2011-05-25, 00:33
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2006
|
Keps inom restaurang branschen?
Hej och hå. En liten fråga har fastnat i mitt huvud, frågan riktas mest mot folk inom restaurang och mat branschen.
Finns det någon LAG på att man måste bära på någon form utav keps/mössa om man jobbar på random restaurang/matbutik? I detta fall handlar det om en pizzeria.
Någon länk med en garanterad studie vore toppen.
Ciao.
|
|
|
2011-05-25, 00:43
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2009
|
Det är "miljö och hälsa" du ska vända dig till. Vet inte hur reglerna ser ut just nu men tror det beror på hur huvudbehåringen ser ut, kort trimmat kommer man undan utan, annars är det keps/mössa som gäller.
|
2011-05-25, 05:57
|
|
Tänker råsa!
Reg.datum: May 2009
|
Som eternallord säger så är det pga håret, man ska ha något på huvudet när man jobbar i kök, det är normala hygienregler. Har man långt hår ska det dessutom vara ordentligt uppsatt så det inte hänger och slänger på ryggen har jag fått lära mig.
|
|
2011-05-25, 06:07
|
|
Klädsamt knubbig
Reg.datum: Dec 2004
|
Ja.
|
|
2011-05-25, 16:07
|
|
Ge mig kebap och öl
Reg.datum: Jun 2003
|
Varför struttar isånafall Alexander Nilsson runt i restaurangkök på bra sändningstid utan huvudbonad?
|
|
|
|
2011-05-25, 16:21
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2006
|
Jag jobbar som inspektör. Läs bilaga II kapitel V111 http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/...03:0021:SV:PDF
Om du har hår eller skägg långre än 3 mm (kör jag med) så ska du ha ett skydd så att håret inte riskerar att hamna i maten. Hår är inte rent (har mikroorganismer som bakterier på sig) och inte heller fräscht att få i maten som kund. Man tappar många hårstrån/dag, det finns studier på det. Personer som endast serverar behöver inget hårskydd, då det inte ser trevligt ut. För mig så får skyddet se ut hur som helst, bara det fyller sin funktion.
|
|
|
2011-05-25, 16:34
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Ironwoman
Jag jobbar som inspektör.
|
|
2011-05-25, 16:39
|
|
Registered User!
Reg.datum: Nov 2002
|
Citat:
Jag jobbar som inspektör. Läs bilaga II kapitel V111 http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/...03:0021:SV:PDF
Om du har hår eller skägg långre än 3 mm (kör jag med) så ska du ha ett skydd så att håret inte riskerar att hamna i maten. Hår är inte rent (har mikroorganismer som bakterier på sig) och inte heller fräscht att få i maten som kund. Man tappar många hårstrån/dag, det finns studier på det. Personer som endast serverar behöver inget hårskydd, då det inte ser trevligt ut. För mig så får skyddet se ut hur som helst, bara det fyller sin funktion.
|
Hur brukar folk lösa skäggskydd?
|
2011-05-25, 16:43
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2007
|
Citat:
Jag jobbar som inspektör.
|
Tror ni måste jobba lite hårdare faktiskt.
|
|
|
2011-05-25, 16:46
|
|
Jag har klamydia
Reg.datum: Jan 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Oberst
|
Hehe. +1
|
|
|
2011-05-25, 16:54
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Oberst
|
Snarare börja lägga om arbetsmetodiken. Den erfarenhet jag har av "Miljö och Hälsa" är en helt otroligt missriktad prioritering och verklighetsfrånvarande paragraf-ryttande.
Det finns inte en restaurang i hela Sverige som inte ljuger om vissa delar av sin verksamhet, exempelvis kött-temperatur och dylikt.
|
2011-05-25, 17:49
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2005
|
Citat:
|
Hår under 3mm har väl också bakterier i sig?
|
|
|
2011-05-25, 18:51
|
|
Guest
Reg.datum: Jul 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av PowPow
Hår under 3mm har väl också bakterier i sig?
|
inte lika hög droprate antar jag
|
|
|
2011-05-25, 19:16
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av drakfelt
inte lika hög droprate antar jag
|
Är det inte bara att man inte märker det lika mycket?
|
|
|
2011-05-25, 20:16
|
|
Guest
Reg.datum: Jul 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av PowPow
Är det inte bara att man inte märker det lika mycket?
|
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:21.
|

|