Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-07-22, 12:06   #1
krebosh
Banned User

Reg.datum: Jul 2011
Svårt att gå ner i vikt.

Hejsan!

Har nu tränat i två månader på gym. Men det visar inga resultat alls, har fått lite mer muskler men inte mycket mer.

Kön: Man
Längd: 198cm
Vikt: 101kg
Fett: Mycket...

Såhär ser mitt veckoschema ut.

Mån: Gym - Biceps, bröst, axlar
Tis: Jogga 30-40min så mycket jag orkar.
Ons: Gym - Triceps, rygg
Tors: Jogga 30-40min
Fre: Gym - Lår, vader

När jag väl är på gymmet så kör jag även crosstrainer i 10min + 15min cykel båda i högt tempo, jag svettas verkligen ORDENTLIGT. Och blir väldigt andfodd så något bra gör det väl antar jag.

Detta äter jag;

Frukost 08:00; 1x Tallrik havregrynsgröt + mjölk
Träning 09:00 - 10:00
Efter träning; Whey Complete protein 1dl + banan
Innan lunch 11:00; Tallrik mjölk med jordgubbar + fiber flingor (ica)
Lunch 12:00; Det som bjuds på (bor hemma) ofta olika filér (kyckling,lax osv) + Whey Complete
Mellanmål 14:00; 2x mörkt bröd + tallrik filmjölk + banan
Kvällsmat 17:00; Ofta lagad mat (igår pasta + kyckling/skink röra)
+ Whey Complete innan läggdags
Brukar även ta något litet efter 17:00 frukt typ.

Dock 2010-2011 gick jag på en svältdiet i ett helt år, åt knappt något alls... (var mycket oerfaren, brydde mig inte vad jag gjorde med kroppen var mest trött på livet just då). Gick ner runt 22kg men gick sedan upp 3kg men lyckades behålla vikten sedan. Kan detta ha försvårat för mig att gå ner i vikt nu?.

Vad bör jag ändra på för att börja se resultat?. Vill inte spendera lång tid på något som inte kommer fungera, vilket man sett att släktingar/vänner har gjort för att sedan lägga av då dem inte orkar med det längre.

Mycket tacksam för seriösa svar!.

MVH
krebosh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-22, 12:09   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Du äter för mycket, helt enkelt. Du förbrukar inte mer än kalorierna i maten, vilket är grundförutsättningen för viktnedgång.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-22, 12:13   #3
krebosh
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Du äter för mycket, helt enkelt. Du förbrukar inte mer än kalorierna i maten, vilket är grundförutsättningen för viktnedgång.
Okej, så detta med ämnesomsättning efter en svältdiet är en myt?. Så det är bara helt enkelt och äta mindre?... För just nu känns det som att jag är på gränsen på att äta för lite då jag får lite yrsel ibland då jag inte ätit på ett tag. Men visst ska testa äta mindre i fortsättningen.
Gammal 2011-07-22, 12:20   #4
Ponitus
Registered User

Ponituss avatar

Reg.datum: May 2010
Citat:
Ursprungligen postat av krebosh Visa inlägg
Okej, så detta med ämnesomsättning efter en svältdiet är en myt?. Så det är bara helt enkelt och äta mindre?... För just nu känns det som att jag är på gränsen på att äta för lite då jag får lite yrsel ibland då jag inte ätit på ett tag. Men visst ska testa äta mindre i fortsättningen.
Försök äta mindre kalorier men ändå få i dig vitaminer och mineraler så att kroppen mår bra. Även proteinrik mat med då om du vill behålla så mycket muskelmassa som möjligt.

Ägg är ett bra exempel på vitamin/mineral-rik mat. Rotfrukter så som broccoli och morötter är fina grejor med.
Ponitus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-22, 12:32   #5
Reaper123
Registered User

Reaper123s avatar

Reg.datum: Jan 2011
Utöver det grub redan påpekat skulle jag tipsa om att försöka hitta mer mättande mat om du finner dagens diet knaper.

Tex
- Kvarg som frukost/mellis (~65 kcal/100g och bra med protein!)
- Broccolli (eller liknande) som bukfylla vid vanliga målen

Sen kan jag tycka bananen är överflödig, men är såklart en smaksak!

Hur som helst så mättar protein och fett bättre än kolhydrater (dock min personliga åsikt) så skulle lägga fokus på dessa energikällor i kosten!

Edit: Kan tycka du äter onödigt många mål. Enklare att hålla koll på kcal-intaget på färre mål. Dock inget fel på ditt upplägg om du har kontroll på kalorierna, men bara en tanke från en som fallit pladask för PF!
Viktutveckling: 090328: >140 | 091201: 127 | 100601: 121 | 100801: 110 | 101229: 105 | 110728: 88 | 110830: 96 | 120102: 93.3 | 120531: 85.8 | 120807 91.1 | 121114: 82.2 | 130313: 88.2 | 130630: 83.7 | 2014-01-26: 88 | 2014-05-09: 80.6
Min mat och träning: No dieting just living - Till death do us part! samt blogg & receptsamling hittar ni här! quattrojimmy @ Instagram. Smaktest av glass hittar ni här!

