2009-04-29, 09:29
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2007
|
Mer energi från kroppsfett vid träning?
Jag har hamnat i en diskussion om fettförbränning på HappyMTB ( här är en länk till tråden).
Där påstår signaturen "geologen" att han genom att träna ökar kroppens förmåga att omvandla kroppsfett till energi.
Diskussionen har uppkommit eftersom "geologen" går ner ca. 0.7 kg i vikt per vecka trots en kroppsvikt på blott 64 kg och ynka ~10% kroppsfett. För mig låter det som om han tvingar kroppen att använda muskler som bränsle.
Har jag fel? Har han fel? Har båda fel?
|
|
|
2009-04-29, 09:37
|
|
Vrickad & älskvard
Reg.datum: Oct 2008
|
Vilket sammanträffande! Samma sak diskuteras just nu även på http://www.kostdoktorn.se/intervju-m...comment-119641 och efterföljande kommentarer.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
|
|
|
2009-04-29, 09:46
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2002
|
Träning i 65-75% av maxpuls förbättrar kroppens förmåga att använda fett vid belastning. I praktiken betyder det att kroppen tar en större del av energibehovet från fett istället för glykoen vilket leder till att glykoenreserverna räcker längre. Det är speciellt fördelaktivt när man tävlar på intensitetnivå under laktattröskel, t.ex. marathon och cykeltävingar som är ofta pågår många timmar.
|
|
|
2009-04-29, 09:51
|
|
Registered User
|
Har uppenbarligen stora problem att stava till Glykogen
|
|
|
2009-04-29, 09:53
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Los
Träning i 65-75% av maxpuls förbättrar kroppens förmåga att använda fett vid belastning. I praktiken betyder det att kroppen tar en större del av energibehovet från fett istället för glykoen vilket leder till att glykoenreserverna räcker längre. Det är speciellt fördelaktivt när man tävlar på intensitetnivå under laktattröskel, t.ex. marathon och cykeltävingar som är ofta pågår många timmar.
|
Gäller detta inlagrat kroppsfett? Och om så är fallet, hur många kcal per kg kroppsfett pratar vi om?
|
|
|
2009-04-29, 09:56
|
|
Vrickad & älskvard
|
Fettoxidering från dietärt och lagrat fett. Kroppsfett har begränsat uttag, man brukar ange ungefär 70 kcal/kg kroppsfett.
Följande är intressant.
Citat:
Ursprungligen postat av Frank Nilsson
Triglycerider består av tre stycken fettsyror som sitter bundna till en glycerolmolekyl, därav namnet.
Betaoxidationen bryter upp dessa bindningar, ger fritt glycerol som går till glykolysen och fria fettsyror som bildat acetylcoenzymA, som antingen går in i citronsyracykeln eller bildar ketoner i levern.
Glykolysen ger även den acetylkoenzymA, som går in i citronsyracykeln.
|
...om det ger någon relevant mängd glukos.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
|
|
|
2009-04-29, 10:03
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av dannegavle
Jag har hamnat i en diskussion om fettförbränning på HappyMTB ( här är en länk till tråden).
Där påstår signaturen "geologen" att han genom att träna ökar kroppens förmåga att omvandla kroppsfett till energi.
Diskussionen har uppkommit eftersom "geologen" går ner ca. 0.7 kg i vikt per vecka trots en kroppsvikt på blott 64 kg och ynka ~10% kroppsfett. För mig låter det som om han tvingar kroppen att använda muskler som bränsle.
Har jag fel? Har han fel? Har båda fel?
|
Kan han på något sätt bevisa att det enbart är fett han går ner? Annars faller hans argument direkt, eftersom det är antaganden.
Kroppen kommer att svara på den fettförbränningen genom att uppreglera fettinlagringen. Ligger man däremot på kaloriunderskott så kommer givetvis fettförbränningen vara större.
|
|
|
2009-04-29, 10:07
|
|
Registered User
|
Citat:
Gäller detta inlagrat kroppsfett? Och om så är fallet, hur många kcal per kg kroppsfett pratar vi om?
|
Ja, det gäller inlagrat kroppsfett. Har inga siffror, men det varierar från person till person (genetiskt sett, vissa är bättre fettförbrännare än andra) och hur tränad man är. Som sagt, ju bättre "fettförbränningstränad" man är desto mer fett per timme kan kroppen omvandla till brukbar energi.
Grubben eller någon fettexpert kan säkert hitta siffror
|
|
|
2009-04-29, 10:07
|
|
Registered User
|
Så att gå ner 0.7 kg i vikt per vecka om man bara har 6.4 kg kroppsfett innebär ganska kraftig muskelförlust oavsett om nedgången orsakats av kaloriunderskott på grund av träning eller kaloriunderskott på grund av litet energiintag?
|
|
|
2009-04-29, 10:09
|
|
Registered User
|
Såg inte ditt svar Los innan jag postade min ledande fråga.
|
|
|
2009-04-29, 10:11
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Citat:
Substrate utilization in sedentary, lean subjects before and after 3 mo of low-intensity endurance training, in highly trained endurance athletes, and in obese, Type 2 diabetes patients and their obese controls during moderate-intensity exercise (50–60% maximal oxygen uptake capacity).
|
J Appl Physiol 97: 1170-1187, 2004.
Överviktiga förbrukar inget kroppsfett alls under träning, medan mycket tränade individer har desto bättre kapacitet för att använda triglycerider från muskulaturen som bränsle.
|
|
|
2009-04-29, 10:16
|
|
Vrickad & älskvard
|
Är "endogenous carbohydrate" samma som "glukoneogenes", eller "glukos i allmänhet" (t.ex. lagrat)?
|
|
|
2009-04-29, 10:18
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Nej, det är glykogendepåer.
|
|
|
2009-04-29, 10:23
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
J Appl Physiol 97: 1170-1187, 2004.
Överviktiga förbrukar inget kroppsfett alls under träning, medan mycket tränade individer har desto bättre kapacitet för att använda triglycerider från muskulaturen som bränsle.
|
Överviktig i det här fallet, är det om man har högre än 25 i bmi och det inte beror på muskelmassa?
|
|
|
2009-04-29, 10:25
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Deltagarna (obese) i studien resultaten baseras på hade 34% kroppsfett.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:01.
|

|