2011-05-21, 21:55
|
|
Midnight toker
Reg.datum: Apr 2008
|
Förklaring på protein?
Jag har funderat över en grej ett tag nu. Jag har inte kollat upp det själv, men jag har hört att kroppen kan ta upp max 30 gram protein per mattillfälle eller nåt sånt, stämmer det här?
Om den gör det, hur kommer det sig då att det blir någon positiv förändring för styrketräningen beroende på hur mycket protein man äter? I såna fall borde det ju räcka med typ 1 gram/kg protein?
|
|
|
|
2011-05-21, 21:58
|
|
Winners Never Quit
Reg.datum: Jan 2010
|
nej de stämmer inte, kroppen tar upp all protein, men hur mycket som går ut muskeluppbyggnaden, de är en annan femma.
och nej, du pissar inte något protein.
|
|
|
2011-05-21, 22:02
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2005
|
Svårt område att ge något riktigt svar på eftersom det beror på hur näringsfördelningen ser ut och om man ligger på rätt energiintag. Men generellt tror jag att man bör ligga på 1.5-2.0 gr per kg. Det ger fördelar för en som vill hålla sig i trim.
http://www.sciencedaily.com/releases...1026125543.htm
Senast redigerad av Anders The Peak den 2011-05-21 klockan 22:04.
|
|
|
2011-05-21, 22:10
|
|
Banned User
Reg.datum: Oct 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak
Svårt område att ge något riktigt svar på eftersom det beror på hur näringsfördelningen ser ut och om man ligger på rätt energiintag. Men generellt tror jag att man bör ligga på 1.5-2.0 gr per kg. Det ger fördelar för en som vill hålla sig i trim.
http://www.sciencedaily.com/releases...1026125543.htm
|
Och personer som hävdar bättre resultat med 4g ->  ?
|
|
|
2011-05-21, 22:13
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av kottovic
|
Antagligen äter de för lite i förhållande till behov och öser på med högvärdigt protein för att täcka energiunderskottet.
Vi som tränar hårt behöver kolhydrater för att kunna fungera ca 4 ggr mer kolhydrater än protein.
|
|
2011-05-21, 22:15
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av kottovic
|
Kan ju vara en del bättre, men vet inte riktigt om en ökning från 2g till 4g protein ger en lika bra ökning som att ligga riktigt lågt och sedan öka till 2g.
Dock lär ett långvarigt högt proteinintag på runt 4g/kg kunna ge leverskador, Grubb hade ju en studie som hade vissa saker som tyder på det, dock inget som är helt fastställt som jag ser det.
|
|
2011-05-21, 22:25
|
|
Midnight toker
|
Ok, så som jag tolkar era svar så stämmer det inte att det finns nån sån gräns för hur mycket protein kroppen kan ta upp från en måltid? Hur kommer det sig att man hör det så ofta då? Vem kom på den skumma myten?
Men i såna fall är det ju rimligt att det finns fördelar med att få i sig mer än 1 gram/kg
|
|
|
|
2011-05-21, 22:30
|
|
Tunnis
Reg.datum: Apr 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av Zoidy
Ok, så som jag tolkar era svar så stämmer det inte att det finns nån sån gräns för hur mycket protein kroppen kan ta upp från en måltid? Hur kommer det sig att man hör det så ofta då? Vem kom på den skumma myten? 
|
Kan ha blivit ihopblandat med att man inte kan ta upp hur mycket vassleprotein som helst.
|
|
|
2011-05-21, 22:30
|
|
doesn't afraid
Reg.datum: Nov 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av Chaliza
Kan ju vara en del bättre, men vet inte riktigt om en ökning från 2g till 4g protein ger en lika bra ökning som att ligga riktigt lågt och sedan öka till 2g.
Dock lär ett långvarigt högt proteinintag på runt 4g/kg kunna ge leverskador, Grubb hade ju en studie som hade vissa saker som tyder på det, dock inget som är helt fastställt som jag ser det.
|
Troligtvis blir det inte en nämnbar ökning.
Jag tror att det är njurarna som sägs skall ta skada vid stort proteinintag.
Överlag skulle jag vela påstå att genomsnittskoloiten starkt bör överväga en mindre "extrem" diet än 4 g protein/kg kroppsvikt ur ett hälsoperspektiv.
|
|
|
2011-05-21, 22:38
|
|
Midnight toker
|
Citat:
Ursprungligen postat av Vunnis
Kan ha blivit ihopblandat med att man inte kan ta upp hur mycket vassleprotein som helst.
|
Vad är det för speciellt med just vassleprotein som gör att kroppen inte kan ta upp så mycket av det då?
Alltså jag tänker typ om någon äter 100 gram protein i en sittning tex, kommer kroppen faktiskt ta upp 100 gram då eller kommer mycket av det vara totalt i onödan?
Och om det nu är något som är speciellt för just vassleprotein, innebär det att kroppen inte kan ta upp allt protein från mjölk då också (vassle har väl sitt ursprung från mjölk om jag inte missminner mig)?
|
|
|
|
2011-05-21, 22:41
|
|
Registered BAWS!
Reg.datum: Oct 2009
|
Citat:
Vem kom på den skumma myten? 
|
Misstolkning av maximal anabol respons förmodligen.
|
2011-05-21, 22:42
|
|
Tunnis
|
Citat:
Vad är det för speciellt med just vassleprotein som gör att kroppen inte kan ta upp så mycket av det då?
|
Du får söka runt lite. Finns nog ganska många trådar om det och jag känner inte att jag är tillräckligt insatt för att ge dig ett vettigt svar så du inte bara blir nyfiknare och ger mig ännu fler frågor. Vassleupptagets begränsning gäller i alla fall bara när du är mer eller mindre fastande och antagligen inte när det dricks i form av mjölk då det bara är ~20% av proteinet i mjölk som är vassle. Resten är kasein.
Citat:
Ursprungligen postat av Crocker
Misstolkning av maximal anabol respons förmodligen.
|
Också en bra tanke.
|
|
|
2011-05-21, 22:44
|
|
doesn't afraid
Reg.datum: Nov 2009
|
Det måste göras en sticky av detta snart.
En "frisk" människa tar upp i princip all mat den äter. Detta gäller även protein. Detta gäller även vassleprotein.
Edit: för att undvika förvirring.. Med "mat" menar jag i sammanhanget makronutrienter som kolhydrater, fett och protein.
Senast redigerad av salmiak den 2011-05-21 klockan 22:47.
|
|
|
2011-05-21, 22:54
|
|
Tunnis
|
Citat:
Ursprungligen postat av salmiak
Det måste göras en sticky av detta snart.
En "frisk" människa tar upp i princip all mat den äter. Detta gäller även protein. Detta gäller även vassleprotein.
Edit: för att undvika förvirring.. Med "mat" menar jag i sammanhanget makronutrienter som kolhydrater, fett och protein.
|
... och med "i princip" så menar du ungefär 95% och lite mindre ändå när det är svårsmält föda som vegetabilier och så?
|
|
|
2011-05-21, 23:06
|
|
Registered User
|
Citat:
Men i såna fall är det ju rimligt att det finns fördelar med att få i sig mer än 1 gram/kg
|
Läs artikeln och studien som artikeln bygger på
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:50.
|

|