Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Är det ok att kräva "representabelt beteende" av anställda UTANFÖR arbetstid?
Japp! Arbetsgivaren borde ha rätt att välja sånt! Jobb är faktiskt ingen allmosa! 19 13.57%
I de allra flesta fall nej, med ett litet fåtal undantag 74 52.86%
Nej, inte i något fall (enda undantaget är nazism och sd-åsikter) 9 6.43%
NEJ ALDRIG!!! FAAAAN! 33 23.57%
albatross 5 3.57%
Antal röster: 140. Du får inte rösta i den här omröstningen

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-02-02, 21:47   #1
filmjölk
Banned User

Reg.datum: Feb 2010
Är det ok att kräva "representabelt beteende" av anställda UTANFÖR arbetstid?

Som arbetsgivare, vad tycker ni att man skall få ställa för krav på hur sina anställda beter sig och vad de gör utanför arbetstid?

och till exempel kräva: "Det där får du inte göra om du vill vara anställd här!"

Nu syftar jag inte på saker som direkt skadar verksamheten som att dra i sig en lina cola 5 minuter innan man går på sitt skift eller dylikt, eller kriminell verksamhet, utan påpeka på moraliska saker som:

* Politisk/religiös/ideologisk åskådning
* Klädstil
* Gå på (legal) strippklubb
* Morbida intressen (som att vara en fan av splatterfilm, eller mma, eller samla på tortyrredskap från 1400-talet)
* Musiksmak
* träning/utseende (Vi vill inte bli representerade av ett 100kgs muskelberg, sluta lyfta vikter! Eller, du får inte ha silikonpattar om du jobbar hos oss!)
o. dyl.

Är det ok att ställa sådana krav? VAD TYCKER DU? (poll)
filmjölk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-02, 21:50   #2
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen

ceejays avatar

Reg.datum: Oct 2007
Ptja, varför inte. Det finns förmodligen många fall där personer iaf inte blivit anställda pga saker de lagt upp på facebook etc.
Gammal 2012-02-02, 21:51   #3
Aight
Banned User

Reg.datum: Aug 2011
Absolut, till en viss gräns såklart. Om jag ägde ett stort företag och skulle anställa en ny presschef som ansikte utåt skulle jag inte ens läsa igenom ett CV från någon jag vet är högsta hönset inom t.ex. Jehovas Vittnen och allmänt känd för att predika om jordens undergång utanför Ica Maxi
Aight är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-02, 21:52   #4
Silveta
Registered User

Silvetas avatar

Reg.datum: May 2011
Vad jag gör på min fritid har inte min arbetsgivare att göra med i min mening, så länge jag inte på något vis skadar företaget dvs. Tänker på att sälja affärshemligheter, sekretessbelagt material osv.
Silveta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-02, 21:54   #5
Akerhage
Horny user

Akerhages avatar

Reg.datum: Jan 2011
Har ett exempel på det dära. Jobbar som väktare och var ute en helg, hade druckit lite och vakten till stället ville jag skulle ta ett varv för att nyktra till, vilket jag gjorde. Pratade med vakten och sa "vi är kollegor..bla bla" och visade mitt väktarleg osv...dumt nog, för han rapporterade mig till min chef som ringde mig några dagar senare.

Förklarade dock att vad jag gör på min fritid ska de skita i, och att jag varken var otrevlig eller på nåt sätt illa i mitt bemötande mot den här vakten. Begärde namn på idioten med så jag kunde skälla ut fanskapet, men det fick jag inte
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-02, 22:02   #6
krellik
Registered User

krelliks avatar

Reg.datum: May 2005
Finns vissa saker som är känsligt beroende på yrke, men grundregeln i stort tycker jag ska vara att det ska han inte ha med att göra, de sakerna som du räknade upp tycker jag inte cheffen ska ha med att göra. Jag är slängd i käften så på gott och ont skulle jag förmodligen ta upp diskutionen om han klankade ner på något som står mig nära om hjärtat (tex mma, sen när blev det ett morbidt intresse?).
Gammal 2012-02-02, 22:06   #7
TREX
Banned User

Reg.datum: Dec 2011
Inget av de alternativen du räknade upp ska chefen eller någon annan människa för den delen heller bry sig om eller kommentera.
TREX är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-02, 22:12   #8
Aight
Banned User

