Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-09-10, 16:37   #1
Blaspis
Registered User

Reg.datum: Sep 2012
är LCHF bra för mig?

Hej!

Jag har varit galet sockerberoende nu i minst tre år. Jag har druckit 1L läsk per dag i snitt samt godis varje dag. Måltider har alltid varit pasta med köttfärsås, potatis med kött och sås, pizza, snabbmat, mcdonalds osv. Trots detta har jag hela mitt liv varit ganska smal. Jag har väl nu liiite mage men ser folk mig med en t-shirt på kallar dom mig normal / spinkig.

Jag har ganska dåligt immunförsvar pga av hur jag äter och känner mig ofta trött på jobbet osv. Nu sedan ett halvår tillbaka har jag börjat springa minst en timme i veckan men äter fortfarande lika illa.

Så idag har jag läst i flera timmar om LCHF och hur nyttigt det skulle vara att äta så. Frågan är om jag ska köra LCHF trots att jag redan är smal? Är det en "diet" jag kan köra på hela livet? Är det nyttigt att skära bort stärkelserik kolhydratmat för resten av livet trots att jag inte har några som helst problem med vikten?

Jag funderar att börja med LCHF pga att jag:
-Ofta är trött/seg och sockerberoende
-Har IBS (väldigt lätt att bli dålig i magen när jag äter dålig mat)
-Och mest av allt för att börja äta så nyttigt man kan äta. Har egentligen inte behov att gå ner i vikt eller förändra kroppens utseende vill bara äta så hälsosamt man kan.

Jag har försökt få tag i Jonny Bowdens bok "150 healthiest foods" för att den ska vara bra men den fanns inte på svenska så jag köpte istället "Matrevolutionen" som förespråkar LCHF och någon liknande.

Har ni några tips på andra dieter som kanske skulle passa mitt mål? (Att endast äta nyttigt, bli pigg och hälsosammare), eller har ni några tips på böcker man kan läsa om?

Problemet jag känner med LCHF är att det låter som att dom som förespråkar den menar att målgruppen är överviktiga, diabetiker eller folk som bara vill gå ner i vikt. Vad ska man äta när man är nöjd med sin vikt då?

Annars blir det nog LCHF om det inte är skadligt eller onyttigt i längden. Om det är det nyttigaste.

Tack snälla på förhand y'all sorry att det blev så långt inlägg!
Blaspis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-10, 16:49   #2
tjing
Banned User

Reg.datum: Jun 2012
Ja, det kan vara värt att testa. Mår du bättre, skitbra.

Många har anekdotalt hjälp mot just IBS t ex.
tjing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-10, 16:49   #3
Lychgate
Deff Incarnate

Lychgates avatar

Reg.datum: Jul 2009
Tror problemet ligger i vad du äter och LCHF behöver inte vara det bästa alternativet för just dig men känns konceptet intressant så prova. Annars är det helt enkelt att äta nyttigare och bättre mat än snabba källor av kolhydrater.

Personligen anser jag inte LCHF som optimalt om man är en tränande individ och är man överdrivet nitisk kan många bra näringskällor försvinna, t.ex. frukt.
Killen har gått ner typ miljoner kilo sen han började dieta.
Lychgate är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-10, 16:59   #4
Blaspis
Registered User

BaH

Citat:
Ursprungligen postat av Lychgate Visa inlägg
Tror problemet ligger i vad du äter och LCHF behöver inte vara det bästa alternativet för just dig men känns konceptet intressant så prova. Annars är det helt enkelt att äta nyttigare och bättre mat än snabba källor av kolhydrater.

Personligen anser jag inte LCHF som optimalt om man är en tränande individ och är man överdrivet nitisk kan många bra näringskällor försvinna, t.ex. frukt.
Mår kroppen verkligen så bra av snabbt fruktsocker då? Naturens godis? Visst kanske kommer att släppa på tyglarna lite efter ett tag och äta banan efter tränings osv. men tror du att jag kommer att förlora mycket av det nyttiga i och med att jag skär bort alla kolhydrater med LCHF?

