Hej!
Jag har varit galet sockerberoende nu i minst tre år. Jag har druckit 1L läsk per dag i snitt samt godis varje dag. Måltider har alltid varit pasta med köttfärsås, potatis med kött och sås, pizza, snabbmat, mcdonalds osv. Trots detta har jag hela mitt liv varit ganska smal. Jag har väl nu liiite mage men ser folk mig med en t-shirt på kallar dom mig normal / spinkig.
Jag har ganska dåligt immunförsvar pga av hur jag äter och känner mig ofta trött på jobbet osv. Nu sedan ett halvår tillbaka har jag börjat springa minst en timme i veckan men äter fortfarande lika illa.
Så idag har jag läst i flera timmar om LCHF och hur nyttigt det skulle vara att äta så. Frågan är om jag ska köra LCHF trots att jag redan är smal? Är det en "diet" jag kan köra på hela livet? Är det nyttigt att skära bort stärkelserik kolhydratmat för resten av livet trots att jag inte har några som helst problem med vikten?
Jag funderar att börja med LCHF pga att jag:
-Ofta är trött/seg och sockerberoende
-Har IBS (väldigt lätt att bli dålig i magen när jag äter dålig mat)
-Och mest av allt för att börja äta så nyttigt man kan äta. Har egentligen inte behov att gå ner i vikt eller förändra kroppens utseende vill bara äta så hälsosamt man kan.
Jag har försökt få tag i Jonny Bowdens bok "150 healthiest foods" för att den ska vara bra men den fanns inte på svenska så jag köpte istället "Matrevolutionen" som förespråkar LCHF och någon liknande.
Har ni några tips på andra dieter som kanske skulle passa mitt mål? (Att endast äta nyttigt, bli pigg och hälsosammare), eller har ni några tips på böcker man kan läsa om?
Problemet jag känner med LCHF är att det låter som att dom som förespråkar den menar att målgruppen är överviktiga, diabetiker eller folk som bara vill gå ner i vikt. Vad ska man äta när man är nöjd med sin vikt då?
Annars blir det nog LCHF om det inte är skadligt eller onyttigt i längden. Om det är det nyttigaste.
Tack snälla på förhand y'all sorry att det blev så långt inlägg!