2012-08-27, 09:00
|
|
Banned User
Reg.datum: Feb 2010
|
(Min tolkning av) Gardells beskrivning av homosexuella män, representativ?
Nu drar jag eventuellt igång något ytterst provokativt, och det vill jag på förhand be homosexuella killar/män om ursäkt för.
Kanske förvånande(?) är en av mina favoritförfattare Jonas Gardell. Jag har nyss läst hans senaste "torka inga tårar utan handskar". Jag är själv heterosexuell, lätt homofobisk och känner bara ett fåtal icke-heterosexuella, och har ingen anknytning till "homovärlden". Men jag fullkomligt älskar Gardell som författare, hans personporträtt, och hans sätt att beskriva världen och vardagen som så grå, trist och tragisk.
Hans homosexuella karaktärer är väldigt intressanta, då de påminner om de (fåtalet) "sexuellt avvikande" jag känner.
Beskrivningen i gardells böcker av dessa personer är i mitt tycke låångt ifrån "den politiska korrekthetens" syn på homosexuella män som "vanliga män som råkar gilla andra män istället för tjejer".
De är vilsna, tragiska, deprimerade, självföraktande grubblande män och pojkar som blir påsatta av vem som helst. De tackar inte nej till någon. De skyddar sig inte, och har ingen som helst respekt för sin egen kropp.
De plockas upp av smygbögar, blir påsatta i bilbaksäten, har sex anonymt med män i portuppgångar, suger av gubbar i urinstinkande allmäna toaletter, ligger med gamlingar som kunde vara deras fäder eller farfäder. De super sig dyngraka, gråter över att de blir ratade av den de är kära i, tar sig till bastuklubben och blir påsatta av gubbe efter gubbe efter gubbe. Straffar sig själv.
Har sex med vemsomhelst som uppvaktar dem och säger inte nej till något. Så många sexpartners under ett par veckor att de tappar räkningen. Total misär.
Nu skildrar Gardell oftast 80-talet, men jag känner igen beteendet och personligheten idag ifrån det fåtalet "homosexuella" jag känner. Där är det också sex med vem som helst, ju sjukare, mer förnedrande och farligare det är destå mer lockande. Ångesten dagen efter är enorm, men likväl ligger de där på porrklubben stenhöga och packade om ett par dagar och blir påsatta av anonyma män igen. Jag använder citationstecken för att de jag känner har inte bara sex med andra män, utan även kvinnor om tillfälle bjuds.
I första hand försöker de ragga upp snygga tjejer, i andra hand snygga killar. Efter det fula tjejer, efter det fula tjejer. När det misslyckas blir det påtänt kärlekslöst gangbang med anonyma män, suga av anonyma i gloryholes eller så köper de sex, eller säljer sex.
Väldigt långt ifrån "normala killar som råkar bli kära i andra killar istället för tjejer". Nu beskriver Gardell homosexuella, och de jag känner är kanske mer av allätare, men beteendet är likadant. Långt ifrån heteronormen, bara misär, självskadebeteende, tragik, ångest.
Jag skulle kunna citera direkt ur senaste boken "torka inga tårar utan handskar", men jag föreslår att ni läser den själva.
Är den här bilden jag tolkar att Gardell målar upp av homosexualitet representativ för homosexuella?
Senast redigerad av filmjölk den 2012-08-27 klockan 09:07.
|
|
|
2012-08-27, 09:32
|
|
Ge mig en igloo
Reg.datum: Aug 2002
|
Det han beskriver är väl snarare en subkultur, med homosexuella, en som letat sig till den miljön? Precis som andra med självdestruktiv sexualitet, sedan vet jag inte om sexualiteten i sig behöver vara självdestruktiv när den har vissa sådana inslag, men kan vara grundad ur en destruktiv sexuell start. Men själva utövandet senare behöver ju nödvändigtvis inte vara deprimerande, självdestruktiv utan kanske utlopp för att ha självbestämmande rätt, dvs ngn slags reaktion på en osund historik.
Fenomenet att bli självdestruktiv, föraktande, kan ju absolut grundas i samhällets syn på avvikande - och på 80-talet avvikelse iform av rädsla och hat gentemot homosexuella. Då blir det en klick homosexuella som avviker, syns, revolterar.
De få homosexuella jag känner tillhör inte den schablonbild Gardell beskriver; ett äldre par i en håla, samt en kollega med fast partner sedan 20 år och väldigt hemvävt. Men han beskriver ju säkert sina kretsar träffsäkert; krestar i större städer med lite subkulturkänsla, likt dem även du beskriver.
