2011-02-13, 22:36
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2011
|
Såhär ska jag bygga muskler & gå upp i vikt:
Tjena.
jag har tränat ett tag, gick först upp 5kg på första månaden. sedan dess har jag inte gått upp så mycket mer, men nu har jag bestämt mig.. Info om mig, Vikt: 65-66kg, längd 1,76-1,79. Jag tränar 5/7 dagar i veckan.
Jag börjar varje dag med 1dl havregrynsgröt, möjligtvis någonting mer om jag har tid.
Jag äter en stor portion lunch på skolan varje dag och dricker vatten (Pg.a acnebesvär).
Jag kommer hem, äter mellanmål och går och vilar 20min.
Jag cyklar iväg och tränar hårt, går till omklädningsrummet och dricker Gainern (Gorilla king just nu).
Jag cyklar hem och förmodligen håller på med läxor m.m, sedan kommer jag att försöka äta mycket till middag.
Jag tar det lungt på kvällen och avslutar med 1dl havregrynsgröt igen och försöker sova 8h.
Nå, hur låter detta? Någonting som bör ändras? ska jag vila längre efter skolan? Borde jag ta så mycket som 3 skopor av gainern som rekomenderat?
Mvh..
Detta är alltså någonting jag tänker börja med nu, jag undrar om det verkligen är BRA att äta Havregrynsgröt då man försöker bygga muskler & öka i vikt? Hörde på flashback att det inte var det.
2011-02-13, 22:41
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2010
|
Ja, så länge du ligger på ett kaloriöverskott och äter en del protein så kommer du långt. Det du nyss skrivit är inte speciellt specifikt, tyvärr. Min spontana tanke är att du äter rätt lite mat, men som sagt, det är svårt att avgöra.
Ät din havregrynsgröt om du känner för det. Det kommer inte att påverka dina resultat så länge du äter en adekvat mängd protein varje dag.
EDIT: Du kanske bör trappa ned träningen till 3-4 gånger per vecka också. Om du nu syftar på styrketräning.
Senast redigerad av difeddy den 2011-02-13 klockan 22:48.
|
|
|
2011-02-13, 22:47
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av difeddy
Ja, så länge du ligger på ett kaloriöverskott och äter en del protein så kommer du långt. Det du nyss skrivit är inte speciellt specifikt, tyvärr. Min spontana tanke är att du äter rätt lite mat, men som sagt, det är svårt att avgöra. 
|
Okej. Vadå att jag äter lite mat? jag äter ju hur ofta som helst enligt detta schema? frågan är inte om det duger, frågan är om det är det bästa som går? Om inte, hur kan jag förbättra det? Jag äter vanlig skolmat, mycket potatis, pasta, osvosv...
Föresten, varför står det att du är 14 år, 180cm lång och väger 80kg?:S
Stämmer det?
|
|
|
2011-02-13, 22:49
|
|
böjinator
Reg.datum: Jul 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av Jonte95
Okej. Vadå att jag äter lite mat? jag äter ju hur ofta som helst enligt detta schema? frågan är inte om det duger, frågan är om det är det bästa som går? Om inte, hur kan jag förbättra det? Jag äter vanlig skolmat, mycket potatis, pasta, osvosv...
Stämmer det?
|
Ja, han är 14.
|
|
|
2011-02-13, 22:51
|
|
Registered User
|
Citat:
Ät din havregrynsgröt om du känner för det. Det kommer inte att påverka dina resultat så länge du äter en adekvat mängd protein varje dag.
EDIT: Du kanske bör trappa ned träningen till 3-4 gånger per vecka också. Om du nu syftar på styrketräning.
|
Jo, såg nu din tråd om din ''resa''.. Måste säga att du är lång för din ålder. Även hanterar bra svenska i ditt skrivande  .
Men jag fortsätter med 5/7 dagar i veckan, jag har ju tränat ett tag, inget illa menat men jag söker tips ifrån lite äldre erfarna människor, inte ifrån en 14 åring haha =). Tack ändå.
|
|
|
2011-02-13, 22:55
|
|
Registered User
|
Vilka åldrar är det som hänger här egentligen? Man kanske borde hålla sig till flashback.
|
|
|
2011-02-13, 22:58
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2009
|
Nej det är inte bara tonåringar här. Men är väl mest de unga och relativt nya här som orkar svara på sånna här trådar då de dyker upp nåra gånger per vecka.
|
2011-02-13, 23:01
|
|
Registered User
|
Citat:
Stämmer det?
|
Strävan efter att vara så optimal som möjligt är kontraproduktivt i längden, håll det enkelt. I övrigt, ja, det stämmer.
Citat:
Jo, såg nu din tråd om din ''resa''.. Måste säga att du är lång för din ålder. Även hanterar bra svenska i ditt skrivande  .
