2012-09-17, 10:49
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay
Nej, du måste äta mer. En timme cykling om dagen är ingen fara.
|
Ingen fara om det inte är någon fara nej :P
Men i detta fallet kanske det är eftersom han säger sig ha svårt att gå upp i vikt. Visst kan han äta mer men kommer han att klara det? Vi vet ju hur det kan vara med folk som har svårt att gå upp i vikt även om de anstränger sig för att äta mer.
|
C4L
|
|
|
2012-09-17, 10:52
|
|
Banned User
Reg.datum: Mar 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av Jeml
Samt att konditionsträning har negativ påverkan på muskelbygge.
|
Det är värre att jogga/springa än att cykla, dock.
|
|
|
2012-09-17, 10:57
|
|
å nej, måste man komma på en ny text igen
Reg.datum: Oct 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel
Ingen fara om det inte är någon fara nej :P
Men i detta fallet kanske det är eftersom han säger sig ha svårt att gå upp i vikt. Visst kan han äta mer men kommer han att klara det? Vi vet ju hur det kan vara med folk som har svårt att gå upp i vikt även om de anstränger sig för att äta mer.
|
Jag tvivlar på att en timmes cykling är allt som står mellan honom och viktuppgång. Det är trots allt max 5-600kcal vi pratar om. En liter mjölk utöver det han äter nu ger 0,5kg+ viktuppgång per vecka.
|
|
|
2012-09-17, 11:00
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Risken är att viktökningarna består mer av kroppsfett om man ökar mängden konditionsträning och äter mer.
|
|
|
2012-09-17, 11:22
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Risken är att viktökningarna består mer av kroppsfett om man ökar mängden konditionsträning och äter mer.
|
Hur kommer detta sig?
Lidingöloppet 2018 - 3:27
|
|
|
2012-09-17, 11:26
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Styrketräningen kan maximalt stimulera muskeluppbyggnaden till en viss gräns per dygn.
Konditionsträning hämmar styrketräningens muskeluppbyggande effekter.
Energin från ett kaloriöverskott kan inte försvinna, utan lagras. Och är den muskeluppbyggande effekten hämmad, måste helt enkelt mindre del av energin gå till muskeluppbyggnad.
Och konditionsträningens hämmande effekter på styrketräningen är inte direkt kalorirelaterade utan handlar om signalmekansimer på cellnivå.
Sedan minskar konditionsträning dygnets fettförbränning något också.
|
|
|
2012-09-17, 11:31
|
|
Registered User
|
Citat:
Styrketräningen kan maximalt stimulera muskeluppbyggnaden till en viss gräns per dygn.
Energin från ett kaloriöverskott kan inte försvinna, utan lagras. Och är den muskeluppbyggande effekten hämmad, måste helt enkelt mindre del av energin gå till muskeluppbyggnad.
Och konditionsträningens hämmande effekter på styrketräningen är inte direkt kalorirelaterade utan handlar om signalmekansimer på cellnivå.
|
Där ser man, tack för genomgången!
Man blir ju bara räddare och räddare för att ägna sig åt konditionsträning  kanske ska lägga ner mitt triathlon projekt då det jag verkligen behöver nu är att få mer muskelmassa!
Lidingöloppet 2018 - 3:27
|
|
|
2012-09-17, 11:39
|
|
Lord Hummus
|
Citat:
|
Hur hämmande är lågintensiv konditionsträning kontra högintensiv för muskeluppbyggning?
|
|
|
2012-09-17, 11:41
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2012
|
Någonstans får man ju också slappna av och köra på vad man tycker om, mår bra av och blir glad av. Jag cyklar en mil till jobbet och en mil från jobbet varje dag i ganska högt tempo. Jag mår bra av detta, både kroppsligt och psykiskt.
Tanken på att jag ska sitta och puttra i en bil istället för att på det sättet försöka maximera mina styrketräningsresultat känns ju bisarr at best...
|
|
|
2012-09-17, 11:49
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2005
|
Ceejay: Visst är det säkerligen så enkelt. Men de där 500 extra kalorierna som han får för sig att få i kommer kanske i längden att bli 500 försvunna kalorier på andra ställen i sin kost. Det finns iaf en risk för det. Speciellt med tanke på hur ofta folk som har svårt att gå upp i vikt, misslyckas med att gå upp i vikt, även efter de får reda på vad de ska göra.
|
C4L
|
|
|
2012-09-17, 12:09
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2012
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel
Ceejay: Visst är det säkerligen så enkelt. Men de där 500 extra kalorierna som han får för sig att få i kommer kanske i längden att bli 500 försvunna kalorier på andra ställen i sin kost. Det finns iaf en risk för det. Speciellt med tanke på hur ofta folk som har svårt att gå upp i vikt, misslyckas med att gå upp i vikt, även efter de får reda på vad de ska göra.
|
Håller med. Har själv svårt at gå upp i vikt. Det enda som gäller för mig är see-food-dieten. Men den är ganska svår att hålla dag efter dag, vecka efter vecka, månad efter månad.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:44.
|

|