2012-06-19, 13:27
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2007
|
Alkohol på midsommar, hur ska jag äta för att må bra?
Har i princip inte druckit alkohol på 9 månader och på torsdag åker jag till smögen och har planerat att dricka lite. I och med att jag är inne på min tredje månad av deff och inte äter mycket kolhydrater för tillfället så är jag rädd att jag kommer må ganska dåligt av alkoholen. (Jag testdrack för 2 veckor sen och då frös jag och mådde ganska illa.. och då drack jag mig knappt berusad)
Så tänkte att jag skulle lägga om kosten för att undvika att frysa / må illa / trötthet. Nån som har nån bra idé om hur jag bör äta dagarna innan och vid drickandet eller allmänna tips?
|
|
|
2012-06-19, 13:33
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2012
|
Det allmänna tipset är att dricka måttligt. Drick lättöl istället för starköl till exempel eller blanda groggar på mindre spritmängd om du är känslig. Snapsa inte.
|
|
|
2012-06-19, 13:37
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av SassyFit
Det allmänna tipset är att dricka måttligt. Drick lättöl istället för starköl till exempel eller blanda groggar på mindre spritmängd om du är känslig. Snapsa inte.
|
+1 om du vill hålla dieten. Annars kan du väl öka kcalintaget något dagen före och på själva midsommar så du har lite mer energi i kroppen.
|
|
|
2012-06-19, 13:40
|
|
Banned User
Reg.datum: Jun 2011
|
Käka något flottigt innan du börjar dricka och något flottigt efter. Works like a charm
|
|
|
2012-06-19, 13:41
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisDEFC
+1 om du vill hålla dieten. Annars kan du väl öka kcalintaget något dagen före och på själva midsommar så du har lite mer energi i kroppen.
|
Dieten bryr jag mig inte så mycket om. Min form är ganska bra och har inga problem med att komma tillbaks efter midsommar. Just illamåendet som jag vill undvika. Är det någon som har erfarenhet av att man mår sämmre av sprit jämfört med vin / öl? även om det är samma mängd alkohol. Jag har nämligen fått för mig att jag mår sämre av just sprit.
|
|
|
2012-06-19, 13:44
|
|
Uggla
Reg.datum: Oct 2005
|
varför inte bara låta bli helt och hållet?
|
|
2012-06-19, 14:27
|
|
Registered User
|
För att klargöra frågorna:
Bör jag ladda med fet mat eller kolhydrater för att undvika illamående/trötthet?
Någon som som känner som jag att man mår sämre av sprit än av öl? (även om det är samma mängd alkohol)
|
|
|
2012-06-19, 14:36
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av fenzyn
Någon som som känner som jag att man mår sämre av sprit än av öl? (även om det är samma mängd alkohol)
|
Tycker tvärt om.
|
|
|
2012-06-19, 14:48
|
|
Nallemoderator
Reg.datum: Feb 2002
|
Om du mådde dåligt när du drack förra gången så finns det något som talar för att du inte ska göra det även den här gången? Om inte så är det någon mening med att chansa?
Annars ät vanlig mat, drick med måtta och sprid ut det över lång tid. Mer mat kan göra att upptaget tar längre tid men det löser du lika enkelt genom att sänka tempot och dricka mindre per tillfälle. Då får du dessutom ingen överraskning i form av att "du inte känner något" och sedan blir aprak då det som bromsats dyker upp på en gång.
|
|
2012-06-19, 14:57
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2005
|
lägg dig på kaloribalans någon dag innan så går det nog bra... och som andra har påpekat; drick med måtta.
"De har rensat det dukade bordet, de har tömt skafferi och visthusbodar, de har lagt åkern i träda och ätit sig igenom de internationella bankpalatsens matsalar på svenska folkets kontokort." - Olof Palme om sittande regering
|
Min träningsjournal http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=184415
|
|
|
2012-06-19, 15:18
|
|
Registered User
|
Jag är en student som gillar att festa och råkar lida av generna som gör att jag varken kräks eller blir bakfull (och det är tydligen tecken på att jag tillhör högriskgruppen för blivande alkoholister) märker ingen som helst skillnad vad jag dricker.
Hur du ska äta är omöjligt att svara men ska man vara opti gäller det att ligga lågt med kolhydrater och fett och försöka satsa på enbart proteinkäk som kvarg, keso mini, tonfisk och kyckling den dagen man ska dricka. Men för just illamåendet har jag inget svar på för jag har inte mått dåligt på fyllan.
Jag tror fortfarande på att du ska dricka mindre. Du lär ändå känna av dopaminet efter två lättöl redan eftersom du inte druckit på länge (vit månad ska vara på 6 veckor, annars så känner man inte av dopaminet så tidigt...).
|
|
|
2012-06-19, 15:23
|
|
Nallemoderator
Reg.datum: Feb 2002
|
Citat:
Jmen ska man vara opti gäller det att ligga lågt med kolhydrater och fett och försöka satsa på enbart proteinkäk som kvarg, keso mini, tonfisk och kyckling den dagen man ska dricka.
|
Hur blir det opti?
|
|
2012-06-19, 15:27
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2009
|
Citat:
Jag är en student som gillar att festa och råkar lida av generna som gör att jag varken kräks eller blir bakfull (och det är tydligen tecken på att jag tillhör högriskgruppen för blivande alkoholister) märker ingen som helst skillnad vad jag dricker.
Hur du ska äta är omöjligt att svara men ska man vara opti gäller det att ligga lågt med kolhydrater och fett och försöka satsa på enbart proteinkäk som kvarg, keso mini, tonfisk och kyckling den dagen man ska dricka. Men för just illamåendet har jag inget svar på för jag har inte mått dåligt på fyllan.
Jag tror fortfarande på att du ska dricka mindre. Du lär ändå känna av dopaminet efter två lättöl redan eftersom du inte druckit på länge (vit månad ska vara på 6 veckor, annars så känner man inte av dopaminet så tidigt...).
|
Du svarar på allt utom det TS vill veta.
Och nej du riskerar varken mer eller mindre i nån riskgrupp för att du inte blir bakis. Den som sagt något så jävla dumt bör göra om och rätt.
Och det sista är bara efterblivet. Varför skulle det ta 6 veckor för allas dopaminförråd att fyllas på?
|
2012-06-19, 15:35
|
|
Registered User
|
Alltså vilken process för att dricka...
Alkohål dricker man ju för att bli full och bli ansvarslös en kväll, annars kan man dricka mjölk, det är godare
|
|
|
2012-06-19, 16:24
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2010
|
Varannan vatten
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:14.
|

|