Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-09-04, 10:37   #1
thompaboy
Registered User

thompaboys avatar

Reg.datum: Jun 2008
Norrländsk löpning

Lagom till Bellmanstafetten tänkte jag ta tillfället i akt att starta en ny journal nu när man kommit igång ordentligt med träningen efter sommarjobb med knepiga arbetstider. Förra journalen blev inte långvarig eftersom jag lyckades bli skadad mer eller mindre direkt efter starten.

Namn: Thomas
Ålder:22
Längd: 175 cm
Vikt: 75 kg efter sommarens excesser(72 innan) men hoppas för löpningens skull att komma ned mot 70 så småningom.
Bor: Bromma, Sthlm sedan drygt två år tillbaka. Uppväxt i Söderhamn, Hälsingland.
Sysselsättning: Pluggar Psykologi III på Stockholms Universitet och tar förhoppningsvis min fil.kand. till våren. Jobbar lite extra som väktare.

Träningsbakgrund: Fotboll, bandy, pingis. Pingisen är det som jag ägnat mest tid åt och också varit mest framgångsrik i. Var som bäst Klass 1 och kom 12:a i Riks Top 12, herrjuniorer 20. Nu spelar jag mest för nöjes skull och kör nån gång i veckan.

Löpt har jag alltid gjort lite då och då men det var först efter en viktnedgång på ca 20 kg som gjorde att tiderna förbättrades vilket gjorde att intresset ökade och med det träningsmängden.

Mål: Milen under 40 minuter samt göra en bra tid på Sthlm Marathon nästa år.

Min träning: Försöker köra 4-5 mil i veckan. Passen består av distans, farlek och långpass. Styrketränar tre ggr i veckan och lirar pingis ungefär en gång i veckan.

Personbästa:
10 km: 41.27
11.6 km (skum sträcka): 48.33

10 km: 39:32
thompaboy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-04, 10:42   #2
thompaboy
Registered User

thompaboys avatar

Dagens träning: ~6,8 km på 32 min. Ett lite lugnare pass inför morgondagens stafett. Har kört en lekmannaversion av kolhydratsladdning eftersom jag fått bra resultat när jag provat på det tidigare. Har dragit ned under ons-tors så idag blir det till att tanka kolhydrater. Siktar på en tid under 20 min imorgon och att döma av hur dagsformen känns så borde det inte vara helt omöjligt!

Gammal 2009-09-04, 12:55   #3
ulfalf
Går det så går det

ulfalfs avatar

Reg.datum: Feb 2008
Kul, det här ska följas. Kör hårt! Eller ja, lagom hårt då förstås. Man ska alltid tänka på skaderisken!
ulfalf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-04, 13:34   #4
Poxeman
Collecting stars

Poxemans avatar

Reg.datum: May 2008
Bra mål! Ska bli intressant att följa, alltid kul med fler konditionsjournaler.

Lycka till med Bellman, ni har en stor tyngd på era axlar...
Ursprungligen postat av Kaggsmurfen Visa inlägg
en joggare på elitnivå
Poxeman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-04, 14:12   #5
myggan
mot 100 pannor

myggans avatar

Reg.datum: Dec 2004
Vi har samma mål du och jag, fast du ligger nog en bit före. (milen)
Har du någon tidsplan för att nå målet? Själv skall jag springa sylvesterloppet på nyårsafton.
myggan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-04, 18:07   #6
thompaboy
Registered User

thompaboys avatar

Thanx boys! Har just laddat upp med rikligt med tacos nu inför Bellman imorgon så nu känner jag mig riktigt laddad för en snabb tid!

Citat:
Ursprungligen postat av myggan Visa inlägg
Vi har samma mål du och jag, fast du ligger nog en bit före. (milen)
Har du någon tidsplan för att nå målet? Själv skall jag springa sylvesterloppet på nyårsafton.
Skoj med en wingman Vore kul att komma under 40 på Hässelbyloppet i oktober men det är ingen katastrof om det får vänta till i vår heller.