Senast redigerad av Reaper123 den 2011-07-22 klockan 12:34.
Reaper123 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-22, 12:40   #6
krebosh
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av Reaper123 Visa inlägg
Utöver det grub redan påpekat skulle jag tipsa om att försöka hitta mer mättande mat om du finner dagens diet knaper.

Tex
- Kvarg som frukost/mellis (~65 kcal/100g och bra med protein!)
- Broccolli (eller liknande) som bukfylla vid vanliga målen

Sen kan jag tycka bananen är överflödig, men är såklart en smaksak!

Hur som helst så mättar protein och fett bättre än kolhydrater (dock min personliga åsikt) så skulle lägga fokus på dessa energikällor i kosten!

Edit: Kan tycka du äter onödigt många mål. Enklare att hålla koll på kcal-intaget på färre mål. Dock inget fel på ditt upplägg om du har kontroll på kalorierna, men bara en tanke från en som fallit pladask för PF!
,

Hehe springa ner till närmaste ICA o handla lite Tack för alla svar!
Gammal 2011-07-22, 12:41   #7
Fredrik_S
Registered User

Fredrik_Ss avatar

Reg.datum: Nov 2005
och jag tycker kolhydrater i kombination med protein mättar mycket bättre och ger mycket bättre känsla över dygnet än fett och protein i samma kcal mängd
Gammal 2011-07-22, 12:54   #8
daloatf
Räkbesserwisser

daloatfs avatar

Reg.datum: Oct 2009
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik_S Visa inlägg
och jag tycker kolhydrater i kombination med protein mättar mycket bättre och ger mycket bättre känsla över dygnet än fett och protein i samma kcal mängd
+1

Tycker att en protein + fettrik måltid ger ingen "instant" mättnad utan den brukar oftast komma 30min efter måltiden.

Dock en protein + kolhydratsrik måltid ger mättnad direkt vid sista tuggan.

Samma kcal mängd på båda.
Gammal 2011-07-22, 12:55   #9
krebosh
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik_S Visa inlägg
Men alltså då jag gick på "svält" o gick ner 22kg men sedan bara tog det stopp, vad berodde det på?. Eller kan jag "svälta" ner mig i vikt nu också?, vissa pratar ju om att ämnesomsättningen måste vara i bra balans innan man går på en svältdiet/deff....
Gammal 2011-07-22, 13:03   #10
solari
Registered User

Reg.datum: Jan 2010
Citat:
Men alltså då jag gick på "svält" o gick ner 22kg men sedan bara tog det stopp, vad berodde det på?. Eller kan jag "svälta" ner mig i vikt nu också?, vissa pratar ju om att ämnesomsättningen måste vara i bra balans innan man går på en svältdiet/deff....

Allt eftersom du tappar i vikt går ditt kaloribehov ned. En lätt person kräver mindre kalorier än en tung för att utföra samma arbete...
Du har alltså hittat din kaloribalans för nuvarande vikt och ansträngningsgrad. Vill du gå ned måste du påverka en av dem (äta mindre eller röra dig mer).
solari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-22, 13:04   #11
Spartansk
Banned User

Reg.datum: Mar 2011
Citat:
Okej, så detta med ämnesomsättning efter en svältdiet är en myt?. Så det är bara helt enkelt och äta mindre?...
Japp! Och japp!
Du kan givetvis röra dig mer också/istället.
Spartansk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-22, 13:36   #12
krebosh
Banned User

Haha, oj vad dum man kan vara ibland ^^. Aja tackar!
Gammal 2011-07-22, 13:37   #13
Spartansk
Banned User

Undertecknad har framgångsrikt deffat genom att äta två gånger om dagen. Det kanske är en smula extremt, men det går! Lycka till!
Spartansk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-22, 15:05   #14
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Okej, så detta med ämnesomsättning efter en svältdiet är en myt?
Oavsett vilket så tror jag knappast att det är ditt problem. Du verkar ju inte ha koll på hur mycket du äter men frukt, mackor, fil och flingor och husmanskost som du inte vet vad det är. Jag tycker det ser ut som du äter mycket och dessutom mat som mättar bedrövligt dåligt.

Bort med mellanmålen helt exempelvis.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-22, 22:44   #15
TheIsh
Registered User

TheIshs avatar

Tips
Räkna ut hur mycket du äter dagligen under en vecka genom att notera var enda liten matbit. Väg allt. Kan du inte väga, ge fan i att äta. Varför? Därför att när du vet exakt hur mycket du faktiskt äter per dag, i snitt, på en hel vecka kan du enkelt dra bort 500 från det veckan där på. Där efter ev. dra bort 100-250 kcal per vecka tills det börjar hända saker, och sen hålla den takten så länge det behövs. Att låta det ta sin tid är viktigare än att få vågen visa lägre varje vecka. Vågen är inte intressant. Säg att du slutar med salt i maten och minskar 4kg på en vecka. Du blir skitglad, och fokuserar helt på vad vågen säger, när du i själva verkar har förlårat 3,8kg vatten tex. Ta bilder! Varje Söndag tex, i en hel månad. Titta därefter och jämför! Men titta inte varje vecka för då kommer du tycka att det går långsamt och bara äta ohälsosamt lite som följd.

Inge lycka till från mig, det här klarar du
TheIsh är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:27.