Om man ser det som en långsiktlig plan att äta detta på 10 år kommer skulle jag då mått bättre om jag under de tio åren inkluderat pasta, ris, potatis, bröd och frukt? Eller är detta mkt nyttigare?

Så svårt detta för att det verkar inte finnas några enkla svar alla är oense om allt med kost känns det som.

LCHF säger en sak och konservativa dietister/läkare säger motsatsen och båda har mer eller mindre massa fakta som stödjer sitt tankesätt..

Frågan är om LCHF är ett nyttigare sätt att leva på eller bara ett nyttigt sätt att gå ner i vikt på..
Gammal 2012-09-10, 17:05   #5
Lychgate
Deff Incarnate

Lychgates avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Blaspis Visa inlägg
Mår kroppen verkligen så bra av snabbt fruktsocker då? Naturens godis? Visst kanske kommer att släppa på tyglarna lite efter ett tag och äta banan efter tränings osv. men tror du att jag kommer att förlora mycket av det nyttiga i och med att jag skär bort alla kolhydrater med LCHF?

Om man ser det som en långsiktlig plan att äta detta på 10 år kommer skulle jag då mått bättre om jag under de tio åren inkluderat pasta, ris, potatis, bröd och frukt? Eller är detta mkt nyttigare?

Så svårt detta för att det verkar inte finnas några enkla svar alla är oense om allt med kost känns det som.

LCHF säger en sak och konservativa dietister/läkare säger motsatsen och båda har mer eller mindre massa fakta som stödjer sitt tankesätt..

Frågan är om LCHF är ett nyttigare sätt att leva på eller bara ett nyttigt sätt att gå ner i vikt på..
Inget magiskt med LCHF. Läser du från källor som stödjer det är det självklart att det visas i ett positivt ljus. Samma med allt annat.

I slutändan är det rent fysiologiskt ingen extrem skillnad på olika dieter. Du behöver inte oroa dig för fruktsocker om det inte står för 90% alá 30 bananer om dagen eller liknande.

Baserar du din kost på skräp så får du vänta dig att du mår som skräp. Basera den på bra råvaror(Potatis, pasta, ägg, kött, grönsaker, etc etc) så är det ingen fara att äta skräp ibland. Börja att se över din nuvarande kost istället för att hoppa på ett restriktivt schema.
Gammal 2012-09-10, 17:06   #6
Blaspis
Registered User

Lchf

Citat:
Ursprungligen postat av tjing Visa inlägg
Ja, det kan vara värt att testa. Mår du bättre, skitbra.

Många har anekdotalt hjälp mot just IBS t ex.
Grymt, det kommer säkert att hjälpa. Men är detta en slags kost som gör att man mår bra i långa loppet? Jag vill förhindra att bli sjuk och vara mer hälsosam och nyttigt osvosv..

Ändring: Eller är det så att det hjälper mot min IBS men jag utesluter viktiga ämnen som gör att jag kommer få bättre hälsa? Eller kanske inte optimal hälsa iaf?

Senast redigerad av Blaspis den 2012-09-10 klockan 17:13.
Gammal 2012-09-10, 17:11   #7
Blaspis
Registered User

beslutsångest

Citat:
Ursprungligen postat av Lychgate Visa inlägg
Inget magiskt med LCHF. Läser du från källor som stödjer det är det självklart att det visas i ett positivt ljus. Samma med allt annat.

I slutändan är det rent fysiologiskt ingen extrem skillnad på olika dieter. Du behöver inte oroa dig för fruktsocker om det inte står för 90% alá 30 bananer om dagen eller liknande.

Baserar du din kost på skräp så får du vänta dig att du mår som skräp. Basera den på bra råvaror(Potatis, pasta, ägg, kött, grönsaker, etc etc) så är det ingen fara att äta skräp ibland. Börja att se över din nuvarande kost istället för att hoppa på ett restriktivt schema.
Okej jag förstår.. Men jag behöver nog en diet eller så annars kommer 70 % av tallriken fortfarande innehålla pasta samt godis och läsk kommer nog vara daglig vana. Ur den synvinkeln måste ju LCHF vara ganska nyttigt.

