Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-12-07, 17:57   #1
Danne2k
Registered User

Danne2ks avatar

Reg.datum: Jan 2009
Grannar som för oväsen!?

Har en granne som bor ovanför mig som brukar klampa väldigt hårt i golvet när han går, sådär med hälen, ni vet.

Jag är relativt nyinflyttad så första gångerna jag märkte detta så gick jag till slut upp till honom, eftersom detta ofta förekom efter kl 23, ibland mitt i natten och mellan 6-7 på morgonen.

Det framkom då att han också hört dessa ljud/dunsar men att det inte verkar vara han som är orsaken till de. Hans tjej hade också frågat om det var han som går så hårt i golvet men det var det inte, enligt honom.

Husen här är ganska gamla och ibland kan man tydligen höra ljud från lägenheter brevid som inte ens ligger i samma uppgång.

Han var dock mycket trevlig och sa att "men kom upp igen om du hör några fler ljud så kan vi se om det var jag".

Dessa ljud har dock fortsatt (det var nog 3 veckor sedan jag pratade med honom) och börjar bli ganska jobbigt. Jag är 99% säker på att det är han eftersom ljuden ofta slutar runt kl 7 och då ser jag honom gå till bilen och åka till jobbet. Dessutom hörs det väldigt tydligt att det kommer precis uppifrån.

Eftersom jag ofta blir väckt och/eller har svårt att somna pga. detta så måste jag ju prata med honom igen. Men jag är lite osäker på hur "hård" jag ska vara och hur mycket jag ska berätta.

Eftersom killen verkar rätt schysst så funderar jag på att bara säga som det är och förklara att det kan vara jobbigt om jag lägger mig tidigt eller om jag sover lite längre ibland.

Hur skulle ni ha gått tillväga? Vad skulle ni sagt?
Ska man ringa störningsjouren istället? De lär inte göra något om dom inte hör tydliga tecken på någon som är väldigt högljudd mitt i natten.

Eller är jag bara bortskämd? Jag har bott i en villa på landet större delen av min uppväxt och där fanns ju inte dessa problem *längtar hem*..

Om liknande saker hänt er kan ni väl berätta vad ni gjorde!
Konfronterade ni grannen och gav denne en utskällning like a boss eller fegade ni och ringde störningsjouren?
Danne2k är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-07, 18:02   #2
folkilsk
Registered User

folkilsks avatar

Reg.datum: Feb 2011
Jag talar alltid med mina grannar när de stör mig. Försöker vara rak, neutral och tydlig. Få människor vill störa och slutar med det när de upplyses om problemet. Att gå i affekt är sällan påkallat. Möjligen om grannen fortsätter trots sin vetskap om problemet, eller om denne uppträder otrevligt vid konfrontationen.
folkilsk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-07, 18:06   #3
Sparven från Minsk
Grov som en bofink!

Sparven från Minsks avatar

Reg.datum: Nov 2007
Be honom köpa lite mattor, det borde dämpa!
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Att se dina utförande är å andra sidan en orgasm för ögonen
Min journal
LOOK @ ME!!11!1!!!!1 klickiz!
Min bildjournal - Sparvens näste
Sparven från Minsk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-07, 18:07   #4
Nuthead
Vederhäftig

Nutheads avatar

Reg.datum: Jul 2010
Välkommen till stan!

Småpotatis! Mina grannar spelar elgitarr, bedriver högljudda parningslekar och saknar förstånd mitt i natten. Klockan 03:00 är inte ovanligt.

Öronproppar, lär dig sova med oväsen.

Dessutom kan du med gott samvete själv föra oväsen nattetid
Nuthead är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-07, 18:11   #5
Mazr
Odens son

Mazrs avatar

Reg.datum: Sep 2006
Flytta till radhus eller villa.

Jag bodde i en lägenhet i Sthlm och hade en alkoholiserad granne som bodde ovanför mig. Gubben rökde cigariller som stank ner, gick med skor inomhus och spelade värsta jävla finska dragspelsmusiken tidigt på morgonen och sent på kvällen.
Jag skrev lappar, pratade med honom utanför lägenheten så fort han skulle ut (eftersom han aldrig öppnade dörren). Ibland slog jag nästan sönder hans dörr av ilska och då slutade ljuden i nån timma. Slutsatsen är att du har en gyllene chans att bli av med problemen eftersom du verkar ha en trevlig och förstående granne. Var glad att du inte hade mitt kräk. ;C
Citat:
Ursprungligen postat av Kwon Visa inlägg
Jag har typ 1 APM!
Citat:
Ursprungligen postat av groda Visa inlägg
Tja normalt äter jag bara fullkornsprodukter och fiberberikad tofu med sojamjölk för att optimera mina chakran.
Mazr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-07, 18:25   #6
andyone
All kinds of gains

andyones avatar

Reg.datum: Dec 2006
Har du kollat upp med hyresvärden vilka det är som bott i huset innan er? Det kan vara så att ni har besök av en ande eller ett spöke, och detta bör ni vara mycket varsamma med.

