2010-03-30, 03:41
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2010
|
Thaiboxning och gym(?)
Jaha, först och främst tänkte jag bli hårdare med min kost och när jag har skött kosten EXEMPLARISKT i ca 2 veckor och märkt viss viktökning (för det är det jag är ute efter) hade jag tänkt och börja gymma.
Då jag kör thaiboxning 4 gånger i veckan så vill jag ha lite hjälp med att lägga upp mitt schema.
Schemat jag har tänkt mig:
Måndag: Thaiboxning
Tisdag: Thaiboxning
Onsdag: GYM (morgon eller kväll beroende på humör osv)
Torsdag: Thaiboxning
Fredag: Thaiboxning
Lördag: VILA
Söndag: GYM
Så 2 gympass i veckan, räcker det eller ska man köra mer?
Kan dock inte köra mer än 2...
Det jag hade tänkt mig är helkroppspass på varje gymdag.
Knäböj,marklyft,militärpress,bänkpress,stångrodd(? ),chins,vadpress(?),bicepscurl och hantelpress.
Ska man köra 5 reps och 3 set då TUNGT?
Vilka övningar ska man ta bort och lägga till?
Som sagt är ute efter att gå upp i vikt, ca 10-15kg.
Kom med tankar och idéer.
|
|
|
2010-03-30, 03:51
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2007
|
Vad prioriterar du?
Viktökning kommer att påverka thaiboxningen. Snabb viktökning kommer att påverka den direkt negativt.
|
|
|
2010-03-30, 07:22
|
|
Vill bli starkare
Reg.datum: Mar 2009
|
Om du vill gå upp i vikt någorlunda snabbt skulle jag träna mindre thaiboxning och mer gym, alternativt ta en extra vilodag i veckan.
Jag tycker du ska lyssna på Pjotor, han har oftast alltid rätt.
|
|
|
|
2010-03-30, 11:28
|
|
Registered User
|
Du kommer inte må bra av att köra två helkropps "klassiska" styrketräningspass per vecka om du redan ligger på fyra pass thaiboxning. Din thaiträning kommer till stor del utföras med slutkörda muskler. Obra skulle jag vilja påstå. Tror också, utan att veta, att det skulle motverka den muskeltillväxt du annars skulle få. D.v.s. jag tror du kommer att bli starkare, med mkt hög skaderisk, samt att du kommer vara konstant trött och inte lägga på muskelvikt.
Vill du öka i muskelvikt så - förutom att fråga varför? - blir det till att prioritera gymmet före thaiboxningen. 10-15 kg muskler är mycket, mycket, mycket.
Om du däremot - vilket du iofs inte skrev - är mest intresserad av att bli starkare, så kan du säkert lägga in sådan träning. Men bygga samtidigt som 4 pass thaibixning per vecka...nej. Fast det klart, jag är 35 år. Du kanske är i den åldern man fortfarande växer en del?
|
|
|
2010-03-30, 11:30
|
|
Registered User
|
Thaiboxningen vill jag i alla fall minst hålla på med 3-4 gånger i veckan och jag tävlar ännu inte i thaiboxning utan siktar på att börja göra det nån gång nästa år så att jag hinner lägga på mig massa osv.
Hur hade ni lagt upp det då?
Jag tycker att schemat jag har lagt upp ser ganska bra ut och förstår inte hur jag skulle kunna trycka in en extra vilodag och ett till gympass?
Det ni menar är alltså att det inte går att gå upp i vikt om man kör thaiboxning :S
Jag går f.ö på gymnasiet och har inte tid att köra 2 pass om dagen alla dagar i veckan, så måste hitta ett bra schema som passar både skolan och fritiden.
Finns det inte någon på forumet som kör thaiboxning och gymmar samtidigt?
