Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-09-16, 19:06   #1
Kjelle8000
Registered User

Reg.datum: Jul 2010
Angående låret

Hur skall jag göra för att få benet att växa mer på bredden så att säga, skall man träna på något speciellt sätt för att få större in/utsida på låret eller växer det bra genom bara benpress/knäböj???? Och är gynstolen något att köra???
Kjelle8000 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-16, 20:17   #2
Iceman84
Registered User

Reg.datum: Nov 2009
köra tungt i benspark kanske?
Iceman84 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-16, 20:27   #3
dupper
Lennart, Sir

Reg.datum: Apr 2009
Det växer bra genom benpress/knäböj.
dupper är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-16, 20:31   #4
hugok
Böj i curlracket

hugoks avatar

Reg.datum: Jun 2009
Breda knäböjar=mer insida lår=bredare lår. Men passa dej lite där, jag kör brett och har stor insida lårmuskel och har ibland problem med att låren skaver mot varandra. Även quadsen kan vara bra eftersom man då får den där "falukorven" eller vad man ska kalla den på låret som kan sticka ut rätt ballt.
hugok är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-16, 20:37   #5
Joe Hardgainer
Registered User

Joe Hardgainers avatar

Reg.datum: Aug 2009
Böj, böj och åter böj

Journal
Joe Hardgainer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-16, 20:38   #6
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Reg.datum: Aug 2004
Citat:
Ursprungligen postat av hugok Visa inlägg
Breda knäböjar=mer insida lår=bredare lår. Men passa dej lite där, jag kör brett och har stor insida lårmuskel och har ibland problem med att låren skaver mot varandra. Även quadsen kan vara bra eftersom man då får den där "falukorven" eller vad man ska kalla den på låret som kan sticka ut rätt ballt.
Samtidigt så tenderar tyngdlyftare att ha förhållandevis större lår (bättre "svep") än styrkelyftare, och tyngdlyftare står förhållandevis smalt. Kanske kan det vara så att utvecklingen av insidan hos SL:are är på bekostnad av utvecklingen av quadriceps. Det verkar nästan så tycker jag.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-16, 21:06   #7
Kjelle8000
Registered User

Reg.datum: Jul 2010
Mmkay jag tar väl och kör på med mera böj då
Kjelle8000 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-17, 08:27   #8
mixedskills
Registered User

Reg.datum: Mar 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Kjelle8000 Visa inlägg
Och är gynstolen något att köra???
Med risk för att reta upp någon nu, men det är väl mer en övning för tjejer, knipövning dvs.
mixedskills är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-17, 08:35   #9
MrMuggelSnuggel
EXPERT USER

MrMuggelSnuggels avatar

Reg.datum: May 2010
Jag skulle vilja komma med en liten snabb fråga angående benpressen.. Kan det vara så att dålig rörlighet i fotlederna minimerar möjligheten att pressa högre vikter? Jag känner mig pinsamt svag i benpressen, och jag har ingen vidare rörlighet i mina fotleder. Vill naturligtvis försöka gå så långt ner jag bara kan men det slutar oftast med att jag känner att jag pressar med tårna då mina hälar inte orkar ligga kvar på pressen. Skulle jag helt enkelt bara gå ned så långt som mina hälar kan så blir det inte mycket av en press..

Varför jag frågar är att igår så körde jag och sen kom det fram två stycken små tjejer (tänk lite fjortis, även om fjortisar kanske inte skulle vara där) som lastade på typ 70% av vad jag körde och såg inte direkt ut att svettas.

Jag är rätt stark överlag men benpressar är något jag är pinsamt svag i.
MrMuggelSnuggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-17, 08:43   #10
saab900
Registered User

saab900s avatar

Reg.datum: Feb 2008
Citat:
Ursprungligen postat av MrMuggelSnuggel Visa inlägg
Jag skulle vilja komma med en liten snabb fråga angående benpressen.. Kan det vara så att dålig rörlighet i fotlederna minimerar möjligheten att pressa högre vikter? Jag känner mig pinsamt svag i benpressen, och jag har ingen vidare rörlighet i mina fotleder. Vill naturligtvis försöka gå så långt ner jag bara kan men det slutar oftast med att jag känner att jag pressar med tårna då mina hälar inte orkar ligga kvar på pressen. Skulle jag helt enkelt bara gå ned så långt som mina hälar kan så blir det inte mycket av en press..

Varför jag frågar är att igår så körde jag och sen kom det fram två stycken små tjejer (tänk lite fjortis, även om fjortisar kanske inte skulle vara där) som lastade på typ 70% av vad jag körde och såg inte direkt ut att svettas.

Har du inte tränat så mycket ben tidigare är du ju förstås inte särskilt stark i benen. Tjejerna kanske tränar ben riktigt duktigt. Man kan ju vara ganska rejält stark utan att vara uppseendeväckande stor, kolla bara på lyftare i de lätta viktklasserna. Börjar du träna ben regelbundet kommer styrkan att öka.
hypokondri + internet = win
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
vill du maximera fettförbränningen skall du sluta äta helt
"Wikipedia är INTE en pålitlig källa"
saab900 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-17, 09:27   #11
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Citat:
Ursprungligen postat av hugok Visa inlägg
Men passa dej lite där, jag kör brett och har stor insida lårmuskel och har ibland problem med att låren skaver mot varandra.
Det gör det nog mer eller mindre för alla som har lite större ben.

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-17, 11:23   #12
Rusk
Banned User

Reg.datum: May 2009
Träna hårt och försök öka vikterna så gott det går pass för pass. Varva böj med benpress om du tycker det är kul. Benspark är rätt gött att trycka ut det sista med. Men kosten är som sagt a-o.
Gillar du inte knäböj så kör benpress eller tvärtom. Det viktiga är som sagt att vikterna ökar, oavsett övning.
Rusk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-17, 11:39   #13
Bluesparv
Registered User

Reg.datum: May 2009
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Hellre skav än att klämma... ja, ni vet

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=148544<--- En Bluesparvs bekännelse
Bluesparv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-17, 15:44   #14
hugok
Böj i curlracket

hugoks avatar

Reg.datum: Jun 2009
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Det är riktigt jobbigt när man ska gå långt, t ex fjällvandra. Skavsår som fan.
hugok är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-17, 15:45   #15
Starlight
Registered User

Reg.datum: Jun 2010
Citat:
Ursprungligen postat av MrMuggelSnuggel Visa inlägg

Jag känner igen mig där! Jag reppar på 80-90 kg i knäböj, men i benpress däremot tar jag inte mycket mer än typ 120 kg. Dock känner jag inget större behov av att köra benpress. (Knäböj is the shit!)
Starlight är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:47.