2012-06-25, 15:36
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2008
|
Äter jag tillräckligt?
Ska nu börja bulka och behöver lite tips ang kosten. Tänkte börja med att skriva vad jag kan tänkas äta en viss dag:
Frukost: (antingen 1 eller 2)
1) En portion Frosties med 4(?) dl röd mjölk samt lite oboy i.
2) eller 2st mackor (vitt bröd) med smör och 3-4 skivor ost och ett glas mjölk till. Ibland, om jag hinner, kokar jag ett ägg eller två också.
Lunch:
Eftersom jag kör budbil blir det att äta ute så det kan vara vad som helst. McDonalds, Pizza eller lunchbuffé. Säg ca 800kcal(?).
Mellanmål: (runt 15-16 tiden)
Jag kör budbil så jag hinner inte direkt äta något men säg att detta vore ett bra tillfälle att dricka en portion Gainer Pro. Mellan 1,5-2dl = ca 400 kcal
Innan träning:
Här vet jag inte riktigt vad jag bör äta. Tips? Maten käkar jag ca 1-1,5h efter träningen, dock en Gainer direkt efter träningen som ger då ca 400kcal.
Middag:
Mat hemma som varierar, men säg en köttbit eller ´1 kycklinglår (eller 2-3st små) samt bulgur, ris eller liknande. Käkar även sallad till och 2dl mjölk. 500 kcal kanske?
Kvällsmat:
Brukar göra 2-3 mackor med ost och annat till. Gurka, Tomat, ost, oliver osv.
Övrigt:
- 1-3 frukter om dagen (äpple, banan, melon, apelsin osv)
- Grönsaker: Tex 1-2 morötter
- Onyttigt: Godis, kakor, choklad, coca cola
Till mina frågor nu då:
1) Tycker ni jag äter tillräckligt? Kanske svårt att avgöra men vad tror ni utifrån det jag skrivit? Synpunkter? Jag ska tillägga att jag är i 25års åldern, 187cm lång, 80kg och just nu inte rör på mig speciellt mkt, inte mkt fysisk aktivitet alltså förutom styrketräningen (beror mest på vädret).
2) Eftersom jag jobbar mellan ca 9-18 och kommer träna mellan 19-20 tiden typ och äter mat efter träningen, vad tycker ni jag ska försöka klämma in att äta innan jag åker o tränar? En till portion gainer? Någon riktig mat kommer jag nog inte orka/ha tid att göra så tips på annat?
Tack!
|
|
|
2012-06-25, 15:40
|
|
Proteinbarskonnässör
Reg.datum: Nov 2008
|
Äter tillräckligt för vad? Att öka i vikt? Det märker du nog lättast på vågen, i spegeln och på gymmet. Blir du starkare? Blir du fetare/större? Händer det ingenting så får du i dig ungefär så mycket som din kropp förbrukar. För att det då ska hända något måste du äta lite mer.
|
|
|
2012-06-25, 15:54
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious
Äter tillräckligt för vad? Att öka i vikt? Det märker du nog lättast på vågen, i spegeln och på gymmet. Blir du starkare? Blir du fetare/större? Händer det ingenting så får du i dig ungefär så mycket som din kropp förbrukar. För att det då ska hända något måste du äta lite mer.
|
Jag frågade inte hur jag märker att jag ökar i vikt eller styrka.
|
|
|
2012-06-25, 15:57
|
|
Proteinbarskonnässör
|
Citat:
Ursprungligen postat av flowster
|
Var mer specifik om vad du menar då. Tillräckligt för vad?
|
|
|
2012-06-25, 15:59
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2012
|
Citat:
1) Tycker ni jag äter tillräckligt? Kanske svårt att avgöra men vad tror ni utifrån det jag skrivit? Synpunkter? Jag ska tillägga att jag är i 25års åldern, 187cm lång, 80kg och just nu inte rör på mig speciellt mkt, inte mkt fysisk aktivitet alltså förutom styrketräningen (beror mest på vädret).
