2011-08-06, 16:37
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2011
|
frågor om viktnedgång
Lite bakgrundsinfo:
längd: 173-174cm
vikt: 80-82
I mitt fall, vad vore bäst?
Gymmar just nu 3-4 gånger i veckan och har tänkt att lägga till två löppass av dessa, eller powerwalka. Om jag skulle springa/walka på morgonen utan att ha ätit någonting, vilket skulle ge bäst resultat? Vill helst inte förlora så mycket muskler och är det ens värt för mig att köpa proteinpulver/creatin då jag har lite för mycket av det goda?
|
|
|
2011-08-06, 17:02
|
|
pilltjam
Reg.datum: Apr 2010
|
Läs detta först och återkom ifall det kvarstår några frågor.
|
|
|
2011-08-06, 17:05
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av fasck
Lite bakgrundsinfo:
längd: 173-174cm
vikt: 80-82
I mitt fall, vad vore bäst?
Gymmar just nu 3-4 gånger i veckan och har tänkt att lägga till två löppass av dessa, eller powerwalka. Om jag skulle springa/walka på morgonen utan att ha ätit någonting, vilket skulle ge bäst resultat? Vill helst inte förlora så mycket muskler och är det ens värt för mig att köpa proteinpulver/creatin då jag har lite för mycket av det goda?
|
Ät mindre så går du ner i vikt. Du behöver inte motionera för att gå ner i vikt. (Även om det såklart är bra för hälsan att motionera.)
Muskelförlust förhindrar du med styrketräning och tillräckligt proteinintag. Kreatin klarar du dig säkert utan, men om du behöver proteinpulver beror helt på vad du äter. Får du i dig mycket kött eller annat proteinrikt så behövs det inte, annars kan det vara bra.
|
|
|
2011-08-06, 17:07
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2011
|
Spelar ingen roll när du kör din cardio. Springa ska du absolut inte göra på underskott om du vill behålla musklerna. I så fall är prommenader bättre. Protein är inte fe om det behövsl, men kreatin är ett (enligt många) värdelöst tillskott. Och det kommer åtminstone inte hjälpa dig bli av med kroppsfett. Och en sak till angående protein. Tänk på att en protein shake är kalorier det med, och inte mättar lika bra som riktig mat. Kalorier in vs kalorier ut är A och O när det kommer till minskning av kroppsfett.
Mitt tips är att räkna ut ditt BEE, dra bort 500 kcal från det. Träna tungt på gymmet och släng in någon prommenad om du känner för det. Men notera att prommenra tio mil i veckan inte hjälper dig gå ner i vikt om du inte ligger på kaloriminus. A & O som sagt.
edit/ Pucktrea!
Ang. protein, så ser jag det såhär.. Bra att ha till hands, men inget man skall förlita sig på.
Senast redigerad av TheIsh den 2011-08-06 klockan 17:09.
|
|
|
2011-08-06, 17:45
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av TheIsh
Spelar ingen roll när du kör din cardio. Springa ska du absolut inte göra på underskott om du vill behålla musklerna. I så fall är prommenader bättre(
|
Grymt överdrivet påstående, musklerna kommer inte börja rinna av för att man kör cardio medans du ligger på ett energiunderskott.
Konstigt hur folk kunde vara muskulösa förut när det var självklart med cardio under deffen...
|
|
|
2011-08-06, 18:04
|
|
Registered User
|
Är lite förvirrad, är det ok att löpa/gå på morgonen eller inte? Hur som helst, snabbläste deffguiden och om man ska förenkla näringsintag delen så är det egentligen bara att äta bra? Skippa all cola, glass osv?
edit: inge alkohol heller
|
|
|
2011-08-06, 18:11
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Det är okej att konditionsträna, men det är inget måste om du inte vill. Du får samma resultat på vikt- och fettförlusten genom att kontrollera kaloribalansen enbart med kosten, om du så önskar.
|
|
|
2011-08-06, 18:27
|
|
Förslag?
Reg.datum: Aug 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av TheIsh
Spelar ingen roll när du kör din cardio. Springa ska du absolut inte göra på underskott om du vill behålla musklerna. I så fall är prommenader bättre. Protein är inte fe om det behövsl, men kreatin är ett (enligt många) värdelöst tillskott. Och det kommer åtminstone inte hjälpa dig bli av med kroppsfett. Och en sak till angående protein. Tänk på att en protein shake är kalorier det med, och inte mättar lika bra som riktig mat. Kalorier in vs kalorier ut är A och O när det kommer till minskning av kroppsfett.
