Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-01-04, 09:28   #1
gammern
Registered User

Reg.datum: Sep 2008
Triggerhappy svensker starter miljøåret med å slakte ned ulv

Va faan?: http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...cle3447187.ece
Gammal 2010-01-04, 09:40   #2
Nitrometan
Mjäll & SL

Nitrometans avatar

Reg.datum: Mar 2003
Japp. Licensjakt på varg för första gången på mycket länge i Sverige.

Det finns ca 250 vargar i Sverige och regeringen har bestämt att 27 ska bort. 12000 jägare hade anmält sig till licensjakten.

Det tog inte många timmar innan 25 vargar var skjutna.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/25...na_4030315.svd

Brukar inte Sverige vara motståndare till jakt i andra länder där de har mycket små bestånd av rovdjur?

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-04, 09:55   #3
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
"Sverige" är nu en gång för alla inte = alla svenskar. Det finns ett ganska utbrett varghat på sina ställen, plus att jakt på stora rovdjur för många har en coolfaktor som en smula överstiger den vanliga älgjakten. Jag inte förvånad; dock tycker jag inte att det är mer upprörande om de 27 som skall skjutas skjuts av snabbt än om det tar tre månader (så länge det görs som det skall, och inte typ som tokjakt från skoter eller något). Djuren är ju lika döda i bägge fallen, och det är inte "finare" att dra ut på det. Möjligen är det tråkigare för den som gillar att smyga i skogen med bössan eftersom jaktsäsongen blir så kort. Ett problem är dock om avskjutningen blir extremt lokal, men jag antar att man ser över tilldelningen på lägre nivå än riksnivå.

Inte så konstigt om norrmännen tar chansen att ge en taskspark efter episoden med sälarna, back in the days.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-04, 10:01   #4
Herr Oberst
Registered User

Herr Obersts avatar

Reg.datum: Jan 2007
Vargarna har tydligen blivit för många. Hela 27+

Den enda arten som tydligen inte ska regleras här på jorden är människan. Gud förbjude om barnafödandet går ner.
Herr Oberst är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-04, 10:04   #5
Tryman
Söt

Trymans avatar

Reg.datum: Oct 2006
Har för mig att det finns så få vargar att hela svenska stammen hotas av skador och sjukdomar pga inavel. Är inte säker dock. Är det då rätt att skjuta av?

Koloz triathlontråd

Citat:
Ursprungligen postat av Anders Holmertz
Många pratar om hur mycket vi körde men jag skulle vilja berätta om hur hårt vi körde.
Tryman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-04, 10:22   #6
Nitrometan
Mjäll & SL

Nitrometans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Tryman Visa inlägg
Har för mig att det finns så få vargar att hela svenska stammen hotas av skador och sjukdomar pga inavel. Är inte säker dock. Är det då rätt att skjuta av?
Den genetiska variationen är kass. Hela vargstammen var nere i 3-4 individer som sämst. Alla vi har nu (runt 250) härstammar från dem.

Hörde miljöministern på TV igår och enligt honom skulle vargstammen bli friskare av att man sköt dessa 27 vargar. Trots att ingen sortering eller utpekande av sjuka individer har gjorts. Dessutom trodde han att det automatiskt skulle komma vargar från Finland /Ryssland och ersätta de 10 skjutna vargarna i Dalarna.

Är 250 vargar för många i Sverige?

TK Trossö
Gammal 2010-01-04, 10:25   #7
Nitrometan
Mjäll & SL

Nitrometans avatar

Här finns förresten en äldre vargdiskussion: http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=138686

TK Trossö
Gammal 2010-01-04, 10:26   #8
hangatyr
Registered User

hangatyrs avatar

Reg.datum: Jul 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Nitrometan Visa inlägg
Den genetiska variationen är kass. Hela vargstammen var nere i 3-4 individer som sämst. Alla vi har nu (runt 250) härstammar från dem.

