2011-07-02, 18:10
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2010
|
Kcal i baconpaket efter att få legat på hushållspapper efter tillagning?
Som topic.. Hur mycket Kcal i baconpaket efter att få legat på hushållspapper efter tillagning?
Köpte hem 280g bacon, Näringsvärde per 100g var 340 kcal och 31g fett samt 14g protein.
Hur mycket tror ni kommer försvinna av fettet om jag steker det i stekpannan, låter stekfettet ligga kvar där, och lägga baconet på ett hushållspapper och låter det suga upp det mesta kvarblivande fettet? Vad kommer kcal/100g ligga på ungefär?
|
|
|
2011-07-02, 18:16
|
|
Längtar till jul.
Reg.datum: Nov 2008
|
Väg fettet som blir kvar i stekpannan, så får du väl fram en ganska nära sanning
|
|
|
2011-07-02, 18:24
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf
Väg fettet som blir kvar i stekpannan, så får du väl fram en ganska nära sanning 
|
Har inte en sån precisionsvåg :/ och blir svårt att väga fettet i hushållspappret..
|
|
|
2011-07-02, 18:26
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2008
|
Väg pappret innan, sug upp all vätska från panna/bacon och väg igen. Det borde ge ett någolunda värde fast ändå inte helt 100% eftersom all vätska inte är fett.
|
|
|
2011-07-02, 18:34
|
|
Längtar till jul.
Reg.datum: Nov 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Namehere
Har inte en sån precisionsvåg :/ och blir svårt att väga fettet i hushållspappret..
|
Lär ju inte vara alltför många gram som tas upp av pappret skulle jag tro. Det mesta blir nog kvar i pannan, så det är nog viktigast att väga iaf.
Finns säkert någon här på kolo som har vägt, som återkommer om han ser tråden. You never know
|
|
|
2011-07-02, 18:35
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf
Lär ju inte vara alltför många gram som tas upp av pappret skulle jag tro. Det mesta blir nog kvar i pannan, så det är nog viktigast att väga iaf.
Finns säkert någon här på kolo som har vägt, som återkommer om han ser tråden. You never know 
|
Ja jag hoppas påt!
Och tack eric!
|
|
|
2011-07-02, 18:38
|
|
mussla på burk
Reg.datum: Nov 2006
|
|
|
|
2011-07-02, 18:41
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Musselbank
|
Tack för länk!  )
|
|
|
2011-07-02, 19:38
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2008
|
Det är ju en kuggfråga, efter tillagning är det rimligtvis 0 kcal kvar i baconpaketet!
|
|
|
2011-07-03, 10:27
|
|
Banned User
Reg.datum: Jan 2010
|
Du måste vara ute på en riktig kcal jakt om du undrar hur mycket som försvinner under stekningen
|
|
|
2011-07-03, 10:30
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Jag har skrivit det tidigare och jag skriver det igen: Vill man ha absolut järnkoll på kalorierna ska man nog skippa den typen av livsmedel som kan diffa väldigt beroende på tillagning. Kan man hantera felmarginaler utan ångest så är det ju bara att äta och inte bry sig för mycket.
Jag skulle själv skippa bacon, och annat fett kött, om jag var besatt av kaloriinnehållets korrekthet.
|
|
|
2011-07-03, 13:45
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Marxama
Det är ju en kuggfråga, efter tillagning är det rimligtvis 0 kcal kvar i baconpaketet! 
|
Haha!
Citat:
Ursprungligen postat av isakt
Du måste vara ute på en riktig kcal jakt om du undrar hur mycket som försvinner under stekningen 
|
Jag räknar kalorier ja, och jag frågar ju i syfte att få veta om någon annan vet! Jag tänker ju inte ställa mig i vit rock och go chemist on the bacon's ass liksom.
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder
Jag har skrivit det tidigare och jag skriver det igen: Vill man ha absolut järnkoll på kalorierna ska man nog skippa den typen av livsmedel som kan diffa väldigt beroende på tillagning. Kan man hantera felmarginaler utan ångest så är det ju bara att äta och inte bry sig för mycket.
Jag skulle själv skippa bacon, och annat fett kött, om jag var besatt av kaloriinnehållets korrekthet.
|
Järnkoll är lite överdrift, men jag vill ju inte kanske glida iväg med ett 500 kcal felmarginal, och länken innan var som sagt väldigt hjälpfull! Och jag är så sugen på bacon
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:00.
|

|