Tror att det finns mkt inom folks sexualitet man inte har en aning om, och att den kan förändras över tid precis som allt annat i livet, det behöver inte vara ett statiskt mönster. Vad jag förstår lever ju Gardell och Levengood familjeliv numer, så inte heller där ngn permanent situation av destruktivt promiskuöst leverne med stor smittorisk utan något privat.
|
|
|
2012-08-27, 10:13
|
|
Banned User
Reg.datum: Jul 2012
|
den
där gardell är inte han homo?
är man så dum i huvet så man har sex med okända män osv osv
skyll dig själv för f-n, kom inte och gnäll och kräv samhället på resurser
"den som sig i leken ger, får leken tåla"
|
|
|
2012-08-27, 10:32
|
|
Ölkonnässör
Reg.datum: Feb 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk
Nu drar jag eventuellt igång något ytterst provokativt, och det vill jag på förhand be homosexuella killar/män om ursäkt för.
Kanske förvånande(?) är en av mina favoritförfattare Jonas Gardell. Jag har nyss läst hans senaste "torka inga tårar utan handskar". Jag är själv heterosexuell, lätt homofobisk och känner bara ett fåtal icke-heterosexuella, och har ingen anknytning till "homovärlden". Men jag fullkomligt älskar Gardell som författare, hans personporträtt, och hans sätt att beskriva världen och vardagen som så grå, trist och tragisk.
Hans homosexuella karaktärer är väldigt intressanta, då de påminner om de (fåtalet) "sexuellt avvikande" jag känner.
Beskrivningen i gardells böcker av dessa personer är i mitt tycke låångt ifrån "den politiska korrekthetens" syn på homosexuella män som "vanliga män som råkar gilla andra män istället för tjejer".
De är vilsna, tragiska, deprimerade, självföraktande grubblande män och pojkar som blir påsatta av vem som helst. De tackar inte nej till någon. De skyddar sig inte, och har ingen som helst respekt för sin egen kropp.
De plockas upp av smygbögar, blir påsatta i bilbaksäten, har sex anonymt med män i portuppgångar, suger av gubbar i urinstinkande allmäna toaletter, ligger med gamlingar som kunde vara deras fäder eller farfäder. De super sig dyngraka, gråter över att de blir ratade av den de är kära i, tar sig till bastuklubben och blir påsatta av gubbe efter gubbe efter gubbe. Straffar sig själv.
Har sex med vemsomhelst som uppvaktar dem och säger inte nej till något. Så många sexpartners under ett par veckor att de tappar räkningen. Total misär.
Nu skildrar Gardell oftast 80-talet, men jag känner igen beteendet och personligheten idag ifrån det fåtalet "homosexuella" jag känner. Där är det också sex med vem som helst, ju sjukare, mer förnedrande och farligare det är destå mer lockande. Ångesten dagen efter är enorm, men likväl ligger de där på porrklubben stenhöga och packade om ett par dagar och blir påsatta av anonyma män igen. Jag använder citationstecken för att de jag känner har inte bara sex med andra män, utan även kvinnor om tillfälle bjuds.
I första hand försöker de ragga upp snygga tjejer, i andra hand snygga killar. Efter det fula tjejer, efter det fula tjejer. När det misslyckas blir det påtänt kärlekslöst gangbang med anonyma män, suga av anonyma i gloryholes eller så köper de sex, eller säljer sex.
Väldigt långt ifrån "normala killar som råkar bli kära i andra killar istället för tjejer". Nu beskriver Gardell homosexuella, och de jag känner är kanske mer av allätare, men beteendet är likadant. Långt ifrån heteronormen, bara misär, självskadebeteende, tragik, ångest.
Jag skulle kunna citera direkt ur senaste boken "torka inga tårar utan handskar", men jag föreslår att ni läser den själva.
Är den här bilden jag tolkar att Gardell målar upp av homosexualitet representativ för homosexuella?
|
Jag tror att du även kan hitta samma beteende hos hetrosexuella om du rör dig i rätt kretsar/subkultur, både hos män och kvinnor.
Jag har få öppet homosexuella bekanta, men ingen av de passar in i den beskrivningen, de är måhända mer belästa och politiskt aktiva än medelsvensson, men inte sexuellt urflippade.