Men tror du alltså att det skulle vara Nyttigare att fortfarande äta pasta potatis ris osv osv men äta mindre av det än vad jag gör? Självklart skippa godis o läsk också..
Gammal 2012-09-10, 17:18   #8
Lychgate
Deff Incarnate

Lychgates avatar

Citat:
Okej jag förstår.. Men jag behöver nog en diet eller så annars kommer 70 % av tallriken fortfarande innehålla pasta samt godis och läsk kommer nog vara daglig vana. Ur den synvinkeln måste ju LCHF vara ganska nyttigt.

Men tror du alltså att det skulle vara Nyttigare att fortfarande äta pasta potatis ris osv osv men äta mindre av det än vad jag gör? Självklart skippa godis o läsk också..
Fetstilta: Ja.

Skaffa självkontroll för böfvelen.
Gammal 2012-09-10, 17:27   #9
Blaspis
Registered User

Vad ska jag byta ut det mot då? Det är här jag behöver kunna läsa om en diet som förklara vad jag ska byta ut det mot.

Följer jag LCHF fyller jag ut den gamla pastan med blomkål etc när jag ätit "köttfärsås med pasta" eller så.

När jag ätit kött förut har jag haft en köttbit och massa kolisar (pasta, potatis osv)..
Gammal 2012-09-10, 17:34   #10
Blaspis
Registered User

jag tror att "husmanskost" eller "vanliga kost" osv i folkmun idag innebär typ att äta mcdonalds eller pommesfrites med kött eller massa pasta och lite köttfärsås.

Har ingen som helst aning om hur jag ska ändra på detta eller byta ut detta mot. När jag söker på internet efter recept har jag ju ingen aning om det är nyttigt eller så.

Skulle vilja hitta en bok som fundamentalt täcker vad som är nyttig mat och vad som inte är nyttigt mat om man ska leva länge och friskt och pigg samt konkreta recept eller förslag på exakt hur man ska äta så att man efter ett tag har tillräckligt mycket nya vanor på hur man kan laga mat.

Någon som har någon bra bok om NYTTIG mat? Köpte matrevolutionen av Andreas Eenfeldt frågan är om det kommer hjälpa mig att börja äta nyttigt eller börja äta en diet osm man bara går ner i vikt av..

Är ni med?
Gammal 2012-09-10, 17:39   #11
Lychgate
Deff Incarnate

Lychgates avatar

Gammal 2012-09-10, 17:43   #12
Blaspis
Registered User

Dom hävdar att man måste ta sig igenom de första veckorna ja.

Det finns flera läkare som hävdar motsatsen, att lchf ska vara nyttigare.

Tallriksmodellen är under all kritik av många och det är väl för att resurserna på jorden ska räcka och inte för att folk ska bli nyttigare eller nåt sånt.. Alltså så jag spekulerar iaf ahhaah

Fan måste hitta en bra bok att läsa om det här, en bok med gamla kostråd om tallriksmodellen osv samt en bok om LCHF och GI osv.. Så får man ta beslutet själv sen, för att någon spikad sanning verkar inte finnas..

Någon som kan tipsa om kost böcker som är fundamentala?
Gammal 2012-09-10, 17:45   #13
Blaspis
Registered User

Om vi säger såhär då:

Om det hjälper mot min IBS är det så att jag lever onyttigt som LCHF men med färre symptom?
Gammal 2012-09-10, 18:12   #14
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Om vi säger såhär då:

Om det hjälper mot min IBS är det så att jag lever onyttigt som LCHF men med färre symptom?
Det onyttiga ligger mest i livsmedlen mer än i förhållandet mellan kolhydrater och fett. Det låter som att LCHF kan vara bra för dig så testa.

Fruktsocker är för övrigt väldigt långsamt.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-10, 18:39   #15
Rocklisah
Registered User

Rocklisahs avatar

Reg.datum: Dec 2010
Först o främst hade jag nog kollat om det är antingen gluten eller laktos som triggar din IBS, speciellt gluten finns ju mycket i "skräpmat" och om det är laktosen du reagerar på så är kanske inte LCHF nåt för dig, men testa skadar kanske inte.
Personligen hade jag investerat i kokboken ovan.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:01.