Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-08-27, 19:52   #1
Idefi
Registered User

Reg.datum: Sep 2011
Intag av aminosyror innan träning vid fastande

Hej,

Finns det något som pekar på att det kan vara positivt att inta EAA/BCAA eller vassle innan träning, om du tränar på morgonen och har fastat i 14-16 timmar?
Eller är det bara köra på och bara inta det efteråt istället?
Idefi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-27, 20:01   #2
Mackan58
High King Latsbrah

Mackan58s avatar

Reg.datum: Apr 2011
Martin Berkhan rekommenderar att man ska inta 10 g Bcaa innan träning på fastande mage då aminosyrenivåerna är låga då.

Du kommer inte avlida om du hoppar Bcaan. Optimack skulle dock inte chansa utan tränar alltid med EAA svept innan passet.

Svar: Jag skulle definitivt ta det!
Mackan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-27, 20:05   #3
TREX
Banned User

Reg.datum: Dec 2011
Ja det är helt klart att rekommendera, oavsett vad forskningen säger och pekar på så tror åtminstone alltid jag att det kommer vara bra att göra det! Själv har jag gått över till att äta mat innan passet, rätt tätt inpå så att det ska finnas saker där som mina muskler kan ta nytta av och arbeta med.

Skulle aldrig skicka in min kropp till den krigszon som är gymmet utan ammunition (mat)
TREX är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-28, 14:04   #4
tjing
Banned User

Reg.datum: Jun 2012
Citat:
Ursprungligen postat av Idefi Visa inlägg
Hej,

Finns det något som pekar på att det kan vara positivt att inta EAA/BCAA eller vassle innan träning, om du tränar på morgonen och har fastat i 14-16 timmar?
Eller är det bara köra på och bara inta det efteråt istället?
Egentligen tror jag inte det spelar någon roll. I värsta fall kan det fungera som en signal för kroppen att uppreglera enzymer för proteolys, då fasta i sig är muskelbesparande. Den största behållningen lär vara att BCAA används som bränsle för musklerna och att prestationen kanske förbättras jämfört med helt fastande träning.

Sedan kanske den anabola re-bounden kanske blir större av helt fastande träning. Men troligtvis gör det ingen större skillnad åt något håll.

Senast redigerad av tjing den 2012-08-28 klockan 14:07.
tjing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-28, 14:58   #5
Idefi
Registered User

Reg.datum: Sep 2011
Okej, tack för svaren

Funderar på om det är värt att lägga lite pengar på EAA då, då jag alltid tränar på morgonen och sista måltiden ofta äts 17.00 ungefär.
Har hittills alltid kört 10g EAA innan, men funderar på om man ska testa köra utan och se om man "märker" någon skillnad.
Dock så tycker jag ju att det ger en mättnadskänsla medans man tränar, man är ju alltid hungrig på morgonen men efter EAAn så försvinner det.
Idefi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-28, 15:00   #6
vicarious
Proteinbarskonnässör

vicariouss avatar

Reg.datum: Nov 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Idefi Visa inlägg
Okej, tack för svaren

Funderar på om det är värt att lägga lite pengar på EAA då, då jag alltid tränar på morgonen och sista måltiden ofta äts 17.00 ungefär.
Har hittills alltid kört 10g EAA innan, men funderar på om man ska testa köra utan och se om man "märker" någon skillnad.
Dock så tycker jag ju att det ger en mättnadskänsla medans man tränar, man är ju alltid hungrig på morgonen men efter EAAn så försvinner det.
Om det skulle vara en skillnad skulle den troligtvis vara så liten att den i praktiken är omöjlig att märka. Jag hade valt att vara på den säkra sidan och tagit både före & efter i ditt scenario.
Gammal 2012-08-28, 15:29   #7
tjing
Banned User

Reg.datum: Jun 2012
Testa med och utan och kolla hur det känns, helt enkelt.
tjing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-28, 15:40   #8
mellez
Registered User

mellezs avatar

Reg.datum: Dec 2011
Och här kan du läsa vad MB säger om det hela, och hur du väljer att förvalta informationen är ju upp till dig!

http://www.leangains.com/2010/05/ear...-training.html
mellez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-28, 15:56   #9
RassK
Registered User

RassKs avatar

Reg.datum: Aug 2005
Jag skulle påstå att det är en fråga om hur lång fastan är/har varit. Ju mindre ätarfönster desto större blir risken att du inte hinner vända proteinbalansen till positiv över dygnet. Då blir det mer relevant att stimulera MPS med nutrition.
Citat:
Ursprungligen postat av John Kiefer
Best Breakfast Ever - None.
RassK är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:57.