Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-02-11, 08:31   #1
Barbastark
Registered User

Barbastarks avatar

Reg.datum: Jul 2008
Om den mytomspunna ätardagen??

Hej!

Har läst runt i tre trådar om ätardagar men får inte ut så mycket då alla deffinierar "ätardag" lite annorlunda och har olika syften med den.

Jag har inga problem med att hålla mig från att "fuska" en dag, men jag undrar om jag ska köra på en ätardag i veckan för att hormoner och kroppen osv inte ska vänja sig vid ett "svälttillstånd" så att min deff stannar av mer och mer ju längre jag kör.

Sedan undrar jag vad som räknas som en "ätardag". Är det att jag under den dagen äter helt enligt deff matupplägget men under EN måltid äter extra mycket, vilket kommer innebära att jag får i mig kanske 300 kcal mer under ätardagen än under övriga deffdagarna.

Eller innebär "ätardag" att man äter låt säga "normalt" mycket mat, så som man skulle göra under resten av året eller under uppbyggning, dvs ca 500kcal överskott, vilket innebär ca 1000kcal mer under "ätardagen" än under övriga deff dagar?

Lång fråga, men hoppas ni orkar läsa och svara
Barbastark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-11, 08:33   #2
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Reg.datum: Oct 2008
Vid lågkolhydratkost / energiunderskott i allmänhet är det framförallt stärkelserefeeds, dvs överäta potatis, pasta, bröd, etc., som brukar menas med för att ge någon vettig effekt och utan att förhindra viktnedgång alltför mycket.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-11, 20:58   #3
happy75smile
Registered User

Reg.datum: Aug 2009
Re

Citat:
Ursprungligen postat av Barbastark Visa inlägg
Hej!

Har läst runt i tre trådar om ätardagar men får inte ut så mycket då alla deffinierar "ätardag" lite annorlunda och har olika syften med den.

Jag har inga problem med att hålla mig från att "fuska" en dag, men jag undrar om jag ska köra på en ätardag i veckan för att hormoner och kroppen osv inte ska vänja sig vid ett "svälttillstånd" så att min deff stannar av mer och mer ju längre jag kör.

Sedan undrar jag vad som räknas som en "ätardag". Är det att jag under den dagen äter helt enligt deff matupplägget men under EN måltid äter extra mycket, vilket kommer innebära att jag får i mig kanske 300 kcal mer under ätardagen än under övriga deffdagarna.

Eller innebär "ätardag" att man äter låt säga "normalt" mycket mat, så som man skulle göra under resten av året eller under uppbyggning, dvs ca 500kcal överskott, vilket innebär ca 1000kcal mer under "ätardagen" än under övriga deff dagar?

Lång fråga, men hoppas ni orkar läsa och svara
När det menas med ätardagar innebär de oftast att den dagen får du äta vilken maträtt som helst. inte behöva tänka på kolhyrater eller proteiner eller mängd. Men min personlig upfattning efter jag har provat detta föra gången när jag gick nedan men sedan tröttade att det är svårt med s.k äta dagar.

Jag kör numera på detta vis att jag kan äta gott någon dag ..när jag känner det men sedan måste jag även förbränna bort det inom 1-2veckor.
Det har fungera mycket bra.

Att följa de s.k äta dagar blir svårt ifall man åker utomlands eller man äter gott under jul. Man mer deppad när andra äta gott och man inte kan göra detta. Varför lida när man har möjlighet att äta samma bara man tränna dubbelt dagen efter eller öka sitt träningspass i veckor till 1½ av passens tid jämnfört med tidigare eneri intag dagar.

Grundprincipen..om man vill äta gott måste man även förbränna bort det lika snabbt som man har ätit.
happy75smile är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-11, 21:21   #4
Yeahvlen
Registered User

Yeahvlens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av happy75smile Visa inlägg
När det menas med ätardagar innebär de oftast att den dagen får du äta vilken maträtt som helst. inte behöva tänka på kolhyrater eller proteiner eller mängd. Men min personlig upfattning efter jag har provat detta föra gången när jag gick nedan men sedan tröttade att det är svårt med s.k äta dagar.