Men jag fortsätter med 5/7 dagar i veckan, jag har ju tränat ett tag, inget illa menat men jag söker tips ifrån lite äldre erfarna människor, inte ifrån en 14 åring haha =). Tack ändå.
|
Nåväl, då lämnar jag tråden i förhoppning om att någon annan lär skriva samma sak i alla fall.
Du bör inte underskatta all kunskap som du kan ta del av på detta forum, vill du hålla dig till Flashback så får du jättegärna göra det. Du vet förmodligen att de har en 18-årsgräns där.
Senast redigerad av difeddy den 2011-02-13 klockan 23:04.
|
|
|
2011-02-13, 23:02
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2009
|
Citat:
Man kanske borde hålla sig till flashback.
|
Det tycker jag verkligen inte.
Jag vet inte vad du vill ha för svar annat än det du fick av difeddy. Han må vara ung men han har troligen fått bättre resultat än någon annan på forumet på såpass kort tid och då måste han ju gjort något rätt.
Det stämmer som han säger att du bör äta mycket protein om du vill ha bra resultat. Pasta potatis osv är väl bra, du ska äta varierat men försök som sagt få i dig mycket proteinkällor, kött, fisk, ägg, kvarg, keso, mjölk, nötter, baljväxter osv osv är bara några exempel.
|
|
|
2011-02-13, 23:06
|
|
Registered User
|
ja du Jonte.......
jag skrev ett svar till dig tidigare som du inte verkar ha läst. En av de första sakerna jag skrev var att du bör söka av och läsa allt på kollozeum så kommer du lära dig vad du ska göra.
som tidigare talare säger så är det rätt så många sådana här trådar som kommer upp. just för att folk inte söker efter info!
din kost ser något proteinfattig ut och du verkar äta för lite.
Öka din kost med fokus på mer protein, ägg, keso, kvarg, kyckling osv...
träna 5 vila 2 dagar är rätt hårt. men det är din kropp och alla är vi olika. du kanske orkar det ibland men det kan vara lätt att gå in i väggen. så variera och vila 3 dagar vissa veckor. korta tips. men för guds skull. använd sökfunktionen och bläddra igenom gamla trådar. det finns hur mycket som helst att hitta och läsa är.
och nej du ska nog inte kolla på flashback....
/ 27 år...
|
|
|
2011-02-13, 23:07
|
|
doesn't afraid
Reg.datum: Nov 2009
|
Du kanske borde överväga att få i dig en proteinkälla till frukost och kvällsmål. Vet inte hur din acne reagerar, men annars är mjölk en god källa.
Havregryn är nyttigt och något som många som tränar har med i sin kost.
Det finns mycket information på detta forum, så känner du dig osäker kan du gå in och se hur många andra äter för att få ideér och tips.
Om du tränar 5 dagar styrketräning i veckan kan det vara klokt att lyssna på kroppen och hur den klarar av återhämtningen om du är ovan träningsgraden.
Ps. Jag är äldre än 14 om det känns relevant.
|
|
|
2011-02-13, 23:10
|
|
Registered User
|
Innan du sett Difeddy dra 180 i sumomark som finns i hans journal skall du inte kritisera hans kunskaper tycker jag. Kolo håller betydligt högre klass än FB när det kommer till ren träning.
Du äter helt OK men du måste börja väga maten om du skall kunna få mer specifika råd. Det gäller att äta fler kalorier än du förbränner för att gå upp i vikt och det kan vara svårt att veta utan att ha en aning om hur många kalorier man stoppar i sig..
|
|
|
2011-02-13, 23:14
|
|
Registered User
|
Citat:
Strävan efter att vara så optimal som möjligt är kontraproduktivt i längden, håll det enkelt. I övrigt, ja, det stämmer.
Nåväl, då lämnar jag tråden i förhoppning om att någon annan lär skriva samma sak i alla fall.
Du bör inte underskatta all kunskap som du kan ta del av på detta forum, vill du hålla dig till Flashback så får du jättegärna göra det. Du vet förmodligen att de har en 18-årsgräns där.
|
Det är bra att du i tidig ålder börjar att intressera dig för någonting och blir lite klok.
Dock så vill jag ha information ifrån en person som vet mer än mig själv ang träning, jag tvivlar starkt på att Du gör det.
Hur kan du vara så säker på att jag är under 18 år?
|
|
|
2011-02-13, 23:17
|
|
Registered User
|
Citat:
Dock så vill jag ha information ifrån en person som vet mer än mig själv ang träning, jag tvivlar starkt på att Du gör det.
|
snark.......var lite ödmjuk och lyssna på vad folk har att säga....
"Jag fyllde 16 nu i Januari och jag har tränat ett par månader. Jag gick upp ifrån 60-65kg på cirka 1 månad då jag åt Gainer pro 4kg pulver och styrketränade."
|
|
|
2011-02-13, 23:17
|
|
Proteinbarskonnässör
Reg.datum: Nov 2008
|
Citat:
Det är bra att du i tidig ålder börjar att intressera dig för någonting och blir lite klok.
|
Ditt nick?
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:45.
|

|