En ytterligare tanke kring att ligga mer okritiskt med yngre/äldre/fula osv kan bero på den stora bristen på kontaktytor som då rådde. Det är mycket lättare för hetrosexuella att hitta någon i sin egen ålder och utseendekategori antar jag?
2012-08-27, 10:38
|
|
Ölkonnässör
|
Citat:
Klart att det finns olika sorters bögar, men kanske många/de flesta av bögarna är som Gardell beskriver? Då är kanske inte homosexualitet bara homosexualitet, utan en del av ett paket med skam, skuld, låg självkänsla, självskadebeteende, destruktivitet långt djupare än det samhället pådyvlade/pådyvlar etc etc.
|
Jag tror att villkoren och samhällets syn på homosexuella drev fram kulturen, det är en jävla skillnad på då och nu skulle jag vilja säga.
2012-08-27, 10:45
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Mental
Jag tror att villkoren och samhällets syn på homosexuella drev fram kulturen, det är en jävla skillnad på då och nu skulle jag vilja säga.
|
Är det så stor skillnad verkligen? Går det att växa upp problemfritt som bög i en Svensk småstad...eller varför inte i en invandrarförort?
|
|
|
2012-08-27, 10:48
|
|
Ölkonnässör
|
Citat:
Är det så stor skillnad verkligen? Går det att växa upp problemfritt som bög i en Svensk småstad...eller varför inte i en invandrarförort?
|
Vem pratar om problemfritt? Jag tror fortfarande det finns massor av problem, men att det var ohyggligt mycket värre på 70-80talet.
2012-08-27, 10:50
|
|
Töligt
Reg.datum: Mar 2009
|
Citat:
|
Tja, nog är det möjligt. Snubblade över en bild på facebook för ett tag sedan. Det var två killar i 16-17 års åldern som hade tagit en bild tillsammans och gått ut med att de var ihop. Bilden fick flera hundra positiva kommentarer och "gillningar". Båda killarna var ifrån Värmland.
|
|
|
2012-08-27, 10:53
|
|
Ölkonnässör
|
Citat:
Ursprungligen postat av Åsberg
Tja, nog är det möjligt. Snubblade över en bild på facebook för ett tag sedan. Det var två killar i 16-17 års åldern som hade tagit en bild tillsammans och gått ut med att de var ihop. Bilden fick flera hundra positiva kommentarer och "gillningar". Båda killarna var ifrån Värmland.
|
Måste vara kring karlstad då, högskolan har ett gott inflytande. I nordvärmland kring sunne/torsby lynchar man bögar fortfarande
2012-08-27, 10:54
|
|
Jag ber om det.
Reg.datum: Sep 2004
|
Sådana här diskussioner är alltid svåra då de som har lite erfarenhet av många olika kulturer och kulturer inom kulturerna, och sedan sub-kulturer inom de kulturer som finns inom kulturerna oftast vet hur fel det är att ta en grupp och sedan säga "De är så här".
Till att börja med dock så kan jag väl lägga fram att jag har STOR erfarenhet av att vistas bland homosexuella personer och har sett så många subkulturer inom sexualitet (bland annat, men inte avgränsat till, homosexualitet). Det följande är inte något jag hämtat ifrån en PK-tidning som ska representera min livssyn, utan helt enkelt min egna gedigna erfarenhet.
Det destruktiva beteendet du pratar om är sjukt vanligt. Mycket mer vanligt än vad många vill erkänna. Men det är inte framförallt sjukt vanligt bland homosexuella. Där fanns alla de sorters inom de mer destruktiva (för mig sett i alla fall) subkulturerna. Däremot verkade de som var mest öppna att prata om det vara homosexuella. Jag har en teori om att eftersom samhället nästan kräver att en god homosexuell är en öppen homosexuell utanför garderoben, så tvingas många in i en öppenhet som sedan gör att många uppfattar dem som "Way over the limit", samtidigt som antalet heterosexuella är lika stort, men mycket mer dolt. Men när man rörde sig inom det (deltog aldrig själv om det är någon som undrar, jag är inte riktigt gjord för den sortens grejer), hade projekt inom det och mer eller mindre levde för att förstå det, då stod det väldigt klart att där fanns minst lika många hetero, bi, demi, x-sexuella vid vartenda sådant här event som där var homosexuella.
