Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-05-17, 15:41   #1
Bluesparv
Registered User
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 1 257
En Bluesparvs bekännelse

Nu är det dags att försöka få igång lite skrivande från min sida!

Snabb presentation av mig:
Är 23 år (86:a), ca 1,80m och väger strax under 90kg. En lagom tjock pojke med ett stort träningsintresse helt enkelt!

Mål:
Först och främst att utveckla min styrka, öka min muskelvolym och få en snyggare kropp, egocentrismen skall flöda!

Har även ambitioner att ställa upp i F5 2011, där jag knappast lär ha några förväntningar på mig att gå vidare, dock kommer mål sättas upp inför den eventuella tävlingen.

PB vid start:
Blir lite olika siffror här, men ändå

Marklyft 160kg*1

Knäböj 120kg*1
Bänkpress (ej maxat, 85kg*5 klarat)

Chins 9rep
Dips 17rep
Stångcurls (ej maxat, 45kg*5 klarat, inte speciellt strikta dock)

Övrig intressant information:
Tävlar i minigolf med, vilket påverkar gymmandet emellanåt... man får ju inte bli för stor liksom...

Kommer att skriva om mina pass med olika mycket detaljer, beroende på hur mycket tid och ork jag har, samt en del om mina kostvanor (som har förbättrats och ska förbättras mer).

Har även funderingar på att göra lite empiriska undersökningar med mig själv för att ta reda på hur jag själv fungerar samt underhålla eventuella läsare



Så håll koll på det här, för jag är en kille som har en träningsvilja som få!
__________________
Kramkalas i min lägenhet, alla är välkomna!


http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=148544<--- En Bluesparvs bekännelse
Bluesparv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-17, 15:49   #2
Bluesparv
Registered User
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 1 257
Just nu är jag inne i en hypertrofifas av träningen där jag har splittat min träning så här:

Måndagar: bröst/biceps/axlar
Tisdagar: ben/mage
Onsdagar: vila
Torsdagar: rygg/triceps
Fredagar: ben/mage
Lördagar: vila
Söndagar: vila

Fokuserar ganska hårt på benen just nu, de ligger lite efter pga en långdragen inflammation i ett muskelfäste i knät, vilken höll mig borta från i princip all lårdominant benträning i ca 3 månader. Nu är jag dock extremt taggad inför varje benpass, trots att jag vet hur jag kommer må när jag är inne på sista böjsetet

Om två veckor lägger jag om träningen till lågrep med mer vikt, kommer troligen även gå över till halvkroppspass då. Kommer troligen köra 4v hypertrofi/4v styrka/2v uthållighet i två cykler för att sedan göra en utvärdering av hur det sett ut. Givetvis med progression.
__________________
Kramkalas i min lägenhet, alla är välkomna!


http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=148544<--- En Bluesparvs bekännelse
Bluesparv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-17, 16:02   #3
Bluesparv
Registered User
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 1 257
Thumbs up

Rapport från dagens träning 17/5

Muskelgrupper: bröst, biceps, axlar

Bänkpress 70kg, 4 set; 10+10+9+7

Stångcurls 30kg, 4 set; 10+10+10+10

Militärpress 40kg, 4 set; 10+10+10+10

Lutande hantelpress 20kg, 3 set; 10+10+10

Hantellyft åt sidan 7kg, 3 set; 12+12+12
supersettat med
Rotatorcuffs 2 plattor, 3 set; 12+12+12

Hammercurls 15kg, 2 set; 10+10



Sen bar det av till affären för att handla lite, följt av lite käk, ca 250g kycklingfilé med en grönsallad (dressad med mycket olivolja och krydda).

Var ett riktigt bra pass, grym kontakt! Litet minus på hantelpressarna som borde ha lagts tidigare i passet, bra att komma ihåg till nästa vecka. Dessutom överraskande bra bänk idag, kan inte minnas att jag gjort så många reps på 70kg innan. Bådar helt klart gott inför fortsättningen!
__________________
Kramkalas i min lägenhet, alla är välkomna!


http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=148544<--- En Bluesparvs bekännelse
Bluesparv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-18, 17:57   #4
Bluesparv
Registered User
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 1 257
Rapport från dagens träning 18/5

Muskelgrupper: ben, mage

Djupa knäböj 70kg, 4 set; 10+10+10+10

Raka marklyft 70kg, 3 set; 10+10+10

Utfall upp på stepbräda KV, 3 set; 10+10+10

Benspark 49,5kg, 2 set; 10+10

Crunches KV+10kg, 3 set; 12+12+12



Ett härligt pass, där jag dock inte orkade vänta på att smithen skulle bli ledig för vadpress. Tar igen det på fredag med lite korta explosiva jumpsquats

Dagens måltider har sett ut såhär:

Nattmål innan jobbet 01:20 - 75g tonfisk + c-vitaminbrustablett

Frukost på jobbet 08:00 - ca 250g kvarg + valnötter och hallon samt en baguette och o'boy

Middag atm - 3 kokta potatisar och ca 300g nötfärsbiff + 2st omega3-kapslar



Sen blev det en kopp riktigt starkt kaffe innan träningen runt 16, samt vatten mättat av kreatin (måste skaffa större glas -.-).

