Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-01-26, 10:11   #1
Lellan
Ge mig en igloo

Lellans avatar

Reg.datum: Aug 2002
Reumatism

Man har konstaterat att min mamma lider av ledgångsreumatism, någon som har kunskap om ämnet?

Har googlat såklart, men mkt rör mediciner el alterntivmedicin.. jag undrar mer om livsstil i stort, rörelse kost osv och sånt.. Eller kan rekommendera ngn bra seriös bok.

Vore intressant, tack på förhand!

Lellan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-26, 10:51   #2
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Reg.datum: Dec 2004
Min mor har det, och det är ett riktigt helvete. Det är värst på vintern, och bättre på sommaren. Det går i perioder också, så det kan vara olidligt även på sommaren, eller symptomfritt på vintern.

Det absolut bästa som finns är fysisk aktivitet. Förut hade hon ett rätt så aktivt arbete, och det var inte lika farligt. Sedan blev hon opererad och sjukskriven, och det var väl då det bröt ut som värst, eftersom det blev kortisol och stillasittande på en och samma gång. Det absolut sämsta är att sitta still; har hon ett stillasittande jobb måste hon börja aktivera sig.

Angående mediciner vet jag inte, jag kan väl höra mig för. Det finns indikationer på att en kost med mycket fleromättade fetter skulle vara bättre för en reumatiker.
Gammal 2009-01-26, 11:00   #3
Lellan
Ge mig en igloo

Lellans avatar

Reg.datum: Aug 2002
Hon är manodepressiv, så det blir ibland mkt långa perioder med inaktivitet. Nu har hon fått en rullator iaf, så hon tar promenader. I veckorna ligger hon på reumatologen. Hon får sjukgymnastik men det fungerar bara när hon mår psykiskt bra.

Hon har fått ngn ny medicin nu (1 år sedan diagnos) som tydligen kostar 100 k/år som de hoppas ska hjälpa bättre..

Ska tipsa om fleromättade fetter, hon äter hyfsat bra men väldigt lite periodvis.

Hon är ändå "bara" 55, man hoppas ju att hon ska få det bättre än nu iaf..

Lellan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-26, 11:04   #4
Kejet
Registered User

Reg.datum: Dec 2008
Min mor har också det, det är verkligen sjukt jobbigt. Måste ta en hel del piller dagligen, annars kan hon ej gå upp ur sängen pga smärta och orörlighet. Regelbundna kontroller hos läkare/doktor. Har fått operera ena höftbenet (all bråsk har försvunnit, därav enorm smärta) Och skall om en månad operera det andra. Sen måste hon operera axlar för att de också är förstörda.

Gällande fritid så kan hon inte göra så mycket. Sjukskriven för resten av livet.
Häromdan så ramlade hon ute och slog i ena knät, och nu är hela benet helt blått. Hennes skelett är så skört.
Lätt för infektioner, etc etc.
Grymt jobbigt, som sagt :-(
Kejet är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:44.