Hörde miljöministern på TV igår och enligt honom skulle vargstammen bli friskare av att man sköt dessa 27 vargar. Trots att ingen sortering eller utpekande av sjuka individer har gjorts. Dessutom trodde han att det automatiskt skulle komma vargar från Finland /Ryssland och ersätta de 10 skjutna vargarna i Dalarna.

I denna fråga, liksom de flesta andra, är miljöministerns miljöpatos mycket tveksamt. Jag förstår inte varför en sådan människa blir miljöminister.
hangatyr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-04, 10:27   #9
Tryman
Söt

Trymans avatar

Reg.datum: Oct 2006
Citat:

Hade det varit systematisk rensning av "sjuka" vargar för att bevara stammens överlevnad är väl en sak men att bara ge tillstånd för folk att jaga på det sätt de gjort är inte bra. Vargstammen behöver vara långt många fler friska om de på sikt ska ha någon chans till överlevnad.

Koloz triathlontråd

Citat:
Ursprungligen postat av Anders Holmertz
Många pratar om hur mycket vi körde men jag skulle vilja berätta om hur hårt vi körde.
Tryman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-04, 11:04   #10
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Reg.datum: Aug 2001
När det smyger in friskt vargblod från Ryssland lär de svenska, inavlade/svagare vargarna se sig utkonkurrerade. Kampen om revir hade gynnat de bäst anpassade vargarna och frågan om inavel hade löst sig själv.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-04, 11:06   #11
Nitrometan
Mjäll & SL

Nitrometans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
När det smyger in friskt vargblod från Ryssland lär de svenska, inavlade/svagare vargarna se sig utkonkurrerade. Kampen om revir hade gynnat de bäst anpassade vargarna och frågan om inavel hade löst sig själv.
Tror du inte att det kan bedrivas skyddsjakt mot de ryska vargarna innan de hinner tränga för långt in i de svenska reviren?

I övrigt håller jag med dig om det du säger.

TK Trossö
Gammal 2010-01-04, 11:15   #12
von huff
Banned User

Reg.datum: Aug 2006
Vargarna har väl ökat stadigt nu på senaste tiden?Det lär väl ochså vara de mest urbana vargarna som blev knäppta nu
von huff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-04, 11:21   #13
Motorbreath
Registered User

Reg.datum: Apr 2007
Citat:
Tror du inte att det kan bedrivas skyddsjakt mot de ryska vargarna innan de hinner tränga för långt in i de svenska reviren?

I övrigt håller jag med dig om det du säger.
Varför skulle man vilja stoppa invandringen av ryska vargar?
Om vi ska ha en livskraftig vargstam i Sverige är det just nytt blod som behövs, inte att vi skyddar våra skansenvargar mot naturliga konkurrenter och deras påverkan.
Motorbreath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-04, 11:22   #14
spange
Nu kan jag inte byta

spanges avatar

Reg.datum: Jun 2006
Citat:
Ursprungligen postat av von huff Visa inlägg
Vargarna har väl ökat stadigt nu på senaste tiden?Det lär väl ochså vara de mest urbana vargarna som blev knäppta nu
Nej. nu har det inte handlat om skyddsjakt eller någon selektiv jakt öht. verkar det som, dom har skjutit det dom kommit över.

för övrigt har jag hört av min jagande svåger (ej vargjagande) att man har satt band av något slag för att vargen inte vågar passera dessa och därmed blir lättare att få tag på.

de flesta jägare jag känner har även förklarat att om de ser en varg så skjuter de, även om de bara skadeskjuter djuret. Det är ju en frisk till rovdjursjakt, not
spange är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-04, 11:22   #15
vespa
Registered User

Reg.datum: Dec 2009
Jag skäms över mitt land. Hur kan en del vara så hänsynslösa och hur skall sveriges röst bli trovärdig i omvärlden när vi själva skjuter av djur som inte på över 100 år gjort någon människa illa
vespa är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:12.