Gammal 2009-09-05, 08:06   #7
thompaboy
Registered User

thompaboys avatar

Klev upp för en halvtimme sen för att börja ladda inför Bellmanstafetten. Riktigt kolhydratsladdad efter gårdagskvällen Blev en tallrik gröt med kvarg nu på morgonen och nu är det bara upp med volymen på musiken och tagga inför loppet

Gammal 2009-09-05, 16:39   #8
thompaboy
Registered User

thompaboys avatar

Bellmanstafetten: Får börja med att tacka alla för en jävligt kul tillställning! Hade som mål att komma under 20 min och klarade det precis och sprang in på 19.59, tillika nytt PB på 5 km. Förvisso ingen nyhetsvarning eftersom det var första 5 km-loppet Var sjukt trångt i på banan i princip hela vägen runt så jag tror och hoppas att det finns mer att klämma ur! Disponerade loppet katastrofalt dåligt och gick ut alldeles för hårt men jag får skylla på orutinen och nu har jag iaf en tid att gå efter. Nu blir det vila resten av dagen(åtminstone fysiskt) och kika på vm-kvalet

Senast redigerad av thompaboy den 2009-09-05 klockan 16:41.
Gammal 2009-09-06, 13:54   #9
thompaboy
Registered User

thompaboys avatar

Träning:

Återhämtningslöpning efter gårdagen på ~7.4 km på 37:00 och farten runt 5 min/km. Var ganska stel i mitt "löparknä" efter Bellmanstafetten men det gick bättre och bättre ju längre rundan led. Har även en gammal blåsa som stör så när den försvinner något sånär helt hoppas jag kunna köra på igen med mina nya skor, Asics Gel Foundation 8. Konditionsmässigt känns det helt ok så bara ovanstående skavanker ger med sig så blir det hårdkörning i löparspåret.

Nu blir det vila och eventuellt lite plugg i några timmar innan jag ska bege mig till gymmet för ett bröst/triceps-pass.

Gammal 2009-09-06, 20:11   #10
thompaboy
Registered User

thompaboys avatar

Träning:

Styrketräning bröst/triceps.

Bänkpress 4 set
Lutande hantelpress 3 set
Pecdec 4 set
Pushdown 4 set
Sittande french press i maskin 4 set

Gick trögt i de två första övningarna men efter det flöt det på skapligt så sammantaget ett OK pass!

Gammal 2009-09-06, 23:09   #11
Karvig
Registered User

Karvigs avatar

Reg.datum: Apr 2007
Schysst att du klarade sub20 och grattis till nytt PB! Jag är glad att jag slapp ta första sträckan, såg trångt ut.

Ska bli spännande att se när du fixar milen sub40. Kan inte dröja alltför länge om det fortsätter i den här takten.
Gammal 2009-09-07, 00:03   #12
thompaboy
Registered User

thompaboys avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Karvig Visa inlägg
Schysst att du klarade sub20 och grattis till nytt PB! Jag är glad att jag slapp ta första sträckan, såg trångt ut.

Ska bli spännande att se när du fixar milen sub40. Kan inte dröja alltför länge om det fortsätter i den här takten.
Tack och bock! Nästa år ska jag se till att slippa första sträckan Vore kul om jag fixar sub 40 på Hässelbyloppet eller Tömilen men det är som sagt ingen katastrof om det får vänta till våren heller. Har blivit lite för mycket distans på sistone och jag märkte på Bellman att det behövs mer kvalitativa pass men det ska vi ordna!

Gammal 2009-09-07, 11:32   #13
Karvig
Registered User

Karvigs avatar

Reg.datum: Apr 2007
Citat:
Ursprungligen postat av thompaboy Visa inlägg
det behövs mer kvalitativa pass men det ska vi ordna!
Det gillar vi! Ge oss lite tider på 3km och dylikt. Vore kul att se var du hamnar (sen är det djävulskt roligt att springa lite kortare också ).
Gammal 2009-09-07, 11:51   #14
thompaboy
Registered User

thompaboys avatar

Träning:

Fartlek ~6.8 km på 32:45. Gjorde sex fartökningar(höftade sträckor) upp mot tröskelfart. Kändes lite mer i knät när jag tryckte på men återhämtningen mellan ökningarna gick relativt smärtfritt. Imorgon blir det vila från löpningen för på onsdag är det dags för ett längre pass på minst 12 km.

Ska köpa mig en Garmin Forerunner 305 när ekonomin medger för det börjar bli lite tjatigt att höfta sträckorna och den kommer dessutom hjälpa mig att hålla en jämnare fart på tävlingarna.

Gammal 2009-09-07, 11:54   #15
thompaboy
Registered User

thompaboys avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Karvig Visa inlägg
Det gillar vi! Ge oss lite tider på 3km och dylikt. Vore kul att se var du hamnar (sen är det djävulskt roligt att springa lite kortare också ).
Så fort jag har en Garmin i min ägo så blir det bli statistik deluxe Ska se till att träna upp snabbheten innan inköpet så jag slipper skämmas när tiderna på korta distanser kommer upp

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:44.