2) Eftersom jag jobbar mellan ca 9-18 och kommer träna mellan 19-20 tiden typ och äter mat efter träningen, vad tycker ni jag ska försöka klämma in att äta innan jag åker o tränar? En till portion gainer? Någon riktig mat kommer jag nog inte orka/ha tid att göra så tips på annat?
|
1. beror på vad du vill åstadkomma
2. beror vad du vill åstadkomma
varsågod
|
|
|
2012-06-25, 16:04
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
|
Om du vet det så är ju motfrågan hur du egentligen definierar "tillräckligt". Jag tycker inte direkt att du äter särskilt bra ärligt talat. Det kan jag verkligen inte påstå. Massa frosties och skräpmat är inte vad jag tycker att man bör basera kosten på. Nog för att jag är ganska liberal med vad jag tycker är helt okej kosthållning men din kost skulle jag faktiskt verkar så värst bra ur näringssynpunkt.
|
|
|
2012-06-25, 16:05
|
|
Proteinbarskonnässör
|
Rent sådär spontant så ser det kanske lite proteinfattigt ut om målet är att bygga mycket muskler. Å andra sidan behövs det inga skyhöga mängder protein för att bygga muskler. Sen kan man ju diskutera huruvida man kanske får ännu bättre resultat om man höjer proteinintaget.
Senast redigerad av vicarious den 2012-06-25 klockan 16:06.
|
|
|
2012-06-25, 16:34
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2012
|
Det var en del lite väl onyttiga val tycker jag. Till lunch kan du väl försöka hitta ett bättre alternativ. Bättre med bra mat som du kroppen tar upp än skräpmat.
Hur många kcal kommer du upp på en vanlig dag?
|
|
|
2012-06-26, 06:44
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2010
|
TS: Har du kommit fram till vad du vill äta tillräckligt för?
|
|
|
2012-06-26, 15:15
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Pretorian
TS: Har du kommit fram till vad du vill äta tillräckligt för?
|
Skrev ju det i det första inlägget, bulka. Gå upp i vikt och muskelmassa.
|
|
|
2012-06-26, 15:44
|
|
Proteinbarskonnässör
|
Citat:
|
Citat:
Skrev ju det i det första inlägget, bulka. Gå upp i vikt och muskelmassa.
|
.. och hur märker man det? Jo man väger sig, håller koll på måtten + spegelbilden och kollar om man blir starkare. Det är dom enklaste sätten. Annars får du väl väga och räkna ut energin på allt du stoppar i dig och sedan försöka räkna ut hur mycket energi du förbrukar och jämföra dessa värden.
|
|
|
2012-06-26, 15:53
|
|
Registered User
|
Vill du upp i vikt och få mer muskelmassa är det mycket protein (2g per kg kroppsvikt minst) och tillräckligt med energi för att gå upp i vikt.
Hur går du upp i vikt? Jo, du äter. Om du står still i vikt, ät mer. Går du ned i vikt? Ät mer. Går du upp för snabbt? Ät mindre.
Frosties till frukost och Macdonalds/pizza till lunch varje dag var ingen höjdare. Lite protein i förhållande till energi (vilket inte är så bra om du vill få i dig tillräckligt med protein utan att äta dig fet), och inte mycket näring.
Senast redigerad av cero den 2012-06-26 klockan 15:54.
|
|
|
2012-06-27, 11:12
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av cero
Vill du upp i vikt och få mer muskelmassa är det mycket protein (2g per kg kroppsvikt minst) och tillräckligt med energi för att gå upp i vikt.
Hur går du upp i vikt? Jo, du äter. Om du står still i vikt, ät mer. Går du ned i vikt? Ät mer. Går du upp för snabbt? Ät mindre.
Frosties till frukost och Macdonalds/pizza till lunch varje dag var ingen höjdare. Lite protein i förhållande till energi (vilket inte är så bra om du vill få i dig tillräckligt med protein utan att äta dig fet), och inte mycket näring.
|
Nu skrev jag ju inte att jag äter frosties varje dag och pizza..det kanske du hade förstått om du faktiskt läste vad jag skrev.
Oftast blir det mackor till frukost, men vissa dagar blir det frosties om jag tex har bråttom. Lunch blir det vad jag hinner, hinner jag ta lunchbuffé någonstans gör jag det, men ibland kanske mcdonalds. Deras burgare innehåller ju mkt protein så vad är problemet?
|
|
|
2012-06-27, 11:31
|
|
Registered User
|
Citat:
Deras burgare innehåller ju mkt protein så vad är problemet?
|
Inte om du jämför med hemgjorda:
|
|
|
2012-06-27, 11:32
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2012
|
Tror du behöver räkna om kalorierna i det du skrev att du äter på respektive måltid.
Känns som lite glädje siffror där
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:44.
|

|