Det andra sjukt viktiga du tar upp är skammen. Det finns ett GIGANTISKT skamgrepp hos många som avviker från bisexualiteten, och när man ser hur majoriteten av dem som lider av skamgreppet har behandlats av sina medmänniskor och till och med sin familj så är man inte längre förvånad. Jag har flera gånger sagt att om min familj hade gjort hälften av den skit jag fått höra mot mig om jag hade varit något annat än straight så hade jag förmodligen blivit halvt galen. Jag är sansad, men jag tror faktiskt att den sortens känslomässiga misshandel skulle kunna knuffa mig över kanten för vad som är stabilt. Att så många genomlidit det och sedan kommer ut med psykiska blåmärken är inget annat än förväntande.
Till sist, och relaterat till det sista stycket - Man vet aldrig vem som genomlidit vad. I min dumma ungdom så sade jag "Men jag känner ju honom, han har blivit jätteaccepterad!" och slagit bort rykten om att en homosexuell kompis hade haft problem med acceptansen. Fem år senare fick jag veta att hans mormor och morfar som han hade stått lika nära som sina föräldrar hade sagt åt honom att brinna i helvetet för vad han var. Så dra aldrig slutsatsen att alla har blivit accepterade i alla lägen, bara för att vi är i Sverige och för att ni aldrig fått höra om det andra.
|
|
|
2012-08-27, 10:54
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Mental
Vem pratar om problemfritt? Jag tror fortfarande det finns massor av problem, men att det var ohyggligt mycket värre på 70-80talet.
|
Intressanta synpunkter. Kanske den typen av homosexualitet var tidsbunden, med gruppsex i bastuklubbar, badhuspedo/hebe-homofiler, anonymsex utomhus och garderobsbögar som cruisar omkring och mlm våldtar unga homosexuella pojkar?
Det är min sorgliga syn av homosexualitet, förstärkt av Gardell.
Edit: Tack för inlägget Stoltz! Mycket informativt!
Senast redigerad av filmjölk den 2012-08-27 klockan 10:56.
|
|
|
2012-08-27, 10:56
|
|
Ölkonnässör
|
Citat:
Intressanta synpunkter. Kanske den typen av homosexualitet var tidsbunden, med gruppsex i bastuklubbar, badhuspedo/hebe-homofiler, anonymsex utomhus och garderobsbögar som cruisar omkring och mlm våldtar unga homosexuella pojkar?
Det är min sorgliga syn av homosexualitet, förstärkt av Gardell.
|
Klar att "tidsandan" spelar in, även för hetrosexuella, så på hippie "fri kärlek" proggvågen mm och jämför med före och efter tex.
2012-08-27, 11:02
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2007
|
Grymt skrivet av Stoltz.
Det är klart att sociala stigman gör olika saker med olika personer. Vi som heterosexuella män har privligiet att inte bli ifrågasatta för våran sexualitet på nåt sätt nånsin, i princip. Vi kan inte veta hur man reagerar när personer man älskar stöter bort en och en okänd person ger en tröst unt sex. Vi vet inte. Därför bör man vara väldigt ödmjuk när man läser om de personer som varit med om det.
|
|
|
2012-08-27, 11:23
|
|
Banned User
|
Stoltz, nu går jag OT i min egen tråd, men iaf. Du är heterosexuell men rör dig i homosexuella kretsar. Inte helt otroligt att du isf. rätt ofta fattar tycke för någon tjej som är lesbisk. Det måste väl ha hänt både en och två gånger?
Hur hanterar du det? Måste ju vara skitjobbigt och frustrerande.
|
|
|
2012-08-27, 11:25
|
|
Moralistmoderator
Reg.datum: Aug 2003
|
Citat:
|
När du även själv pekar på detta undrar jag hur du tänkte när du i ditt första inlägg beskriv homosexuella med en problematiskt relation till sig själva och sin sexualitet som om detta skulle vara något som genereras av deras homosexualitet i sig enbart? Om vi bortser från att du kände för att provocera lite, i vanlig ordning. Lever homosexuella i ett socialt vakuum, så att hela deras utvecklig och allt som händer dem kan förklaras utifrån den medfödda egenskapen homosexualitet, och miljön är helt utan betydelse?
Edit: Såg nu Stoltz lysande inlägg. Och det kändes ju ganska ... skall vi säga signifikativt att TS väljer att respondera med typ "öh, Stoltz, har du aldrig av misstag raggat på någon lesbisk och vad hände då?"
Senast redigerad av Tolkia den 2012-08-27 klockan 11:27.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:05.
|

|