Mitt tips är att räkna ut ditt BEE, dra bort 500 kcal från det. Träna tungt på gymmet och släng in någon prommenad om du känner för det. Men notera att prommenra tio mil i veckan inte hjälper dig gå ner i vikt om du inte ligger på kaloriminus. A & O som sagt.
edit/ Pucktrea!
Ang. protein, så ser jag det såhär.. Bra att ha till hands, men inget man skall förlita sig på.
|
Kreatin värdelöst enligt många? Vilken värld kommer du ifrån? Kreatin är grymt bra under deff. Man kan fortsätta belasta musklerna med vikter som är lika stora eller större än de man hade under uppbyggnad vilket såklart gynnar muskelmassan. Vätskeretentionen är intramuskulär vilket gör att man ser fylligare ut, särskilt när man tappar extracellulär vätska, vilket man gärna gör under deff.
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
|
Senast redigerad av Sheogorath den 2011-08-06 klockan 18:28.
|
|
|
2011-08-06, 18:31
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath
Kreatin värdelöst enligt många? Vilken värld kommer du ifrån? Kreatin är grymt bra under deff. Man kan fortsätta belasta musklerna med vikter som är lika stora eller större än de man hade under uppbyggnad vilket såklart gynnar muskelmassan. Vätskeretentionen är intramuskulär vilket gör att man ser fylligare ut, särskilt när man tappar extracellulär vätska, vilket man gärna gör under deff.
|
Förmodligen värdelöst enligt 20-30% av folket man frågar
|
|
|
2011-08-06, 19:00
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av Zorban
Förmodligen värdelöst enligt 20-30% av folket man frågar 
|
För att ~20% är non-responders, ja.
|
|
|
2011-08-06, 19:31
|
|
pilltjam
|
Sen märker man väl inte ens av effekten av kreatin? Utan den finns där ändå. Om jag har förstått det rätt.
|
|
|
2011-08-06, 19:37
|
|
Förslag?
Reg.datum: Aug 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av willtjam
Sen märker man väl inte ens av effekten av kreatin? Utan den finns där ändå. Om jag har förstått det rätt.
|
Om man tillhör majoriteten så känner man det som en tydlig boost i styrka. Sen har den ju effekt i själva muskelcellen (detaljerna kan jag inte): om den effekten finns där hos non-responders vet jag inte. Jag skulle gissa på "Nej".
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
|
|
|
|
2011-08-06, 20:18
|
|
pilltjam
|
Citat:
Om man tillhör majoriteten så känner man det som en tydlig boost i styrka. Sen har den ju effekt i själva muskelcellen (detaljerna kan jag inte): om den effekten finns där hos non-responders vet jag inte. Jag skulle gissa på "Nej".
|
Intressant. Enligt Guddi så är det inte säkert att man märker något.
Citat:
Det enda sättet att avgöra om man är en så kallad non-responder är att man inte får någon effekt. Utöver det finns det inga klara tecken. Även non-responders verkar kunna gå upp 1-2 kilo av kreatin och det är därför inget säkert mått på om man har höjt kreatinnivåerna eller inte. Här bör noteras att effekterna av kreatin inte är så stora att man nödvändigtvis måste märka av dem i sin träning. Även om kreatinet ger effekt så kan detta döljas av att man är tröttare de passen då man har laddat med kreatin jämfört med någon vecka tidigare då man inte tog kreatin. Det är med andra ord nästan omöjligt för en person att avgöra om han/hon får effekt av kreatin eller inte.
|
http://traningslara.se/kreatin-ett-a...som-ger-nagot/
|
|
|
2011-08-06, 21:56
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av Ponitus
För att ~20% är non-responders, ja.
|
Det var det jag syftade på
|
|
|
2011-08-07, 07:10
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2011
|
Citat:
|
Så om man är starkare så bibehåller man massa bättre? Man kan väl fortsätta att belasta musklerna ändå. Inte som att maximal styrka bestämmer hur bra man bibehåller massan.
När jag provade kreatin gick jag upp 10kg på två veckor. Vattning som ett as, och såg totalt uppblåst ut. Jag lär nog aldrig röra kreatin igen. Men bra att det funkar för dig.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:49.
|

|