Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-12-19, 02:36   #1
Forqie
Dr pepper? Dr pepper

Forqies avatar

Reg.datum: May 2009
Alvedon vid feber = Extrem svett?

En liten sak som hände mig igår.
Jag vaknar upp runt 4 på morgonen och känner hur det nästan brinner i sängen, bildligt talat. Tar en termometer och ser att jag nästan har 40graders feber, förvånad som jag är sätter jag mig vid datorn pga att jag är oförmögen att sova.
Då svettas jag inget förutom väldigt lite i armhålorna, the usual.
Vid 7 tar jag två alvedon och lägger mig igen vid 8. Vaknar runt 9 igen för att se att jag svettats så man trott jag sprungit maraton i en bastu, min säng är nästan genomblöt och detsamma är täcket. Vad kan detta bero på?

Är det att när jag hade feber utan alvedon så vill kroppen bevara värmen för att bekämpa det som anfaller kroppen, sedan när alvedonen "tillät" kroppen att sänka temperaturen så skedde detta väldigt fort, resulterande i mitt extrema svettande?
Forqie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-19, 03:12   #2
AngryFinnishGuy
Registrerad berusad

AngryFinnishGuys avatar

Reg.datum: Dec 2010
Jag vet inte om alvedonen har med saken att göra eller inte.

Men genom empiriska studier har jag kommit fram till att runt 39-40 gradig feber och sömn (och nedsänkninga av febern) gett mig väldiga svettningar med och utan alvedon liknande preparat.
AngryFinnishGuy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-19, 03:26   #3
Forqie
Dr pepper? Dr pepper

Forqies avatar

Citat:
Ursprungligen postat av AngryFinnishGuy Visa inlägg
Jag vet inte om alvedonen har med saken att göra eller inte.

Men genom empiriska studier har jag kommit fram till att runt 39-40 gradig feber och sömn (och nedsänkninga av febern) gett mig väldiga svettningar med och utan alvedon liknande preparat.
okej ;D men det roliga var att jag började svettas just efter alvedonen, annars var jag som sagt relativt torr ^^
Gammal 2010-12-19, 03:33   #4
KniveN
Registered Abuser

KniveNs avatar

Reg.datum: Jul 2002
Alvedon ska sänka temperaturen (hur vet jag inte), kroppen sänker temperaturen genom att svettas?
KniveN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-19, 08:37   #5
mij82
raggarballe

mij82s avatar

Reg.datum: Jun 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Forqie Visa inlägg
En liten sak som hände mig igår.
Jag vaknar upp runt 4 på morgonen och känner hur det nästan brinner i sängen, bildligt talat. Tar en termometer och ser att jag nästan har 40graders feber, förvånad som jag är sätter jag mig vid datorn pga att jag är oförmögen att sova.
Då svettas jag inget förutom väldigt lite i armhålorna, the usual.
Vid 7 tar jag två alvedon och lägger mig igen vid 8. Vaknar runt 9 igen för att se att jag svettats så man trott jag sprungit maraton i en bastu, min säng är nästan genomblöt och detsamma är täcket. Vad kan detta bero på?

Är det att när jag hade feber utan alvedon så vill kroppen bevara värmen för att bekämpa det som anfaller kroppen, sedan när alvedonen "tillät" kroppen att sänka temperaturen så skedde detta väldigt fort, resulterande i mitt extrema svettande?
Jo, alvedon påverkar tempcentrat i CNS och kroppens svar blir bl.a. att svettas för att minska värmen.
mij82 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-19, 10:49   #6
limenka
OLare

limenkas avatar

Reg.datum: Oct 2009
Jag brukar annars svettas oavsett alvedon eller inte när jag har en kroppstemperatur på 39-40 C
Gammal 2010-12-19, 12:42   #7
Forqie
Dr pepper? Dr pepper

Forqies avatar

Citat:
Ursprungligen postat av limenka Visa inlägg
Jag brukar annars svettas oavsett alvedon eller inte när jag har en kroppstemperatur på 39-40 C
jag är en person som brukar svettas mycket, så jag tyckte det var konstigt att jag inte gjorde när jag låg i feber hela natten. Det var somsagt inte förän jag tog alvedonen som jag började svettas, och då var det otroligt ^^
Gammal 2011-01-29, 18:48   #8
nilsi
Registered User

