2010-08-04, 20:57
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2009
|
Kroppen - Ta upp protein
Tjenare,
Kan kroppen bara ta upp ett visst antal gram protein vid varje intag och resten pissar man ut, eller kan kroppen ta hand om allt protein?
Har hört att kroppen bara kan ta upp 20-25 gram protein/måltid (shaker), kan detta verkligen stämma?
Mvh
|
2010-08-04, 21:16
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2009
|
Trodde det bara gällde vassle...knepigt för alla PF-followers annars?
|
|
|
2010-08-04, 21:24
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Det där med vassle gäller just tarmens begränsning för upptag. Men mängden är inte exakt känd.
Annat protein tas upp fullständingt, men som sagt, runt 30 gram per intag verkar vara max för vad som kan användas för muskeluppbyggnad.
|
|
|
2010-08-04, 21:26
|
|
Registered BAWS!
|
Citat:
Ursprungligen postat av Seb74
Trodde det bara gällde vassle...knepigt för alla PF-followers annars?
|
Nej, med måltid tas det upp 4-8/g-h. Det är anabolt gensvar per tillfälle av vassle till just muskeluppbyggnad.
|
|
|
2010-08-04, 21:37
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Crocker
Nej, med måltid tas det upp 4-8/g-h. Det är anabolt gensvar per tillfälle av vassle till just muskeluppbyggnad.
|
4-8g per timme, eller vad menas med din förkortning?
|
|
|
2010-08-04, 22:00
|
|
Banned User
Reg.datum: Jan 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av Seb74
4-8g per timme, eller vad menas med din förkortning?
|
Ja, 4-8g per timme.
Grub, kommer det spela någon roll på dygnsbalansen om man äter vi säger 90g vassle i ett svep, eller om man sprider ut det med låt oss säga 1h emellan?
Jag brukar hiva i mig ibland över 90g protein i ett svep, så det vore bra att veta om jag ska sprida ut det mer eller bara låta det mesta oxideras som jag antar att det gör. Blir nämligen lite förvirrad när du säger att det inte används till muskeluppbyggnad, menar du då att det inte har någon inverkan på MPS eller menar du att just det proteinet inte kommer nybildas till muskelprotein?
|
|
|
2010-08-04, 22:11
|
|
Banned User
Reg.datum: Apr 2008
|
Det låter ju sjukt.
Tänk dem som käkar en stor måltid per dag. Då lär man ju inte bygga mkt muskler om det stämmer men ändå gör man det.
Jag käkar två stora måltider per dag typ, så då används bara 60gram för muskler? Fattar ingenting.
Och när är tiden för nytt tillfälle isf? En timmes mellanrum?
|
|
|
2010-08-04, 22:12
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av JoeyP
Jag käkar två stora måltider per dag typ, så då används bara 60gram för muskler? Fattar ingenting.
|
Den här frågan ställs ju varenda vecka, om och om igen. Du borde ha läst diskussionen tillräckligt många gånger nu för att inte nojja sådär.
|
|
|
2010-08-04, 22:14
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder
Den här frågan ställs ju varenda vecka, om och om igen. Du borde ha läst diskussionen tillräckligt många gånger nu för att inte nojja sådär.
|
Jag har nog missat alla trådar. Och kan du sluta säga att jag nojjar hela tiden?
Jag har läst en artikel postad från nån snubbe där han förklarar det här med 30/90gram's proteinmåltiderna.
Där det tom visade sig att dem större måltiderna gav mer fettfri massa jämfört med 30gram permåltid.
Jag vet att kroppen tar upp allt protein, men 30gram protein ger lika stort gensvar som 90gram, 90gram ger inte mer. Allt protein kan användas i proteinsyntesen.
Senast redigerad av JoeyP den 2010-08-04 klockan 22:16.
|
|
|
2010-08-04, 22:18
|
|
Fick höra en rolig historia
Reg.datum: May 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Det där med vassle gäller just tarmens begränsning för upptag. Men mängden är inte exakt känd.
Annat protein tas upp fullständingt, men som sagt, runt 30 gram per intag verkar vara max för vad som kan användas för muskeluppbyggnad.
|
"30 gram per intag verkar vara max"
Väldigt dåligt svar faktiskt, hur länge varar ett intag? Man kan ju inta 30g protein flera gånger i följd, var femte minut, exempelvis.
Hade uppskattat en definition utav detta.
|
Bänkpress: 130kg, Knäböj: 175kg, Marklyft: 212,5kg, Vikt: 78kg
|
|
|
2010-08-04, 22:19
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av JoeyP
Jag har nog missat alla trådar. Och kan du sluta säga att jag nojjar hela tiden?
|
Ja har bara sagt det två gånger. Inget illa menat, det kanske är ditt sätt att formulera dig som jag uppfattar som övertolkningar och petitesser.
Men ditt första svar stämmer ju knappast överens med vad du skrev nu.
Citat:
Ursprungligen postat av Andy.da.wohoo
|
Mätperioderna framgår i abstrakten från Grubs länkar.
Senast redigerad av Eddie Vedder den 2010-08-04 klockan 22:22.
|
|
|
2010-08-04, 22:24
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Andy.da.wohoo
"30 gram per intag verkar vara max"
Väldigt dåligt svar faktiskt, hur länge varar ett intag? Man kan ju inta 30g protein flera gånger i följd, var femte minut, exempelvis.
|
+1
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder
Ja har bara sagt det två gånger. Inget illa menat, det kanske är ditt sätt att formulera dig som jag uppfattar som övertolkningar och petitesser.
Men ditt första svar stämmer ju knappast överens med vad du skrev nu.
Mätperioderna framgår i abstrakten från Grubs länkar.
|
Hehe lugnt jag kanske nojjar lite iaf 
Jag fattar själv inte mitt svar så du får gärna förklara :S  Jag vet inte vad jag vet jag vet bara att jag vet massa som jag inte vet riktigt. Omg sova nu.
Senast redigerad av JoeyP den 2010-08-04 klockan 22:26.
|
|
|
2010-08-04, 22:25
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2010
|
Citat:
Du tar upp allt, men inte mer än 20-30 gram protein vid ett tillfälle används till muskeluppbyggnad.
|
Säkert en jävlig dum fråga, men här kör vi. Vad händer med resten som inte används för muskeluppbyggnad?
|
|
|
2010-08-04, 22:27
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av cero
Säkert en jävlig dum fråga, men här kör vi. Vad händer med resten som inte används för muskeluppbyggnad?
|
Det kan också används för muskelbyggnad. Men endast 30gram räcker för att "toppa" proteinsyntesen mer än 30gram stimulerar inte mer. Det andra kan också användas i proteinsyntesen men inte under toppen. Eller va? Fan får ju inte fram det jag menar  Jag är fan retard.
Senast redigerad av JoeyP den 2010-08-04 klockan 22:28.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:22.
|

|