Sammanfattningsvis kan man väl säga att jag har ätit för dåligt idag. Blir nog en chokladmuffins som min sambo bakat + en DP om nån timme eller så
__________________
Kramkalas i min lägenhet, alla är välkomna!


http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=148544<--- En Bluesparvs bekännelse
Bluesparv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-18, 18:34   #5
Mineur
Registered User
 
Mineurs avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 2 575
skoj med lite nya ansikten här!


har du tränat tidigare?


jäkligt stark iaf
stabila högreps!
__________________
Mineurs journal!

Stor Update! 2010-11-22

Citat:
Ursprungligen postat av Bluesparv Visa inlägg
För skivstänger är bara förvuxna hantlar!!!
Mineur är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-18, 19:08   #6
Bluesparv
Registered User
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 1 257
Hm, borde nog egentligen dra en träningsbakgrund.... men det får bli en utförlig imorron istället, måste sova strax (drygt med nattjobb)

Har alltid varit en aktiv pôjk, så mycket kan jag teasa med idag iaf!

Och tackar tackar får man säga, men mer ska det bli!
__________________
Kramkalas i min lägenhet, alla är välkomna!


http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=148544<--- En Bluesparvs bekännelse
Bluesparv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-18, 19:18   #7
Mineur
Registered User
 
Mineurs avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 2 575
Citat:
Ursprungligen postat av Bluesparv Visa inlägg
Hm, borde nog egentligen dra en träningsbakgrund.... men det får bli en utförlig imorron istället, måste sova strax (drygt med nattjobb)

Har alltid varit en aktiv pôjk, så mycket kan jag teasa med idag iaf!

Och tackar tackar får man säga, men mer ska det bli!
gör så!


låter riktigt bra^^
jobbigt med nattskift :o kör hårt!
__________________
Mineurs journal!

Stor Update! 2010-11-22

Citat:
Ursprungligen postat av Bluesparv Visa inlägg
För skivstänger är bara förvuxna hantlar!!!
Mineur är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-19, 17:34   #8
Bluesparv
Registered User
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 1 257
Dagens ledord:

Vila
Äta
Chokladpudding

__________________
Kramkalas i min lägenhet, alla är välkomna!


http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=148544<--- En Bluesparvs bekännelse
Bluesparv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-19, 18:58   #9
Bluesparv
Registered User
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 1 257
Okej, här kommer lite om min träningsbakgrund:

Jag har alltid hållit på med lagsporter, allt från fotboll och innebandy till ishockey och handboll. Fram tills jag var 15 år spelade jag fotboll, och var väl inte helt värdelös. Dock så var jag fysiskt sett ganska långt efter många, så då var det inte speciellt kul längre, utan jag sadlade om till volleybollspelare

Där var jag (enligt många) väldigt lovande, fram tills jag skadade axeln två gånger på väldigt kort tid (slog den ur led). Det var ca 4 år sen när jag var 19. Efter det blev jag lite försiktigare, vilket gjorde att jag tappade intresset för spelet, får jag inte ge allt tycker jag ofta att det är väldigt tråkigt.

Men men, inget dåligt som inte bär något gott med sig. När jag hade skadat axeln så började jag med lite rehabträning på ett Friskisgym, vilket öppnade en ny värld för mig: gymvärlden

Jag tränade då ganska seriöst i ett halvår ungefär, tills mitt kort gick ut. I samma veva träffade jag min nuvarande sambo och började spela minigolf (hon var ganska duktig när hon var junior, bl a VM-guld i lagspel) som en kul grej, vilket sedan blev seriöst.

Samtidigt öppnade även Sportlife ett nytt gym, där jag då tecknade ett nytt avtal. Tränade lite halvseriöst till och från under ett par år och hade även ett längre uppehåll, delvis pga flytt. När jag började gå upp i vikt (började iofs lägga på mig fett/muskler redan i 16-17årsåldern, men eskalerade under tiden) och gick över 90-sträcket kände jag att det var dags att göra något åt det. Kändes även onödigt att betala 200kr/månad utan att utnyttja det

Började med lite spinning ett par månader, men övergick sedan till gymmet mer och mer. Detta var för ca 1,5 år sedan, januari 2009. När jag väl kom i kontakt med de "riktiga" övningarna (framförallt knäböjen) visste jag vad jag ville göra!

Nu har jag tränat seriöst sen förra hösten (8 månader kanske?) och det har verkligen utvecklats till en livsstil. Var även hos en dietist i vintras, vilket visserligen inte var optimalt, men ändå gav mig lite insikt i varför man ser ut som man gör. Sen dess har jag försökt styra upp min kosthållning, vilket har gett en del resultat.

