Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-09-26, 18:25   #1
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Reg.datum: Feb 2006
Internet & digital kommunikation lamslår sociala liv?

En del av oss lite äldre datornördar såg trenden komma redan innan internet kom. Vi som ringde runt med modem till BBSer och redan då bytte ut social tid mot att sitta hemma vid datorn istället. På den tiden kunde man även spela spel över LAN, små lokala nätverk som man satte upp hos någon utan yttre förbindelse. På den tiden besökte man också olika sociala inrättningar för att uträtta ärenden eller få hjälp/råd.

Idag 2011 så:
  • Går du inte till en resebyrå för att köpa en resa, utan beställer din resa hemma över internet
  • Går du inte till en tågstation eller flygplats för att hämta ut en biljett, utan du beställer hemma och tar med dig ett utskrivet ark eller sms.
  • Söker du din partner primärt över internet. Minns inte källan, men det var en oberoende analys som visade att nätdating nu har tagit plats nr1 på vanligaste sätt att träffa en partner för långvarig relation (krogen leder fortfarande lösa förbindelser).
  • Har många möjlighet till att arbeta hemifrån och gör det t.ex. om man är förkyld eller behöver arbeta på sin fritid.
  • Träffar du inte dina datornördvänner på LAN, eftersom alla nya multiplayerspel ändå kräver en lina ut till serversystem och går inte att köra på dedicerad server. Istället så spelar var och en hemma hos sig själv på bestämda tider.
  • Behöver du inte längre resa till en by i Nepal för att se stadsarkitektur eller omgivningar. Istället går du in på google earth och google maps.
  • Gör man revolution och hotar med världens undergång då ett gratis community som facebook plötsligt ändrar interface utan att ha frågat just dig
  • Går du inte till gymet för att få tips och råd om träning, utan istället sitter du hemma och lyssnar på body radio eller följer king grubs senaste källreferenser till forskningsrapporter.
  • Besöker du inte en videobutik för att hyra en film, utan primärt för att köap godis. Filmen ser du via ondemand-tv eller laddar ner via torrent/usenet.
  • Åker du inte till evenemang som styrkelyfts-SM eller Mr Olympia, utan följer istället en livestream hemma i ensamhet. Möjligen protesterar du över att det är just live och inte ondemand.
  • Går du inte familjerådning eller skolpsykolog för att få hjälp runt relationer eller barn och uppfostran. Istället skapar du ett konto på familjeliv.se och frågar de självutnämnda experterna till användare (källa; artikel idag på AB)
  • Går du inte till en doktor eller bokar tid på en vårdcentral för läkarvård. Istället skriver du en tråd i allmänt på kolo och försöker ställa en självdiagnos på om du är HIV-smittad, har fått cancer eller bara fått en hemorrojd.
  • Besök hos en vårdcentral för att kolla Klamydia är inte heller din grej, det beställer du via klamydia.se och kissar hemma i lugn och ro.
  • Träffar du inte dina vänner på spelkvällar, utan laddar istället ner en alfapet-app till din mobil.

Nu börjar leverantörerna av matkassar hem till dörren att få effekt också och systembolaget börjar också med hemkört snart. Inom ett år behöver vi inte längre gå till en mataffär för att handla något och shoppa kläder och elektronik mm gör vi redan via internet. Jag såg dessutom en bekant i helgen som hade partylördag tillsammans med sin väninna - bakom varsin skype.

Hur internetiserad är du?
Skrämmer utvecklingen dig?

Och hur ser ditt och allas vårt sociala liv ut om 5 år? 10 år? Kommer detta bli en ny folksjukdom, där brist på socialt liv kommer att resultera i ökat narkotika- och alkoholmissbruk, psykisk ohälsa och sjukdomar samt ökad utskrift av gladpiller?

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-26, 18:35   #2
Magganyo
Registered User

Reg.datum: Aug 2011
Om inte jag umgås med en vän på en dag så tycker jag att den dagen har varit trist, umgänge är för mig viktigt. Det kan ej ersättas med skype eller någonting annat. Att jag slipper gå till banken varje månad för att betala hyran kan jag helt klart leva med.

Problemet är väl om man väljer enligt min mening den dagen man prioriterar t.ex. datorn eller TV'n framför att umgås. Brist på socialt liv är upp till en själv om man vill vara social eller inte?
Magganyo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-26, 18:37   #3
Dreas
Maaaaaaat!

Dreass avatar

På vardagar tillbringar i runga slängar 12h per dag sittande framför min egen eller jobbets dator. 1h promenad är det minsta det blir en vanlig dag också. Resten går i regel åt till gym eller mer datortid. Är ju även social utanför gymmet, det sker på dagarna jag inte gymmar i de flesta fall.

Hur internetiserad jag är? Väldigt. Skrämmer mig utvecklingen? Nee, inte direkt.
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-26, 18:40   #4
Ronn
Duck and Cover!