Tips?
|
|
|
2010-03-30, 11:33
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Vrille
Du kommer inte må bra av att köra två helkropps "klassiska" styrketräningspass per vecka om du redan ligger på fyra pass thaiboxning. Din thaiträning kommer till stor del utföras med slutkörda muskler. Obra skulle jag vilja påstå. Tror också, utan att veta, att det skulle motverka den muskeltillväxt du annars skulle få. D.v.s. jag tror du kommer att bli starkare, med mkt hög skaderisk, samt att du kommer vara konstant trött och inte lägga på muskelvikt.
Vill du öka i muskelvikt så - förutom att fråga varför? - blir det till att prioritera gymmet före thaiboxningen. 10-15 kg muskler är mycket, mycket, mycket.
Om du däremot - vilket du iofs inte skrev - är mest intresserad av att bli starkare, så kan du säkert lägga in sådan träning. Men bygga samtidigt som 4 pass thaibixning per vecka...nej. Fast det klart, jag är 35 år. Du kanske är i den åldern man fortfarande växer en del?
|
Ska fylla 17 i år så är relativt ung 
10-15kg muskler vet jag tar flera år att bygga men jag hade tänkt mig arbeta i perioder, t.e.x att ha en deadline till vi säger efter sommaren så ska jag ha ökat med 5-7kg osv.
Hur ska jag göra för att klara dessa, tar f.ö gainer efter thaiboxningspassen så känner mig "hyffsat" pigg efteråt.
|
|
|
2010-03-30, 12:02
|
|
Registered User
|
Får man fråga var du tränar thaiboxning?
Om du inte ens är 17 år gammal så tycker jag inte du skall bygga öht. Komplettera thaiboxningen med lite STYRKEträning (inte BYGGträning om man säger så). Knäböj, mark, basövningar. Kör inte till FAIL. Börja med att lära in tekniken i övningarna. När du kan dem så börja gå upp i belastning. Lägg dig på 4-6 reps, inte 10-12.
Varför inte diskutera saken med din thaiboxningstränare?
|
|
|
2010-03-30, 12:29
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2008
|
Du kan ju kika lite i min journal om du vill ha tips. Jag kör ganska liknande och med liknande mål fast med MMA. Tänk på att inte ha FÖR MÅNGA basövningar per gympass, det pallar i alla fall inte min kropp riktigt med, man presterar inte speciellt bra av det. Håll det till 3-5 basövningar per pass i så fall tycker jag.
|
|
2010-03-30, 13:56
|
|
Banned User
Reg.datum: Apr 2006
|
Jag kör 4st thaipass i veckan.
För tillfället kör jag 2 el 3 (beror lite på vad jag hinner) gympass i veckan. Något i stil med detta:
Dag1)
Mark - tungt
Dips - bara egenvikt
Chins - egenvikt
Dag2)
Bänk - tungt
Rodd - ganska lätt
Militärpress - ganska lätt
Dag3)
Böj - tungt
Mage
Hyperextensions (bara ibland)
-------------
Tidigare körde jag helkroppspass 2 ggr i veckan, så här (ett program av Pavel Tsatsuline):
Basera vikten på vad du klarar 5RM (ditt max på 5st reps alltså) FAST du kör bara 3 reps på 5RM vikten.
Övn1: Marklyft el Zercher squats
Övn2: Bänkpress (var tredje pass körde jag militärpress istället)
Övn3: Chins
I början gjorde jag typ 3 set * 3 reps. Sedan ökade jag antal set för varje månad, tills jag kunde göra ~6 set. Sedan testade jag ett nytt 5RM och återgick till 3 sets.
Båda uppläggen fungerar ypperligt ihop med thaiboxning.
Min erfarenhet säger mig att man inte bör träna armar specifikt (det snarare förstör för thaiboxningen - man slår saktare och får lättare syra i musklerna). Men det är säkert väldigt individuellt hur mycket gymträning kroppen klarar - beroende på tidigare träningserfarenheter
Senast redigerad av Salus den 2010-03-30 klockan 13:59.
|
|
|
2010-03-30, 16:08
|
|
Registered User
|
Jo precis det är basövningar jag har tänkt köra, det jag kan göra är väll att köra 3 thaiboxningspass och 3 gympass om det är bättre än 4 thaiboxningspass och 2 gympass?
