2012-04-12, 20:27
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2010
|
Hur mycket mjölk är för mycket?
Normalt dricker jag ungefär 1-2L standardmjölk om dagen samt några glas mellanmjölk till skollunchen. Men eftersom jag känner att jag inte får i mig så mycket kalorier som jag behöver (har svårt för att äta mycket mat) så har jag börjat dricka stora mängder mjölk. Det är ett otroligt lätt sätt att få i sig kalorier. Så därför undrar jag hur mycket mjölk som är för mycket? Är säg 3L standardmjölk om dagen för mycket för kroppen? Är 18 år, man
Och hur länge "ska" man dricka mjölk? Många säger att man inte ska dricka allt för mycket mjölk när man kommer upp i 22-23 årsåldern. Är detta bullshit?
|
|
|
2012-04-12, 20:43
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2005
|
Svårt att säga
Det jag tycker man kan fundera på är:
1. Känslighet för laktos - är du kanske gasig och dålig i magen?
2. Sambandet mellan högt kalciumintag och risken för prostatacancer - Där finns ett samband, om det är något att bry sig om får man själv försöka avgöra.
3. Acne - vissa verkar lättare få finnar av hög konsumtion av mjölkprodukter
Annars är det högkvalitativt protein i mjölk samt bra näringsvärde.
|
C4L
|
|
|
2012-04-12, 20:51
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2011
|
Smör och grädde i kosten kan hjälpa, höjer dessutom maten något oerhört.
|
|
|
2012-04-12, 20:55
|
|
Deff Incarnate
Reg.datum: Jul 2009
|
Finns folk som kör GOMAD(Gallon of milk a day) bulk. Det är nära på 3.8 liter.
Sen hur bra det är kan jag inte uttala mig om.
Killen har gått ner typ miljoner kilo sen han började dieta.
|
|
|
|
2012-04-12, 21:08
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2010
|
Ptja, tror inte det finns något allmänt svar. Skulle man fråga någon expert skulle denna kanske säga att 3L mjölk är i överkant, men då får man ha i åtanke att det är just en generalisering. Så länge det fungerar bra för dig ser jag inte någon direkt nackdel, men jag hade försökt sprida ut det på iaf ½-1L i stöten.
Själv dricker jag ca 1½ L om dagen och fyller 22, alltid druckit en del mjölk och tycker det är grymt gott.
|
|
|
2012-04-12, 21:12
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2008
|
Gick inte så bra för mig kan jag ju säga. Snittade 3L om dagen i ett par månader förra året, blev ganska orolig i magen av det till sist.
|
2012-04-12, 21:18
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av blondyz
Ptja, tror inte det finns något allmänt svar. Skulle man fråga någon expert skulle denna kanske säga att 3L mjölk är i överkant, men då får man ha i åtanke att det är just en generalisering. Så länge det fungerar bra för dig ser jag inte någon direkt nackdel, men jag hade försökt sprida ut det på iaf ½-1L i stöten.
Själv dricker jag ca 1½ L om dagen och fyller 22, alltid druckit en del mjölk och tycker det är grymt gott.
|
Ja alltså jag dricker ju inte 3L vid ett och samma tillfälle  Självklart är det utspritt över dagen
|
|
|
2012-04-12, 21:26
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2008
|
Har för mig att risk för prostatacancer ökar vid högre kalciumintag. Så det kanske blir problematiskt med det där. I övrigt är det lugnt if it fits your macros.
|
|
|
2012-04-12, 21:50
|
|
Banned User
Reg.datum: Apr 2012
|
Mjölk är förmodligen det bästa enskilda livsmedlet och det är tillräckligt för att offra prostatan för.
|
|
|
2012-04-13, 09:04
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2010
|
Om du bara har problem att få i dig kalorier och inte saknar ngt annat i din kost så är Oboy i mjölken ett enkelt sätt att öka på energiintaget om du har problem att äta mer vanlig mat
|
|
|
2012-04-13, 09:09
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2012
|
Citat:
Ursprungligen postat av Oliver Cherek
Har för mig att risk för prostatacancer ökar vid högre kalciumintag. Så det kanske blir problematiskt med det där. I övrigt är det lugnt if it fits your macros.
|
Finns lite intressant läsning om det här; http://traningslara.se/mjolk-och-pro...r-vad-vet-man/
Kopierat från slutordet;
Den något tråkiga kontentan är alltså att man inte vet varken om risken för prostatacancer ökar med hög konsumtion av mjölkprodukter och inte heller vad som i så fall är den ensamt avgörande – eller, bland flera, mest avgörande – faktorn i mjölkprodukterna. Så undvik att extremkonsumera men uteslut inte för den delen helt och hållet om du nu gillar mjölkprodukter. Det är väl det slutliga rådet man kan ge.
|
|
|
2012-04-13, 10:14
|
|
Tar mig fram...
Reg.datum: Oct 2005
|
Jag skulle, utan att länka till pubmed, säga att tre liter än onödigt mycket. Det finns mycket annat du kan göra för att berika din mat med extra energi. Att basera en betydande del av energiintaget p åett livsmedel tror jag inte är en strategi som är hållbar i längden. Bättre då att peta lite här och där och på så sätt komma upp i samma tillskott av energi.
they install Windows."
– Anonymous
|
|
|
2012-04-13, 13:30
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2010
|
Tittar du på innehållsförteckningen så ser du att 1 DL mjölk ger b.la. 15% RDI kalcium. Så jag skulle rekommendera 0.5 L per dag. Då har du även lite utrymme till andra mejeriprodukter.
Tycker det är onödigt att överkonsumera (om man nu klassar 2-3 L som det) ett enskilt livsmedel, när det finns så många andra. Ät en varierad kost.
Senast redigerad av cero den 2012-04-13 klockan 13:32.
|
|
|
2012-04-13, 14:35
|
|
Proteinbarskonnässör
Reg.datum: Nov 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av PeterN0rth
Mjölk är förmodligen det bästa enskilda livsmedlet och det är tillräckligt för att offra prostatan för.
|
Visst, när du sitter på ett internetforum frisk och kry är det lätt att säga så. Kom tillbaks när du är drabbad ska vi se om du är lika morsk
|
|
|
2012-04-13, 18:34
|
|
Banned User
Reg.datum: Apr 2012
|
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious
Visst, när du sitter på ett internetforum frisk och kry är det lätt att säga så. Kom tillbaks när du är drabbad ska vi se om du är lika morsk 
|
Om jag inte har helt fel så är det den vanligaste formen av cancer hos män och knappast tack vare mjölk. Chanserna att klara sig och bli frisk är dessutom väldigt stora tack och lov.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:27.
|

|