Citat:
Ursprungligen postat av Loke
Om man säger såhär: Fotbollsspelare är garanterat bättre på långdistanslöpning än löpare är på fotboll. Bollkänsla och taktisk förmåga är antingen något som är medfött eller tar en jäkla tid att träna upp.
|
Jo, detta stämmer nog väldigt bra men det är inte riktigt rättvist. En stor del av fotbollen handlar om att springa vilket rimligtvis borde gör att de presterar rätt bra i detta även utan boll. Långdistansare tränar ingenting med boll och har därmed ingen suck i fotboll (om de inte tränat specifikt för detta). Rent konditionsmässigt på plan skulle de nog göra ok ifrån sig även om fotbollskondition med snabba rucher är annorlunda jämfört med att ligga och nöta i jämt tempo.
Citat:
Ursprungligen postat av L-Sami
Faktum är det att om man vill riktigt bra på någonting så tränar man bara på det.
|
Ja, men att träna på vissa enskilda moment borde ju göra att man ahr fördelar även i andra liknande aktiviteter. Mitt exempel med höjdhopp<->Längdhopp tycker jag är intressant just därför. Nog borde en världsstjärna i höjdhopp ligga i alla fall på SM-nivå i en såpass närliggande idrott och inte på mellanstadienivå?
Ingemar Stenmark är onekligen en vältränad herre, frågan är hur mycket hans skidåkning har gett honom där eller om det är det faktum att han är en enorm talang med träningsvilja som fått honom dit. Jag tror nog att det i många fall är så att vissa personer med "rätt" anlag och vilja skulle kunna bli toppidrottare inom många grenar.
Nu när jag tänker på det måste man nog skilja lite på de egenskaper som en person har med sig från start och vad deras idrottare gett dem. Inom varje idrottskategori finns det säkerligen undantag men om man tittar till hela gruppen som helhet borde man kunna se ett visst mönster.
Just det där med fotbollsspelare och taskig kondition känns ju som om man skulle ha en skidskytt som knappt kan åka skidor men skjuter som Ragnar Skanåker. Eller en 110m häcklöpare som springer långsamt på 100meter slätt.
Jag vet att jämförelsen inte är helt riktig då fotbollsspelare överlag har ok kondition men de klarar bevisligen inte att springa bana lika bra.