Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel
Sen bör man inte basera för mycket utav sitt dietupplägg på siffran 70 kcal per kg fett då det kan finnas många faktorer som påverkar denna åt ena eller andra hållet, samt att eventuell extra muskelförlust ena dagen (pga stort kaloriunderskott) eventuellt kan kompenseras på en ätardag senare i veckan.
Kroppen verkar ha viss flexibilitet när det gäller att hantera kalorier och var makronutrienterna hamnar.
Det som är rätt så säkerställt är att protein är muskelbesparande och att mer protein kan motverka muskelförlust vid stora underskott.
|
OK, men just 70 kcal var inte vad jag ville lyfta fram egentligen. Snarare att -500 kcal / dag = -0,5 kg / v är just minus 500 PER DAG och alltså inte gäller om man skippar underskottet någon dag. Essensen var att man hamnar på ett underskott på nästan 650 kcal per dag bara genom att ha en ätardag
på energibalans, vilket de flesta inte nöjer sig med. Det ska krängas kladdkakor, kakberg, tårta och glass och sen en kebabpizza på kvällen. Då blir underskottet
mycket större än man egentligen har råd med. Visst kan man bygga tillbaka lite på en ätardag, men hur mycket av muskelmassan man bränt bort under sex dagar kan man bygga på en dag? Ville bara lyfta fram den aspekten.
Ps. Jag avråder inte från ätardagar: jag har ätardag själv. Men jag räknar på dem eftersom de inte är magiska dagar.