2009-05-17, 13:37
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2008
|
Eva Kullenberg, leg diestist? WTF
Är det någon som läst hennes blogg.
Hennes påståenden är ju helt absurda. Här är några utdrag från bloggen.
"Däremot finns inga möjligheter att äta sig till en övervikt genom att äta frukt, bär, grönsaker, potatis och spannmål. Ingen möjlighet alls."
"Och mängder, ja - detta skulle ha framfört mycket tydligare:
Att det är viktigt att äta regelbundet, frukost, lunch, middag, mellanmål.
Att äta MER frukt, bär, grönsaker, rotfrukter, potatis och spannmål, minst ½ kilo per dag.
Att en lagom kött/fisk-portion är 50-150 gram.
Att det räcker med två glas mjölk/fil per dag, oavsett sort.
Att godis hålls till helgen.
Att vara restriktiv med läsken.
Att se helheten över veckan, inte fokusera på enskilda livsmedel.
"Jag har arbetat som dietist sedan 1986. Inte alltid som dietist, men alltid med mat."
"Jag "pratar mat" ibland för barn och ungdomar. Ibland på ideell basis och ibland via uppdrag.
Det absolut viktigaste är att ALDRIG ge barn dåligt samvete för vad de äter. ALDRIG. Att skuldbelägga barn borde vara straffbart. Sockerutställningar borde vara straffbart. Möjligen kan det vara ok att visa sockerinnehållet i godis och läsk, men inget annat. ALDRIG.
Det som är det viktigaste är att visa på bra alternativ. Äter man ingen frukost alls - diskutera om det finns något man kan tänka sig. Dricker man nyponsoppa till frukost - diskutera alternativ. Äter man sockerkaka till frukost - diskutera alternativ. Men, aldrig skuldbelägga, aldrig säga "Hur kan du äta det - det är inte bra".
Vad har jag för rätt att döma ut vad barnet äter? Vilken kunskap har jag om situationen i hemmet? Vilken vetskap har jag om de ekonomiska förutsättningarna hemma hos dem?
Min skyldighet som dietist/pedagog är att visa på alternativ, att locka barnet att själv komma på bra saker, att diskutera vad som är bra för att orka med skolarbetet, träningen, fritiden. Inte att säga att "det är dåligt".
Barn ska ha mat på bestämda tider, frukost, lunch och middag, 2-3 mellanmål, frukt, bär, grönsaker, bröd, gröt, och varierad kost. Och det är alltid föräldrarnas ansvar, ingen annans.
Att låta outbildade personer prata mat för barn - det borde också vara straffbart. Det gör mer skada än nytta."
"En kvinna behöver cirka 2000 kcal per dag. Ett äpple ger 50 kcal. För att komma upp i 2000 kcal med äpplen behövs 40 stycken. Eller 20 äpplen och 20 päron. Eller 10 äpplen, 10 päron, 10 bananer och 20 plommon... Det säger sig självt att du inte kan gå upp i vikt av frukt och bär."
Finns mycket mycket mer på bloggen som bara höjer på ögonbrynen. Bara jag som tycker det låter absurt?
|
|
|
2009-05-17, 13:38
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2005
|
"Jag har arbetat som dietist sedan 1986. Inte alltid som dietist, men alltid med mat."
Folk som pratar om sig själva, och är kända för att de gör just det, brukar inte ha så mycket substans. Lägg till obefintlig självkritik och ödmjukhet, överdriven arrogans och gudkomplex. Så har du hela den moderna fitnessligan.
|
|
|
|
2009-05-17, 13:40
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av rememberence

|
Finns mycket, mycket skit på hennes blogg som man tappar hackan. Detta är bara några utdrag så där snabbt.
|
|
|
2009-05-17, 13:46
|
|
|
Certified lurker
Reg.datum: Nov 2005
|
Visa saker stämmer väl dock? De är väl inte alltid bra att skuldbelägga folk, jag hörde att de var bättre att säga vad man ska göra en att säga vad man inte ska göra.
|
|
|
2009-05-17, 13:49
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2006
|
Fast det här leder nog till att många ser en enkel utväg och VRÄKER i sig ovannämnda produkter, och det lär dom inte gå ner i vikt av.
Sen finns det ju såklart en del vettigheter där i texten, men det ursäktar inte galenskaperna!
|
|
|
2009-05-17, 13:51
|
|
|
Moralistmoderator
Reg.datum: Aug 2003
|
På förekommen anledning: Även om det är en tråd skapad för att spy galla, uppskattas det om man försöker vårda språket så att den inte spårar ur totalt.
|
|
|
2009-05-17, 13:53
|
|
|
stridis- avatartextmästare
Reg.datum: Jan 2003
|
I det du saxat ihop, vad är så himla fel (vissa saker måste nog tas för vad det är i den kontext hon menat dem för) förutom överviktsgrejen och räkneexemplet?