Framförallt så har självförtroendet fått sig en boost, både av träningen (endorfinerna?) och av resultatet man fått.

Träna hårt, fokusera på er själva!
__________________
Kramkalas i min lägenhet, alla är välkomna!


http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=148544<--- En Bluesparvs bekännelse
Bluesparv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-19, 19:07   #10
Bluesparv
Registered User
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 1 257
Dagens middag:

Massa skinkschnitzel, ris och mängder med curry. Serverades med Ramlösa jordgubb/lime (hur överlever man utan den?) och en del cashewnötter.

Efterrätt dagen till ära blev det med, chokladpudding och glass

(Hittade ett paket mjölk som går ut idag, så var tvungen att göra nåt med den, hehe)
__________________
Kramkalas i min lägenhet, alla är välkomna!


http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=148544<--- En Bluesparvs bekännelse
Bluesparv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-20, 14:29   #11
Bluesparv
Registered User
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 1 257
Ett glas juice med kreatin samt en kopp riktigt starkt kaffe blir dagens laddning inför rygg/tricepspasset.

Och mitt i allt börjar det åska
__________________
Kramkalas i min lägenhet, alla är välkomna!


http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=148544<--- En Bluesparvs bekännelse
Bluesparv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-20, 17:24   #12
Bluesparv
Registered User
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 1 257
Rapport från träning 20/5

Muskelgrupper: rygg, triceps

Stångrodd 80kg, 4 set; 10+10+10+10
Nytt pers, oh yeah baby! Pronerat grepp i första setet, supinerat i de tre sista.

Marklyft 120kg. 4 set; 5+5+5+5
Samma visa här, me like!

Smala latsdrag 10 plattor (55kg), 2 set; 10+10
Har otroligt svårt att få kontakt när jag kör vertikala ryggövningar... försökte med smala idag för att se vad som hände, men var inte så stor skillnad

Sittande rodd 12 plattor (66kg), 2 set; 10+10
Här var det bättre med kontakten!

Liggande tricepsextensions med EZ-stång + 20kg, 3 set; 10+9(fail)+8
Hehe, fail på andra setet. Tror jag minskar till nästa vecka, fick släppa för mycket på striktheten...

Pushdowns 10 plattor (55kg), 2 set; 10+10
Strikt i 18/20 reps, sen fick jag fuska lite. Dock riktigt härligt tryck genom hela övningen!



Sammanfattning: Sjukt bra pass, dessutom ovanligt bra grepp med mina alldeles för svaga nypor. Dragremmarna åkte fram när jag gick över 100kg på marken, men det var bättre än vad jag känt tidigare. Fick bättre kontakt med ryggen i stångrodden när jag bytte till ett supinerat grepp. Ska dock försöka få upp en film för att få lite feedback på tekniken.

Och en sista sak... VARFÖR MÅSTE FOLK HA STRUMPOR SOM LUDDAR AV SIG I DUSCHEN FÖR!? Köp ett par riktiga strumpor istället så vi andra slipper ert äckliga strumpludd!



2,5 kycklingfiléer, en halv dl quinoa och en grönsallad står på schemat nu. Mycket olivolja och en halvliter Ramlösa jordgubb/lime och lite cashewnötter till det
__________________
Kramkalas i min lägenhet, alla är välkomna!


http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=148544<--- En Bluesparvs bekännelse
Bluesparv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-20, 18:05   #13
grahmen
Registered User
 
grahmens avatar
 
Reg.datum: Mar 2009
Ort: Stockholm
Inlägg: 101
Ser bra ut, kötta på. Du verkar vara lite ojämn i vissa övningar eller är det bara jag? 70x10 i bänken 20x10 i sned. Du lär ju kunna köra cirkus 28-30kg i sneda? =D
grahmen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-20, 19:10   #14
Bluesparv
Registered User
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 1 257
Tack.

Ang. bänk kontra lutande: efter bänken så är jag inte helt återhämtad, och vill inte riskera mina stackars små axlar. Kör lutande med maximal ROM och extremt strikta, så tappar lite vikt där med skulle jag tro, men värt det. Kör jag hantelpressarna först är jag uppe på 30kg, men det blir inget sånt under volymträningen

När jag går över till styrka så blir det nog ett pass med hantelpressar och ett med bänkpressar i veckan (halvkropp blir det då).
__________________
Kramkalas i min lägenhet, alla är välkomna!


http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=148544<--- En Bluesparvs bekännelse
Bluesparv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-20, 21:28   #15
grahmen
Registered User
 
grahmens avatar
 
Reg.datum: Mar 2009
Ort: Stockholm
Inlägg: 101
Okej I see. Dock så brukar jag kliva på lutande direkt efter bänken och det brukar inte vara några större problem. Det kanske inte gäller alla dock?

Well well. Kötta på bara =)
grahmen är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)