Reg.datum: Jul 2009
Samma händer mig, svettas som en gris efter alvedon/panodil vid feber. Är detta bra eller? får ju duscha och byta kläder 3ggr/dygn.
nilsi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-29, 18:54   #9
shut teh face
Mother love bone

shut teh faces avatar

Reg.datum: Aug 2006
Alla är olika.. jag personligen blir varm som fan vid 39-40 feber, men jag känner mig kall och min hud är torr, dock fortfarande varm.
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-29, 19:50   #10
ryssen
Banned User

ryssens avatar

Reg.datum: Jul 2002
feber och alvedon eller ipren= dyngsur så du är inte ensam.
ryssen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-29, 19:59   #11
Morrris
Jag har klamydia

Morrriss avatar

Reg.datum: Jan 2008
Mkt vanligt. Har din feber gått ned? Även om man låter bli Alvedon och dylikt brukar samma fenomen uppstå den natten då febern sjunker.

Blev medlem på Kolozzeum och allt jag fick av Piranha var den här förbannade klamydian.
Morrris är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-29, 20:04   #12
Pjotor
Vill bli starkare

Pjotors avatar

Reg.datum: Mar 2009
Citat:
Ursprungligen postat av Morrris Visa inlägg
Mkt vanligt. Har din feber gått ned? Även om man låter bli Alvedon och dylikt brukar samma fenomen uppstå den natten då febern sjunker.
+1

När febern kommer så känner jag mig frusen, när febern är på väg bort så känner jag mig varm.

Citat:
Ursprungligen postat av fiskebulle Visa inlägg
Jag tycker du ska lyssna på Pjotor, han har oftast alltid rätt.
Pjotor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-29, 21:54   #13
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen

ceejays avatar

Reg.datum: Oct 2007
drog 2 st dilkofenaktabletter igårkväll, vaknade flera gånger inatt av att jag svettats ned min kudde.

kanske e nåt med värktabletter/antiinflammatoriskt :P
Gammal 2011-01-29, 23:02   #14
Dry
Registered User

Reg.datum: May 2006
Hypotalamus reglerar kroppens temp. Vid feber uppregleras temp i hypotalamus (spekulation: i och med att man tillför värme/energi till systemet ökar reaktioner i kroppen och det bör påverka immunförsvaret i sin kamp på tex angripande bakterie). Kroppen har fortfarande kvar sin normala temp och man känner sig kall (hjärnan tror att man är nerkyld), vilket resulterar till att man börjar frysa/huttra för att öka värmen.
När man sedan tar ett febernedsättande läkemdel ställer man tillbaka hypothalamus till det normal och hjärnan tror att man nu istället är överhettad, vilket resulterar till svettningar för att kyla ner kroppen.

Senast redigerad av Dry den 2011-01-29 klockan 23:04.
Dry är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-30, 08:34   #15
mij82
raggarballe

mij82s avatar

Reg.datum: Jun 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Dry Visa inlägg
Hypotalamus reglerar kroppens temp. Vid feber uppregleras temp i hypotalamus (spekulation: i och med att man tillför värme/energi till systemet ökar reaktioner i kroppen och det bör påverka immunförsvaret i sin kamp på tex angripande bakterie). Kroppen har fortfarande kvar sin normala temp och man känner sig kall (hjärnan tror att man är nerkyld), vilket resulterar till att man börjar frysa/huttra för att öka värmen.
När man sedan tar ett febernedsättande läkemdel ställer man tillbaka hypothalamus till det normal och hjärnan tror att man nu istället är överhettad, vilket resulterar till svettningar för att kyla ner kroppen.
Word!
Kan även tillägga att många virus och bakterier är väldigt värmekänsliga, har för mig att rhinoviruset är ett av dessa, det är därför som en förkylning normalt sett stannar i näsan. Därför så kan febernedsättande göra så att vissa virus och bakterier klarar sig längre när temperaturen pressas ner och sjukdomstiden förlängs, oftast handlar det bara om några timmar eller nån dag dock.
mij82 är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:30.