Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-07-04, 12:25   #1
Trashcan
Registered User

Trashcans avatar

Reg.datum: Jul 2006
Hur lång tid tar stretchning?

Jag är ganska stel i baksida lår, och det kan ibland påverka mig t ex om jag går längre sträckor. Till slut gör det rätt ont nere vid knät.
Jag har därför börjat fundera på att stretcha ut baksida lår så att jag blir vettigt rörlig där, men hur lång tid tar sånt? Jag har liksom ingen referensram alls. Tar det veckor, månader, år? (Ja, jag vet att det varierar, beror på hur mycket man ska stretcha osv, men jag vill bara få en aning)
Trashcan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-04, 13:55   #2
grondahl
Dryg, slö & långsam

Reg.datum: Jan 2008
Jag har känt snabba resultat av metoder som använder sig av växling mellan anspänning och avslappning (KAT/PNF och även ex Ashtanga Yoga). En helgkurs i Ashtanga gjorde under för baksida lår och vader.
grondahl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-04, 14:17   #3
Fredrik_S
Registered User

Fredrik_Ss avatar

Reg.datum: Nov 2005
jag personligen tycker att stretching, speciellt av baksida lår och muskulaturen kring bäckenet rumpan bör vara en del av den övriga träningen hela livet.
Men då gärna som en kombination av statisk stretch, dynamisk och lagom belastad. Ashtanga yoga eller någon form av poweryoga är ett superhett tips. Blir även mindre tråkigt och enformigt att följa en instruktör i en timme än att sitta själv och komma på olika stretcher.... Kan nog ta ett tiotal gånger innan man börjar uppskatta det dock....
Gammal 2011-07-04, 14:54   #4
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Trashcan Visa inlägg
Jag är ganska stel i baksida lår, och det kan ibland påverka mig t ex om jag går längre sträckor. Till slut gör det rätt ont nere vid knät.
Jag har därför börjat fundera på att stretcha ut baksida lår så att jag blir vettigt rörlig där, men hur lång tid tar sånt? Jag har liksom ingen referensram alls. Tar det veckor, månader, år? (Ja, jag vet att det varierar, beror på hur mycket man ska stretcha osv, men jag vill bara få en aning)
Det kan gå ganska fort om du kör regelbundet och ofta men precis som för styrketräning så börja lugnt och öka vartefter.

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-04, 15:14   #5
Juxta
Broder Broccoli

Juxtas avatar

Reg.datum: Apr 2010
Jag har stretchat mina baksida lår i flera månader utan bra resultat. Kan bara köra kronlyft eftersom musklerna är för korta så ryggen slår på i den negativa fasen och jag vaknar dagen därpå med en jävla smärta i svanken. Kunde inte ens röra mig ur sängen första gången det hände.

Jag tror jag stretchar fel....
Juxta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-04, 18:58   #6
beckman88
Worgen priest

beckman88s avatar

Reg.datum: Jan 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Juxta Visa inlägg
Jag har stretchat mina baksida lår i flera månader utan bra resultat. Kan bara köra kronlyft eftersom musklerna är för korta så ryggen slår på i den negativa fasen och jag vaknar dagen därpå med en jävla smärta i svanken. Kunde inte ens röra mig ur sängen första gången det hände.

Jag tror jag stretchar fel....
Just baksida lår är en luring då man faktiskt kan förvärra "tightheten" genom att stretcha pga hur hamstrings fäster på bäckenbenet.
beckman88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-04, 19:17   #7
Jay-Z
Mr Assparade

Jay-Zs avatar

Reg.datum: Oct 2004
Citat:
Ursprungligen postat av beckman88 Visa inlägg
Just baksida lår är en luring då man faktiskt kan förvärra "tightheten" genom att stretcha pga hur hamstrings fäster på bäckenbenet.
Utveckla, tack.

The Only Easy Day Was Yesterday 🔱
Jay-Z är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-04, 19:28   #8
tomn
Registered User

Reg.datum: Apr 2008
Citat:
ehm?
tomn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-04, 19:36   #9
beckman88
Worgen priest

beckman88s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Jay-Z Visa inlägg
Utveckla, tack.
Hamstrings fäster på Ischial Tuberosity, om du gör muskeln längre så kan detta bidra till att bäckenbenet får en anterior tilt vilket medför att muskeln blir ännu längre, dvs mer "spänd". Detta kan i sin tur leda till att lumbar känns tight.

