Visa resultat för omröstning: Vad bör personen som står först i kön göra?
|
Vänta för att se vilken kassa som blir ledig först, och sen välja.
|

|
12 |
12.37% |
Välja en kassa på direkten och hoppas att den blir ledig först.
|

|
82 |
84.54% |
Jag är obeslutsam och vek (a.k.a. Albatross).
|

|
3 |
3.09% |
2011-06-27, 16:51
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2007
|
Kösystem i matbutiken
Efter att ha stött på en satkärring som inte höll med mig i min lokala ICA-butik, så tänkte jag höra vad andra tänker om detta scenario:
När du ska betala för dina matvaror finns det två kassor mitt emot varandra öppna (och ingenting emellan dem). Vardera kassa är upptagen med en kund som för tillfället ockuperar hela rullbandet (de har en massa grejer i kundvagnen). Personen som är först i kön efter dessa två, kan antingen välja en av kassorna i hopp om att den blir klar med kunden innan först, eller så stå kvar mitt emellan kassorna (och en bit bak), och väntar på att se vilken som blir kvar först. Det står flera personer i kön, och du är en av dem (möjligen den första, men inte nödvändigtvis). Vilket alternativ vill du att personen som står först i kön (och efterföljande personer) ska ta, och varför? Poll kommer.
Mitt val: att personen väntar för att se vilken kassa som blir ledig först. Anledning: det blir rättvist på detta sätt. Denna person kom först till kön, och bör därför inte straffas av slumpen, vilket han skulle bli om han tvingades välja kassa och råkade välja den som ej blev ledig först. Jämför med en bank - skulle ni vilja tvingas välja en kassa och vänta i kön för den hellre än att ta en nummerlapp? Nackdelarna med det föreslagna systemet är att köerna sträcker sig längre bak in i butiken, och går lite långsammare eftersom man inte börjar lasta på grejer på bandet förrän en kassa blir ledig. Detta kan vara anledningen till att detta system inte används idag.
|
|
|
2011-06-27, 16:56
|
|
å nej, måste man komma på en ny text igen
Reg.datum: Oct 2007
|
Det där är rätt standard på många ställen i usa, typ. Fast inte i supermarkets då, men stora klädaffärer.
Det är en kö som går till 4 olika kassor. När en kassa är redo för nästa, så går han som står först i kön till denna direkt. Detta förhindrar som du säger, att man kan få vänta jättelänge för att någon strular. Man tar bort slumpen.
Detta är en effektivare köbildning tror jag.
|
|
|
2011-06-27, 16:58
|
|
bopibipedibopedibapa
Reg.datum: Feb 2008
|
firstworldproblems.
|
|
|
2011-06-27, 17:02
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2007
|
Det hade varit bra om det funkar så som du säger. Det är däremot inte så det funkar i Sverige, och gör du så gör du fel.
|
|
|
2011-06-27, 17:03
|
|
Registerered User
|
Antingen är jag trög eller menar du att man ska stå och vänta ett tag innan man bestämmer sig vilken kö man ska stå i? Hade någon stått som en idiot och glott på de två köerna hade jag ställt mig i en av dem. Om man tror att det finns något annat än anarki kring sånt här tar man fel.
|
|
|
2011-06-27, 17:04
|
|
Spongy and bruised
Reg.datum: Aug 2006
|
|
2011-06-27, 17:08
|
|
Flintskallig hårboll
Reg.datum: Aug 2007
|
I mataffärer är ju den generella regeln att man måste välja kö. På nästan alla andra ställen brukar det ju vara tvärtom där man har en kö.
|
|
|
2011-06-27, 17:08
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2006
|
Man får välja en kassa och sen stå sitt kast, kassorna har ju separata köer. Man kan väl inte stå och vela mitt emellan som en mupp, make a move and stick with it will ya!
Senast redigerad av Viktor_Balck den 2011-06-27 klockan 17:10.
|
|
|
2011-06-27, 17:15
|
|
Hillgoat Deluxe
Reg.datum: Feb 2006
|
på stadium xxl här i götet har de så, en "fålla" man får stå i och vänta på att en av fyra kassor blir lediga....
Har dock inte reflekterat så mkt över det faktiskt, känns som om det finns värre problem här i livet. Det jag däremot kan störa mig på är om jag byter kö då en kö känns långsam och en annan verkar gå fortare, då skiter det sig alltid och visar sig att den första kön jag stod i blev klar först.
|
|
|
2011-06-27, 17:20
|
|
Väsby EPA raggare
Reg.datum: Dec 2006
|
På Ignatius Kvantum har dom kölappar
Förövrigt så förstår jag mig inte på människor som följer Zyzz, Jersey Shore mm, jag skapade intressantare personer och situationer när jag lekte med lego som liten.
|
|
|
|
2011-06-27, 17:20
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2002
|
I många större mataffärer i England använder de kösystem där det finns bara en enda kö. Person längst fram tilldelas ett nummer elektroniskt och nästa kassa som blir ledigt "ropa" upp det numret. Ungefär som i banken förutom det inte finns papperslappar. Det sparar plats och blir rättvist om affären är tillräcklig stor.
|
|
|
2011-06-27, 17:22
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2010
|
Jag är på Bahirs sida och har märkt att det ofta går att införa denna nya men rättvisa regel om man helt enkelt ställer sig emellan de båda köerna när man ställer sig i kön. De bakom tvingas anpassa sig och om en kassa skulle gå långsammare kan man i och med sin position låtsas som man står i den snabbare kön.
|
2011-06-27, 17:28
|
|
Hillgoat Deluxe
Reg.datum: Feb 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av TheGhr
Jag är på Bahirs sida och har märkt att det ofta går att införa denna nya men rättvisa regel om man helt enkelt ställer sig emellan de båda köerna när man ställer sig i kön. De bakom tvingas anpassa sig och om en kassa skulle gå långsammare kan man i och med sin position låtsas som man står i den snabbare kön.
|
det gör du bara fram till den dagen då Allan välter en kundvagn på dig
|
|
|
2011-06-27, 17:30
|
|
Registerered User
|
Men rättvist? Vem bryr sig om vad som är rättvist och inte?
|
|
|
2011-06-27, 18:43
|
|
Stötta mig i min kamp mot mitt missbruk av porr och amerikanska muskeltidningar!
Reg.datum: Sep 2005
|
One word: Självscanning.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:11.
|

|