Som dietist där du träffar din patient/klient någon/några gånger så blir det inte så bra ifall du kommer in och klankar på denne. Terapeutisk allians behövs, och det på ett kort besök.
Sedan det där med sockerutställningar (varit ute på en skola och visat upp en sådan) så gör ju vissa på ett opedagogiskt och pekpinnemässigt sätt vilket hon uppenbarligen irriterat sig på.
|
|
2009-05-17, 13:56
|
|
|
Registred User
Reg.datum: May 2005
|
Det var väl bara det första (understrukna) citatet som var crazy egentligen...
|
|
2009-05-17, 13:57
|
|
|
-Frank-
Reg.datum: May 2006
|
Hon verkar väl ganska avslappnad och ödmjuk? Rekommenderar tallriksmodellen och äta mindre än man gör av med. Skär ner på läsk och kakor. Du kan väl skriva en liten kommentar till var och en av de punkter du listar i första posten och förklara vad som är så förkastligt?
|
Balkantrappan
|
|
|
2009-05-17, 13:57
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av stridis
I det du saxat ihop, vad är så himla fel (vissa saker måste nog tas för vad det är i den kontext hon menat dem för) förutom överviktsgrejen och räkneexemplet?
Som dietist där du träffar din patient/klient någon/några gånger så blir det inte så bra ifall du kommer in och klankar på denne. Terapeutisk allians behövs, och det på ett kort besök.
Sedan det där med sockerutställningar (varit ute på en skola och visat upp en sådan) så gör ju vissa på ett opedagogiskt och pekpinnemässigt sätt vilket hon uppenbarligen irriterat sig på.
|
1 mening räcker, och det är " Däremot finns inga möjligheter att äta sig till en övervikt genom att äta frukt, bär, grönsaker, potatis och spannmål. Ingen möjlighet alls.". Det ska INGEN dietist säga någonsin. Helt fel ute.
|
|
|
2009-05-17, 13:59
|
|
|
stridis- avatartextmästare
Reg.datum: Jan 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av Drast
Sen finns det ju såklart en del vettigheter där i texten, men det ursäktar inte galenskaperna!
|
Vissa saker behöver hon nog lite feedback på. Någon som drar iväg ett mail?Vore ju trevligt ifall någon gör något konstruktivt menar jag istället för att spy galla.
Edit: jävligt sant, 14k.
Senast redigerad av stridis den 2009-05-17 klockan 14:01.
|
|
|
2009-05-17, 14:00
|
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Förutom det understrukna är det rätt vettiga saker. Det understrukna borde hon ha formulerat något i stil med, "Det är osannolikt att man äter sig till en övervikt om man baserar kosten på blablabla".
|
|
|
2009-05-17, 14:01
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av stridis
Vissa saker behöver hon nog lite feedback på. Någon som drar iväg ett mail?Vore ju trevligt ifall någon gör något konstruktivt menar jag istället för att spy galla.
|
Där finns flera artiklar med samma skit hon förespråkar. Vilket är helt fel för hon tror verkligen på att det är ok och äta hur mycket som helst när det gäller frukt, grönsaker och spannmål. Står i flera artiklar om samma sak. Om du gått in och läst några.
|
|
|
2009-05-17, 14:07
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Håller med stridis, hon verkar överlag faktiskt säga en hel del vettiga saker baserade på de citat man kan läsa i första posten. Visst, både överätningsexemplet i början och räkneexemplet i slutet är klart övedrivna/snedvridna, likaså att saker och ting tydligen borde vara straffbara till höger och vänster. Men att däremot inte överdriva varken godis eller läskintag, inte skuldbelägga barn för deras kosthållning, samt att äta mer grönt är inte fel i sig. Synd bara att hon klumpar ihop "det gröna" med spannmål, och likaså fisk med kött, det ska sägas.
|
|
|
2009-05-17, 14:13
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av kalajset
Håller med stridis, hon verkar överlag faktiskt säga en hel del vettiga saker baserade på de citat man kan läsa i första posten. Visst, både överätningsexemplet i början och räkneexemplet i slutet är klart övedrivna/snedvridna, likaså att saker och ting tydligen borde vara straffbara till höger och vänster. Men att däremot inte överdriva varken godis eller läskintag, inte skuldbelägga barn för deras kosthållning, samt att äta mer grönt är inte fel i sig. Synd bara att hon klumpar ihop "det gröna" med spannmål, och likaså fisk med kött, det ska sägas.
|
Jo men behöver du vara dietist för klura ut att inte äta godis varje dag, inte alltid dricka cola och ha en "normal" kost. Kanske skära ner på pizza, hamburgare osv osv. Ge mig då dietist licens, jag gör allt rätt. Alla som har "leg. dietist" behöver inte ha rätt som du kanske märker.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:02.
|

|