Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-12-19, 01:02   #1
jespernilson
Registered User

Reg.datum: May 2010
Tar man upp allt protein man äter?

Som rubriken, har läst här att ett tag och fått uppfattningen om att man ska käka 2-3 gram men diskuterade lite om detta och fick svaret

"Skulle det följa med protein i urinen har man allvarliga njurskador och bör uppsöka läkarvård. Fullt friska människor tar upp precis allt och inget kissas ut."

Undrar bara om det stämmer eller pissar man ut överflödigt protein?
jespernilson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-19, 01:17   #2
Pansartax
Banned User

Reg.datum: Sep 2008
Bud på olika teorier som florerar på forumet:

Det följer med din avföring (Dvs du skiter ut det)
Det följer med ditt urin (Du pissar ut det)
20 g är max för en måltid resten blir till energi/pissar du ut/skiter du ut
Det finns inget övre tak utan det du äter breder ut sig över en längre tid bara, exempelvis en proteinrik måltid på 200 g tillfredställer syntesen över 10 timmar + och 50 g kanske stimulerar över 3 timmar.
Pansartax är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-19, 01:41   #3
the_matsson
Registered User

the_matssons avatar

Reg.datum: Oct 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Pansartax Visa inlägg
Bud på olika teorier som florerar på forumet:

...

Det finns inget övre tak utan det du äter breder ut sig över en längre tid bara, exempelvis en proteinrik måltid på 200 g tillfredställer syntesen över 10 timmar + och 50 g kanske stimulerar över 3 timmar.
Om man får rösta så röstar jag på den här.
the_matsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-19, 02:35   #4
JoeyP
Banned User

Reg.datum: Apr 2008
Citat:
Ursprungligen postat av the_matsson Visa inlägg
Om man får rösta så röstar jag på den här.
+1
JoeyP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-19, 03:49   #5
davvvan
helt ok

davvvans avatar

Reg.datum: May 2006
Personligen tror jag att det är många som inte tar upp allt protein av de man stoppar i sig. Jag själv är en av dem. Men palla ha optinoja. Lite får man nog i sig.
Gammal 2010-12-19, 06:39   #6
John M
Registered User

John Ms avatar

Reg.datum: Feb 2002
Ja alltså har vi inte redan kommit fram till ett överskott används som energi av kroppen eller lagras som fett?
John M är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-19, 07:40   #7
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Reg.datum: Aug 2001
Ibland skulle jag vill hålla en stor föreläsning och gå igenom allmänna grunder i näringslära med Kollos medlemar.

Detta är inget det går att rösta om. Det finns inte ens något att diskutera.

Vi tar upp allt protein vi äter, till minst 95 - 98 procent. Det finns några få undantag. Ex. är några mystiska proteiner i någon udda böna som inte tillåter våra matspjälkningsenzymer att klippa upp dem samt vassleprotein.

När det gäller vasslen ligger säkert sanningen någonstans kring att själva proteinet tillåter sig att denatureras, denatureras, denatureras och denatureras men FORTSÄTTER att behålla sin egenskap att vara löslig utan att påverka viskositeten hos magsaften. Det rinner helt enkelt för fort igenom tarmarna. Våra enzymer hänger helt enkelt inte med. Givetvis vilda spekulationer från mig men säkert inte helt vilda

De protein som passerar tunntarmen hamnar i tjocktarmen där olika bakterier har tagit över efter våra matspjälkningsenzym. De är vana att leva på kostfibrer och svårnedbrytbara proteinrester. Skulle de få något mer lättsmält skulle de jubla och kasta sig över det. Resultetet blir i 99 fall av 100 gaser och diarré.

Alla protein bryts ned till aminosyror i tarmen och kommer till levern. Vissa aminosyror som de grenade aminosyrorna passerar vidare och absorberas i musklerna.

Aminosyror är nu redo att byggas in i nya kroppsprotein men för det flesta sker är att levern eller musklerna plockar bort AMINOgruppen från aminosyran och vi får en organisk SYRA ( därför namnet aminososyra ).
Den organsika syran som jag själv slarvigt kallar kolskelett är samma syror som bildas i nedbrytningen av kolhydrater och fett till energi.