Tyvärr har jag ingen direkt lösning på detta, men det lär finnas andra här på Kolo som har bättre erfarenhet i ämnet.
andyone är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-07, 18:26   #7
Danne2k
Registered User

Danne2ks avatar

Citat:
Ursprungligen postat av folkilsk Visa inlägg
Jag talar alltid med mina grannar när de stör mig. Försöker vara rak, neutral och tydlig. Få människor vill störa och slutar med det när de upplyses om problemet. Att gå i affekt är sällan påkallat. Möjligen om grannen fortsätter trots sin vetskap om problemet, eller om denne uppträder otrevligt vid konfrontationen.
Låter vettigt! Jag är själv knäpptyst och definitivt en av de mest hänsynsfulla människor jag vet. Är det sent så går jag bokstavligen på tå för att inte sätta ner hälen i golvet. Och då har jag inte ens någon som bor under mig :p

Citat:
Ursprungligen postat av Sparven från Minsk Visa inlägg
Be honom köpa lite mattor, det borde dämpa!
Kan hjälpa men han är ganska överviktig också.

Citat:
Ursprungligen postat av Nuthead Visa inlägg
Välkommen till stan!

Småpotatis! Mina grannar spelar elgitarr, bedriver högljudda parningslekar och saknar förstånd mitt i natten. Klockan 03:00 är inte ovanligt.

Öronproppar, lär dig sova med oväsen.

Dessutom kan du med gott samvete själv föra oväsen nattetid
Haha, fan vad bitter du låter

Finns ju alltid extremfall men det ändrar inte det faktum att efter kl 22 ska man hålla käften när man bor i flerfamiljshus.

Jag sover med öronproppar men det hjälper in när han går precis ovanför mitt sovrum. Och det finns ingen chans att jag kan lära mig sova med oljud omkring mig.

Han sa dessutom till min bror när vi stötte på honom i trappuppgången precis när jag flyttade in, att detta är ett väldigt lugnt område.
Gammal 2011-12-07, 18:31   #8
Morrris
Jag har klamydia

Morrriss avatar

Reg.datum: Jan 2008
Deffguiden i brevinkastet en tidig lördagsmorgon?

Blev medlem på Kolozzeum och allt jag fick av Piranha var den här förbannade klamydian.
Morrris är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-07, 18:36   #9
Danne2k
Registered User

Danne2ks avatar

Citat:
Ursprungligen postat av andyone Visa inlägg
Har du kollat upp med hyresvärden vilka det är som bott i huset innan er? Det kan vara så att ni har besök av en ande eller ett spöke, och detta bör ni vara mycket varsamma med.

Tyvärr har jag ingen direkt lösning på detta, men det lär finnas andra här på Kolo som har bättre erfarenhet i ämnet.
Haha, nu kom jag att tänka på en rolig sak

Fick nyligen hem en påminnelse på en faktura som inte var i mitt namn utan till han som bodde här innan. Ringde till Telia just in case och efter lite knappande så visade det sig att den förra hyresgästen tydligen var död..

Jag visste att han som bodde här innan hade bott här "så långt tillbaka man kan se" men jag hade inte förstått att han var död.

Men nej, inget övernaturligt med den här lägenheten.
Gammal 2011-12-07, 19:18   #10
krubkungen
Registered User

Reg.datum: Oct 2010
Danne är du grov? Så fall räcker det med att gå upp till honom utan tröja och visa vart skåpet ska stå.
krubkungen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-07, 19:21   #11
Danne2k
Registered User

Danne2ks avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Morrris Visa inlägg
Deffguiden i brevinkastet en tidig lördagsmorgon?
Lol, that would be so much win!

Citat:
Ursprungligen postat av krubkungen Visa inlägg
Danne är du grov? Så fall räcker det med att gå upp till honom utan tröja och visa vart skåpet ska stå.
Oja, i XS t-shirt
Gammal 2011-12-07, 20:00   #12
Danne2k
Registered User

Danne2ks avatar

Sheo, varför raderade du ditt inlägg? På internet är ingen osynlig
Gammal 2011-12-07, 21:05   #13
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Reg.datum: Aug 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Danne2k Visa inlägg
Sheo, varför raderade du ditt inlägg? På internet är ingen osynlig
Jag tyckte bara det var halvkul och jag försöker för det mesta vara helrolig Nej, men jag tänkte ärligt att ingen skulle minnas den gamla tråden. För de intresserade skrev jag:

"Heter det inte Grannar som lever om"

?

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-07, 21:19   #14
Danne2k
Registered User

Danne2ks avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Jag tyckte bara det var halvkul och jag försöker för det mesta vara helrolig Nej, men jag tänkte ärligt att ingen skulle minnas den gamla tråden. För de intresserade skrev jag:

"Heter det inte Grannar som lever om"

?
Du ska alltid sticka ut du

Nja, jag är tveksam. Min trådtitel är knappast grammatiskt inkorrekt. Däremot blir en följdfråga till dig, heter det inte: "Grannar som lever om sig?
Gammal 2011-12-07, 21:31   #15
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Reg.datum: Aug 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Danne2k Visa inlägg
Du ska alltid sticka ut du

Nja, jag är tveksam. Min trådtitel är knappast grammatiskt inkorrekt. Däremot blir en följdfråga till dig, heter det inte: "Grannar som lever om sig?
Du har en korrekt titel. "Att leva om" är något slags bonde-språk från uppåt landet som betyder just "föra oväsen" eller typ "leva rövare". Vi var några användare som gick rätt hårt åt trådskaparen för att han använde dialektalt talspråk i skrift.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:27.