Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-02-25, 22:53   #1
Ignatius72
Gubbe

Ignatius72s avatar

Reg.datum: Feb 2007
Kan man öva på handslag?

Vid ett första möte är handslaget betydelse ganska stor. Får man döda fisken i näven så säger det en sak, får man ett kraftfullt handslag så säger det något annat. men vad är det som styr detta? Jag har stora kompisar som har handslag som små flickor och jag känner klena flickor som har rejäla handslag. Det verkar inte ha något med direkt handstyrka att göra. Jag får känslan av att det en slags ryggmärgsreflex.

vad vet ni om era handslag? Tänker ni på hur ni gör? Går det att förändra?

Vad säger koloexpertisen?

Citat:
Ursprungligen postat av Pågasnöre efter dagis
Pappa, lejon har inga händer och får inga paket.
Ignatius72 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-25, 23:05   #2
J.V
Registered User

J.Vs avatar

Reg.datum: Aug 2008
Jag försöker tänka på det, annars är det döda fisken.
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Mätt i klassiskt styrkelyft, så tror jag att man kan bli ungefär: 180-150-220 stark utan att dopa sig med lång tid och hård träning.
J.V är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-25, 23:05   #3
jontet
Registered User

Reg.datum: Jan 2007
tricket är att krama om lagom innan man hunnit känna hur den andre gör. Hinner du känna hur din motpart gör innan du gör ditt move är det lätt att du blir ställd om du får exempelvis döda fisken och komma bort dig helt. Som när du skall öppna en dörr du vet är lite trög funkar fint
-Du hänvisar till studier, jag hänvisar till evolutionensargumentet. När det kommer studier (t.ex. den om att rött kött är cancerframkallande) så gör jag en bedömning av studien utifrån evolutionsargumentet.
jontet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-25, 23:08   #4
spoon
Spån

spoons avatar

Reg.datum: Nov 2006
Jag måste som J.V tänka på det annars kan det bli döda fisken. Men i princip så sitter det i ryggraden nu. Lagom hårt handslag, inte för länge och se i ögonen på den andra personen. Det är ett handslag som får representera mig.
Gammal 2011-02-25, 23:24   #5
Apos78
Tar mig fram...

Apos78s avatar

Reg.datum: Oct 2005
Efter ett par tusen handslag så har man skapat sig en viss känsla för vad som är lagom för olika situationer. Sen har farsan alltid sagt att "se till att ta ett rejält handslag när du hälsar, inget slapphänt tramsande". Det har satt sig .
they install Windows."
– Anonymous
Apos78 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-25, 23:26   #6
Ignatius72
Gubbe

Ignatius72s avatar

Reg.datum: Feb 2007
Jag skakar nog hand minst några gånger per dag men jag hinner liksom aldrig tänka på det eller göra något åt det. Jag har ingen särskilt handstyrka och jag tycker verkligen inte att jag tar i på något som helst sätt, men jag får ofta kommentarer om jag krossar händer. Fascinating stuff!

Citat:
Ursprungligen postat av Pågasnöre efter dagis
Pappa, lejon har inga händer och får inga paket.
Ignatius72 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-25, 23:27   #7
Snobbe
Registered User

Reg.datum: Sep 2008
Folk som krossar händer suger!
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-25, 23:28   #8
Yes
Banned User

Yess avatar

Reg.datum: Aug 2005
Jag kramar om lagom och spänner/låser handen i det läget. Brukar bli bra utan att man riskerar krossa handen på någon som ger ett riktigt fröken-handslag.

Svårast tycker jag är synkningen. Vet inte om det är mig eller andra det är fel på, men värst är det ju när man bara får tag ute vid fingrarna.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-25, 23:48   #9
xodd
Registered User

Reg.datum: Sep 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Svårast tycker jag är synkningen. Vet inte om det är mig eller andra det är fel på, men värst är det ju när man bara får tag ute vid fingrarna.
Hahahaha! Ja, det är det värsta, tätt efterföljt av disktrasan som slinker fram. Helt plötsligt ser man hur man bara får tag på långfingertoppen och börjar ruska om. Då vet man att det är kört :P

Personligen har jag ett handslag jag verkligen minns, och jag har aldrig blivit så paff och känt mig så ohäftig som jag gjorde då. Skulle hälsa på en tjej på en fest. Som vanligt sträcker man fram näven och tar tag i den andres och försöker få någon sorts ögonkontakt. Inse min förvåning när jag inte känner igen det jag tar tag i. Japp, hon hade antingen skadat handen/missbildad så hon bara hade två fingrar. Jag har ALDRIG blivit så ställd i hela mitt liv, kunde knappt få fram mitt namn. Hon där emot brydde sig inte det minsta, hon grabba tag om min näve och hälsade... :P

Hur ser ni på dubbelfattade handslag och hur använder ni det? Är det något som kommer naturligt eller måste ni tänka på det?
Har träffat på folk som använder det hela tiden, vilket för mig är att missbruka det. I mina ögon betyder det att man visar extra vördnad och respekt för den vars hand man skakar... Gör man det på så gott som varenda person man träffar tappar det lite av sin mening.
xodd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-26, 00:16   #10
young_george
Registered User

Reg.datum: Jun 2008
Givetvis går det att förändra.

Genom hela grundskolan fick vi aldrig gå in i klassrummet före vi skakade hand ordentligt och tittade läraren i ögonen. Sedan dess har jag aldrig hälsat halvdant på någon.
young_george är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-26, 00:55   #11
Giljotinen
Registered User

Giljotinens avatar

Reg.datum: Oct 2008
Det värsta tycker jag är att skaka hand med någon som är väldigt kall och bara sträcker fram handen, helt avslappnad i handleden och inte klämmer åt alls. Är det det som menas med döda fisken?
Giljotinen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-26, 00:57   #12
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen

ceejays avatar

Reg.datum: Oct 2007
jag tycker det är jobbigt när dom inte ens tar en i hela handen, utan typ skakar hand med mina fingrar, if u know what i mean.
Gammal 2011-02-26, 01:51   #13
Ganymedes
winning

Ganymedess avatar

Reg.datum: Jan 2007
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
jag tycker det är jobbigt när dom inte ens tar en i hela handen, utan typ skakar hand med mina fingrar, if u know what i mean.
De som är så ivriga att de kramar åt innan händerna mötts ordentligt brukar jag säga "det där får vi göra om" till. Så gör man ett nytt försök. Jag vägrar nöja mig med att någon klämt om mina fingrar - det är inte ett äkta handskak.
Ganymedes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-26, 01:55   #14
Kryss
Fortfarande ofyndig

Krysss avatar

Reg.datum: May 2004
Jag får kompensera för mina små flickhänder med ett fast handslag.
Kryss är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-26, 01:57   #15
eternallord
Registered User

eternallords avatar

Reg.datum: Aug 2009
Alltså... genom åren har jag hört mycket snack om effekten av handslagning. Det har varit många extravaganta utläggningar om hur handslag säger mycket och vida om din personlighet och annat. Men är jag den enda som tamejfan _aldrig_ har lagt märke till hur någon tar i hand och som följd aldrig fått för mig att dra några slutsatser baserat på hur någons handslag upplevs? Har aldrig ens reflekterat över det.
eternallord är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:45.