Reg.datum: Aug 2011
Ni får det som att låta som om att jobba för någon skulle vara en mänsklig rättighet, vissa personer passar inte till vissa yrken. Så simpelt är det. Du kan inte vara ett sunkigt emo och jobba på någon finare klädbutik, du kan inte vara extremist-islamist och jobba som kontrollant för köttfabriker, du kan inte vara en korkad lögnare och jobba som partiledare (Juholt) osv...
Aight är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-02, 22:18   #9
tossefar
Besserwisser

Reg.datum: Aug 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg
Har ett exempel på det dära. Jobbar som väktare och var ute en helg, hade druckit lite och vakten till stället ville jag skulle ta ett varv för att nyktra till, vilket jag gjorde. Pratade med vakten och sa "vi är kollegor..bla bla" och visade mitt väktarleg osv...dumt nog, för han rapporterade mig till min chef som ringde mig några dagar senare.

Förklarade dock att vad jag gör på min fritid ska de skita i, och att jag varken var otrevlig eller på nåt sätt illa i mitt bemötande mot den här vakten. Begärde namn på idioten med så jag kunde skälla ut fanskapet, men det fick jag inte
Jag hade på allvar sparkat dig.
tossefar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-02, 22:18   #10
filmjölk
Banned User

Reg.datum: Feb 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Aight Visa inlägg
Ni får det som att låta som om att jobba för någon skulle vara en mänsklig rättighet, vissa personer passar inte till vissa yrken. Så simpelt är det. Du kan inte vara ett sunkigt emo och jobba på någon finare klädbutik, du kan inte vara extremist-islamist och jobba som kontrollant för köttfabriker, du kan inte vara en korkad lögnare och jobba som partiledare (Juholt) osv...
Du får det som att låta som att bara för att du anställer någon för att utföra ett jobb, äger du personen. Så simpelt är det, att vara arbetsgivare är ett privilegium. Är inte arbetsgivare HÅRT HÅLLNA OCH REGLERADE agerar de hur de vill, och i dagens samhälle är ett jobb skillnaden mellan ruin och välfärd. Varför skall arbetsgivare få ha en sådan makt över sina medmänniskor?
filmjölk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-02, 22:19   #11
TREX
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av Aight Visa inlägg
Du kan inte vara ett sunkigt emo och jobba på någon finare klädbutik, du kan inte vara extremist-islamist och jobba som kontrollant för köttfabriker, du kan inte vara en korkad lögnare och jobba som partiledare (Juholt) osv...
Det är klart att det skulle fungera, om du har på dig nitar och skit när du stämplar ut och hipster skjorta med slips när du stämplar in, vem rör det då i röven att du kollar på manga och hästporr? Det du är ute efter är en dresscode, och givetvis följer man den PÅ ARBETSTID.

Senast redigerad av TREX den 2012-02-02 klockan 22:21.
Gammal 2012-02-02, 22:24   #12
Mantus
småmysigt slampig

Mantuss avatar

Reg.datum: Jul 2006
Nej, arbetsgivaren kan ha bestämmelser mot hur åsikterna materialiserar sig (tatueringar, piercings, frisyr, klädstil osv) men själva åsikterna eller intresset kan de inte bestämma över. Vissa fritidsaktiviteter som påverkar jobbet kan arbetsgivaren även självklart ha legitima invändningar mot om det påverkar dig i din roll som arbetstagare. Särskilt tjänstemän kan träffas av sådana bestämmelser.
Gammal 2012-02-02, 22:28   #13
tumme
Registered User

Reg.datum: Feb 2009
Beror på yrket självklart. Du representerar ju ditt företag och yrkeskår även utanför jobbet. Hur ser det ut om en polis beter sig hur som?
tumme är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-02, 22:30   #14
TREX
Banned User

Som polis kanske man inte ska köra 90 utanför ett dagis, men varför inte gå på laglig strippklubb?
Gammal 2012-02-02, 22:30   #15
Mantus
småmysigt slampig

Mantuss avatar

Reg.datum: Jul 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg

En bra idé om du vet med dig att du drabbas av akut dumhet när du är onykter är att aldrig ta med dig ditt väktar-ID då. (Vad fan skulle du med det till utanför arbetstid egentligen?)

Själv vet jag med mig att jag beter mig en smula puckat när jag är onykter så jag skademinimerar innan utgång. Ifall du innehar ett yrke som väktare, kriminalvårdare, polis osv så är det extra viktigt.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:11.