Då skulle det sett ut så här:
Måndag: Thaiboxning
Tisdag: Thaiboxning
Onsdag: GYM
Torsdag: Thaiboxning
Fredag: GYM
Lördag: VILA
Söndag: GYM
Att ta sig till thai träningarna på fredagar är ändå ett helvete så kan tänka mig att skippa den hur som helst.
Hade även tänkt mig dricka gainer efter varje pass och dricka en "kaloribomb" varje morgon och kväll, så att jag ska hamna på kcalunderskott ska nog inte vara någon fara när jag väl kommer igång.
Dessa basövningar kan jag komma att tänka på: Marklyft,knäböj,bänkpress,militärpress,chins,stång rodd,dips.
Men hur ska jag dela upp det på 3 dagar om jag vill köra basövningar?
Salus schema såg väll bra ut men blev väldigt lite, har du märkt någon förbättring av ditt gymmande i thaiboxning och även viktmässigt?
Mitt mål med gymmandet är att gå upp i vikt,få en schysst kropp och bli stark, mest för att få det enklare i thaiboxningen för framtida tävlingar/matcher.
Och ja, jag hade tänkt dra upp det med min tränare nästa gång jag har träning men fick jävligt ont i ryggen igår så nästa träning blir på torsdag och tyckte att det vore en bra idé att fråga folk på det här forumet.
|
|
|
2010-03-30, 16:27
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av Semtex
Ska fylla 17 i år så är relativt ung
10-15kg muskler vet jag tar flera år att bygga men jag hade tänkt mig arbeta i perioder, t.e.x att ha en deadline till vi säger efter sommaren så ska jag ha ökat med 5-7kg osv.
Hur ska jag göra för att klara dessa, tar f.ö gainer efter thaiboxningspassen så känner mig "hyffsat" pigg efteråt.
|
 kör hårt.
|
Citat:
Ursprungligen postat av xodd
Från att inte förstå vad remissgivande läkare skrev till att sitta och anklaga större delen av Sveriges läkare för att vara okunniga inom loppet av 48 timmar måste vara någon form av rekord i utveckling.
|
|
|
|
2010-03-30, 16:34
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel174
 kör hårt.
|
Hehe, menade definitivt inte 5-7kg MUSKLER efter sommaren utan massa.
|
|
|
2010-03-30, 16:36
|
|
Registered User
|
Citat:
Hehe, menade definitivt inte 5-7kg MUSKLER efter sommaren utan massa.
|
Jaha  Vad ligger din vikt på nu förresten? Som någon skrev innan så kan det väl knappast vara positivt att gå upp för mycket på för kort tid när man är thaiboxare?
|
Citat:
Från att inte förstå vad remissgivande läkare skrev till att sitta och anklaga större delen av Sveriges läkare för att vara okunniga inom loppet av 48 timmar måste vara någon form av rekord i utveckling.
|
|
|
|
2010-03-30, 16:39
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel174
Jaha  Vad ligger din vikt på nu förresten? Som någon skrev innan så kan det väl knappast vara positivt att gå upp för mycket på för kort tid när man är thaiboxare?
|
Just nu ligger den på lite över 60 så siktar på att nå 70-72 till efter sommaren  är f.ö lika gammal som dig
|
|
|
2010-03-30, 16:41
|
|
Registered User
|
Citat:
Just nu ligger den på lite över 60 så siktar på att nå 70-72 till efter sommaren  är f.ö lika gammal som dig 
|
Okej, är själv inte thaiboxare men att gå upp 10kg+ på 3~månader är nog inte bra oavsett om du är thaiboxare eller inte, kommer nog bli en del fett.
Trodde det var arton år för att få tävla  . Thaiboxning verkar skoj, vill själv testa på det  Lycka till
|
Citat:
|
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:19.
|

|