Ronns avatar

Reg.datum: May 2011
Tror inte det är rätt sätt att se det på, jag tror snarare att det är en möjliggörare för människor som annars inte är så sociala, dom som känner ett socialt behov ser till att fylla det oavsett hur enkelt det är att isolera sig.
Det kött mina ögon, länken till det, hur är det med dig? Tycker du det? mina pojkvänner tycker också det! det är gratis Shiping. Det är ett Ped Egg Söt äggformade DIY fotfil känslokallt och Dead Skin Remover + 1 Emery Pad
Ronn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-26, 18:45   #5
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Ronn Visa inlägg
Tror inte det är rätt sätt att se det på, jag tror snarare att det är en möjliggörare för människor som annars inte är så sociala, dom som känner ett socialt behov ser till att fylla det oavsett hur enkelt det är att isolera sig.
Så den sociala kontakten med "random människa" i affärer, på banker osv tror du inte uppfyller någon funktion, utan kan lätt ersättas med "self service"?

Hur träffar man och lär känna nya vänner om 10 år? Du kanske har ett jobb där du jobbar hemifrån, du går aldrig till en affär utan hemshoppar allt, dina fritidsnöjen gör du via datorn osv?

Journalen
Gammal 2011-09-26, 18:47   #6
spoon
Spån

spoons avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg

1 Mycket.
2 Nej.

Man kan alltid dra klyschan "Det var bättre förr" men jag är lika social nu som förr. Allt och alla är lätttillgängliga hela tiden.
Gammal 2011-09-26, 18:47   #7
Ronn
Duck and Cover!

Ronns avatar

Som man alltid gjort, barer, restauranger, kurser, biblioteket, inte i matkön eller på banken det har man aldrig gjort.
Det kött mina ögon, länken till det, hur är det med dig? Tycker du det? mina pojkvänner tycker också det! det är gratis Shiping. Det är ett Ped Egg Söt äggformade DIY fotfil känslokallt och Dead Skin Remover + 1 Emery Pad
Gammal 2011-09-26, 18:49   #8
Ronn
Duck and Cover!

Ronns avatar

Många som lär känna varandra på nätet i olika sammanhang, forum, spel osv träffas också på riktigt och blir goda vänner, en positivt effekt bara där.
Gammal 2011-09-26, 18:54   #9
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Ser ni någon risk med att man inte går till läkare eller familjerådgivning, utan tar hjälp via forum som detta istället?

Journalen
Gammal 2011-09-26, 19:06   #10
andnel
Registered User

Reg.datum: May 2008
1. Sådär
2. Ja, det gör den. Mest för människors och min egen psykiska hälsa. Facebook har blivit något slags substitut och ursäkt för att berätta om sitt liv när man träffas. Istället fläker man ut alla sin livsbehov, tankar, känslor etc. på det största nätverket någonsin. Enligt min mening är det sjukt.
andnel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-26, 19:06   #11
Jishuku
Registered User

Jishukus avatar

Reg.datum: May 2004
Citat:
Ser ni någon risk med att man inte går till läkare eller familjerådgivning, utan tar hjälp via forum som detta istället?
Visst är det lite sisådär med det, men allt som oftast är det för att stilla oron. Blir det värre går nog de flesta ändå.

Och jag tror inte att jag sett en enda sådan tråd där inte åtminstone ett svar varit att gå till vårdcentralen. Det hade varit annars om folk lekt experter och kanske satt trådskaparen i en farlig situation med felaktig info.
Jishuku är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-26, 19:12   #12
agazza
Registered User

agazzas avatar

Reg.datum: Jan 2007
Jag och cerberus pratade om det här i förrgår.

Internet tycker jag har lett till mer bekräftelsebehov, mer ensamhet och att folk umgås mindre, som även leder till att folk mår sämre också.

Att umgås regelbundet med folk kan göra så mycket för själen.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-26, 19:14   #13
Angel
Ge mig nått fint nu!

Reg.datum: Feb 2004
Citat:
Man kan ju även maila sin vårdcentral (mailar man rätt då så får man svar utav mig).
Angel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-26, 19:21   #14
stevebc
Registered User

stevebcs avatar

Reg.datum: Mar 2005
Internet lamslår väl våra sociala liv på samma sätt som telefonen gjorde under 1900-talet, dvs inte så mycket. Precis som då kompenseras det väl av ökad kommunikation. Jag hade inte kunnat behålla kontakten med flertalet vänner om det inte vore för internet, så i mitt fall är det snarare stimulerande.
Vuxna människor slänger sig på marken och håller sig över smalbenet som de bögigaste av italienska fotbollsspelare över att en halvfull dansk rispat lite blyerts i en tidning.
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Du kan likna "det moderna samhället" vid "the Borg" och att alla kommer att bli assimilerade
stevebc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-26, 19:24   #15
Nixon
Registered User

Nixons avatar

Reg.datum: Feb 2008
Citat:
Lagom, utför dom flesta ärenden såsom bank, boka resor, köpa prylar osv via nätet.
Citat:
Nej, nu slipper jag ju träffa människor.
EDIT: Träffa människor måste jag väl fortfarande göra men i mindre utsträckning.

Senast redigerad av Nixon den 2011-09-26 klockan 19:27.
Nixon är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:24.