Vi kan inte lagra fria aminosyror någonstans utan aminosyrorna MÅSTE antingen byggas in i proteiner ( proteinsyntesen ) eller brytas ned till energi.
På samma sätt kan teoretiskt amniosyror bli till antingen glukos eller till en fettsyra. I praktiken kommer de organsika syrorna att bli till energi före glukosen och fettet från den övriga maten. Vilka istället lagras in som glykogen eller fett.

Ett tapper försök men jag skulle nog behöva en timme eller två i en stor sal med vit duk

Senast redigerad av Sverker den 2010-12-19 klockan 07:42.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-19, 10:42   #8
vicarious
Proteinbarskonnässör

vicariouss avatar

Reg.datum: Nov 2008
Citat:
Ursprungligen postat av davvvan Visa inlägg
Personligen tror jag att det är många som inte tar upp allt protein av de man stoppar i sig. Jag själv är en av dem. Men palla ha optinoja. Lite får man nog i sig.
Vad får dig att tro det? Tar man inte upp allt är det nåt fel.
Gammal 2010-12-19, 11:07   #9
the_matsson
Registered User

the_matssons avatar

Reg.datum: Oct 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg

Bra grejer.
Tack för att du tog dig tid. Ett steg närmare ett utbildat Sverige!
the_matsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-19, 11:11   #10
Erkserks
Registered User

Reg.datum: Oct 2008
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Ja, eller så har man intagit flera doser vassleprotein, vilket också Sverker nämnde men det kanske inte framgår så tydligt eftersom han skrev en massa andra saker och folk struntar i att läsa.

Precis som Sverker sa så finns det inte så mycket att diskutera. Kroppen kommer att ta upp nästan allt protein från kosten. Undantaget är vassleprotein som tarmen har svårare att ta upp. Varför det är bra att hålla sig till 1 dos vassleprotein / intag.
Erkserks är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-19, 11:15   #11
davvvan
helt ok

davvvans avatar

Reg.datum: May 2006
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Vad ska jag annars skylla på mina uteblivna resultat på? Nej, jag tänkte mer på att man bara kan ta upp en viss del av proteinet under en viss period av tid som jag läst här någonstans, ej så källkritisk dock. Äter man då mat samtidigt som man dricker en proteinshake med flera deciliter vassle så känns det inte som att kroppen klarar av att ta upp allting på en gång, baserat på vad jag läst här någonstans.

Edit. Eller så var det inte så fel?

Senast redigerad av davvvan den 2010-12-19 klockan 11:17.
davvvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-19, 11:39   #12
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Det blandas ihop "ta upp" med "användas till muskeluppbyggnad". 20-30 gram protein är nog max vad som kan användas till muskeluppbyggnad vid ett visst intag, men om man äter större mängd vid ett tillfälle tas även resten upp, även om det inte används till muskeluppbyggnad.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-19, 11:42   #13
vicarious
Proteinbarskonnässör

vicariouss avatar

Reg.datum: Nov 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Erkserks Visa inlägg
Ja, eller så har man intagit flera doser vassleprotein, vilket också Sverker nämnde men det kanske inte framgår så tydligt eftersom han skrev en massa andra saker och folk struntar i att läsa.
Vem tar flera (stora) doser vassle efter varandra under kort tid, på tom mage? Typ ingen.. och folk som gör det tar det oftast efter ett träningpass, och då kan man troligtvis ta upp mer eftersom behovet är större. Men visst är det bra att tänka på att inte överdosera just vassle.
Gammal 2010-12-19, 11:49   #14
clappen
Banned User

Reg.datum: Aug 2010
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det blandas ihop "ta upp" med "användas till muskeluppbyggnad". 20-30 gram protein är nog max vad som kan användas till muskeluppbyggnad vid ett visst intag, men om man äter större mängd vid ett tillfälle tas även resten upp, även om det inte används till muskeluppbyggnad.
Så periodisk fasta fungerar med andra ord inte för att bevara/bygga muskelprotein, även om man ligger på över 2g/kg protein?

Då stämmer ju aftonbladets artiklar om 5-6mål om dagen..
clappen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-19, 11:50   #15
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Signalerna för muskeluppbyggnad verkar bli mindre vid periodisk fasta, medan nedbrytningen också minskar. Det gör nog ingen skillnad vid ett normalt liv. Å andra sidan är styrketräning mer beroende av uppbyggnad än nedbrytning för nettoanabolism. Men visst "fungerar" det; saker är inte antingen katastrofala eller lysande.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:57.