Ber om ursäkt för engelsk terminologi, blri så när man läser utomlands
Gammal 2011-07-04, 19:44   #10
tomn
Registered User

Reg.datum: Apr 2008
Citat:
Hamstrings fäster på Ischial Tuberosity, om du gör muskeln längre så kan detta bidra till att bäckenbenet får en anterior tilt vilket medför att muskeln blir ännu längre, dvs mer "spänd". Detta kan i sin tur leda till att lumbar känns tight.

Om det skulle bli en konstant ökad spänning pga. att man stretchat hamstrings bör väl det vara för att man har för svaga muskler (de som ger en bakåtrotation av bäckenet). Personen i fråga bör väl ändå vara mer rörlig vad gäller hamstrings?
tomn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-04, 19:48   #11
spoon
Spån

spoons avatar

Reg.datum: Nov 2006
Att börja köra raka mark kontinuerligt med bra utförande på lätt vikt har hjälpt mig mycket med hamstring. 3 set i slutet på passet. Tog mig ett par månader att gå från att det började spjärna emot när stången var lite över knäna tills att jag nästan når marken med rak rygg och raka ben.
Gammal 2011-07-04, 19:53   #12
Jay-Z
Mr Assparade

Jay-Zs avatar

Reg.datum: Oct 2004
Citat:

Hur vanligt är detta?

Och jag tror inte jag fattar sammanhanget. Den fäster där, men det känns väl snarare som att en kort hamstring skulle dra bäckenet bakåt/nedåt än en lång?

Jag är ingen anatomiexpert av rang på något sätt, men jag hade aldrig hört det, trots ihärdigt filmstuderande här: www.mobilitywod.com - grym sajt för övrigt. Kelly brukar prata väldigt gott om att få ökad rörlighet både här och där, och inte ofta om att det skulle vara något negativt, i normalfallet.

The Only Easy Day Was Yesterday 🔱
Jay-Z är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-04, 20:01   #13
beckman88
Worgen priest

beckman88s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av tomn Visa inlägg
Om det skulle bli en konstant ökad spänning pga. att man stretchat hamstrings bör väl det vara för att man har för svaga muskler (de som ger en bakåtrotation av bäckenet). Personen i fråga bör väl ändå vara mer rörlig vad gäller hamstrings?
Hamstrings är en muskelgrupp som bidrar till bakåtrotation av bäckenbenet, precis som abdominals och Gluteus (M,m,m). Om man har bakåtrotation beror det på att en eller flera av dessa muskler är förlängda och de motsatta Erector Spinae och Höftflextorerna är tighta. Jag förstår hur du tänker men eftersom att ju mer du stretchar hamtrings då de motsatta musklerna är tightare så kommer dom att bli längre och därför kännas tightare på du får mer och mer rotationen vilket "drar" upp ischial tub, uppåt och drar med sig muskelaturen. Mitt tips skulle vara att Stretcha hipflextorerna och erector spinae och försöka att förstärka de motsvarande musklerna på baksidan. Pga att personen klagade på ryggont.

Balansera ut musklaturen för att få bort den tighta känslan i ryggen (E.S).
Gammal 2011-07-04, 20:01   #14
Ego
Registered User

Egos avatar

Reg.datum: Dec 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik_S Visa inlägg
jag personligen tycker att stretching, speciellt av baksida lår och muskulaturen kring bäckenet rumpan bör vara en del av den övriga träningen hela livet.
Men då gärna som en kombination av statisk stretch, dynamisk och lagom belastad. Ashtanga yoga eller någon form av poweryoga är ett superhett tips. Blir även mindre tråkigt och enformigt att följa en instruktör i en timme än att sitta själv och komma på olika stretcher.... Kan nog ta ett tiotal gånger innan man börjar uppskatta det dock....
Folk sitter dagarna långa och det bidrar till en extrem rumphäng. Ytterst få behöver stretcha deras kära rumpmuskel.
Gammal 2011-07-04, 20:07   #15
beckman88
Worgen priest

beckman88s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Ego Visa inlägg
Folk sitter dagarna långa och det bidrar till en extrem rumphäng. Ytterst få behöver stretcha deras kära rumpmuskel.
This.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:21.