Jag kör numera på detta vis att jag kan äta gott någon dag ..när jag känner det men sedan måste jag även förbränna bort det inom 1-2veckor.
Det har fungera mycket bra.

Att följa de s.k äta dagar blir svårt ifall man åker utomlands eller man äter gott under jul. Man mer deppad när andra äta gott och man inte kan göra detta. Varför lida när man har möjlighet att äta samma bara man tränna dubbelt dagen efter eller öka sitt träningspass i veckor till 1½ av passens tid jämnfört med tidigare eneri intag dagar.

Grundprincipen..om man vill äta gott måste man även förbränna bort det lika snabbt som man har ätit.
Då tror jag mer på att justera dagens övriga matintag så det anpassar "den goda maten". Det upplägget resulterar i timmarvis med träning som bara måste öka och öka.
Yeahvlen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-11, 21:51   #5
Kravmaga
Registered User

Kravmagas avatar

Reg.datum: Jan 2010
Citat:
Ursprungligen postat av yeahvlen Visa inlägg
då tror jag mer på att justera dagens övriga matintag så det anpassar "den goda maten". Det upplägget resulterar i timmarvis med träning som bara måste öka och öka.
+1

Kravmaga's träning - SL
Kravmaga är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-12, 08:02   #6
Barbastark
Registered User

Barbastarks avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Yeahvlen Visa inlägg
Då tror jag mer på att justera dagens övriga matintag så det anpassar "den goda maten". Det upplägget resulterar i timmarvis med träning som bara måste öka och öka.
Så ni tror inte på att det är bra för kroppen att ha en ätardag så att den "luras ut ifrån" svälttillståndet, och att de extra kcal man äter lagras i glycogen depåerna istället för i fett tex?
Gammal 2010-02-12, 08:29   #7
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Så ni tror inte på att det är bra för kroppen att ha en ätardag så att den "luras ut ifrån" svälttillståndet, och att de extra kcal man äter lagras i glycogen depåerna istället för i fett tex?
Det kommer inte gå från hypometabolism till normalisering på en dag. Men att äta lite mer en dag jämfört med en annan kan förstås vara fördelaktigt.

Så fungerar ju alla världens männisjor som håller vikten utan nitisk kaloriräkning.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-12, 14:59   #8
Yeahvlen
Registered User

Yeahvlens avatar

Citat:
Visst kan det vara bra. Men inte att överäta tusentals kalorier (vilket många lätt gör) för att sedan behöva träna dubbelt så mycket. Det brukar inte sluta väl.

Ifall jag råkar befinna mig på kaloriplus någon dag hit och dit vid en deff finner jag mindre intressant. Men den definitionen vissa har av "ätardag" är ju knappast rekommendation av mig.
Yeahvlen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-13, 10:28   #9
Barbastark
Registered User

Barbastarks avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Yeahvlen Visa inlägg
Visst kan det vara bra. Men inte att överäta tusentals kalorier (vilket många lätt gör) för att sedan behöva träna dubbelt så mycket. Det brukar inte sluta väl.

Ifall jag råkar befinna mig på kaloriplus någon dag hit och dit vid en deff finner jag mindre intressant. Men den definitionen vissa har av "ätardag" är ju knappast rekommendation av mig.
Jag tänkte räkna "ätardag" som en dag då jag äter vad jag behöver för att hålla vikten, alltså ca 500-600 kcal mer än deffdagarna.
Gammal 2010-02-13, 10:34   #10
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Jag tänkte räkna "ätardag" som en dag då jag äter vad jag behöver för att hålla vikten, alltså ca 500-600 kcal mer än deffdagarna.
Det låter som den, i mina ögon, klokaste formen av "ätardag". Välj gärna något du gillar extra mycket dessutom.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-13, 12:00   #11
tsp
Banned User

Reg.datum: Dec 2007
Ibland äter jag 4-6000kcal under min nuvarande deff. Men jag går ner ändå, vet inte hur det kan jämna ut sig egentligen..
tsp är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:31.