2008-12-11, 22:16
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2005
|
Hur köpslå med mäklare?
Jag och tjejen har hittat en bostadsrätt vi vill ha. Det är vårt första lägenhetsköp och vi har fått lånelöfte från banken. Ett löfte som vi egentligen känner kommer medföra för höga månadsutgifter om vi utnyttjar hela.
Lägenheten vi tittat på är kanonfin på alla sätt, men har varit ute ganska länge. Just nu ligger inga bud. Vi har tittat på den två gånger, nu senast ikväll, då vi tog med respektive föräldrar för att få ytterligare argument på hur vi ska gå till väga.
Imorgon förväntar sig mäklaren att jag ska lägga ett bud.
Hur spelar man? Just nu säger folk att jag ska spela kallt, och att det inte är någon fara att vänta en hel vecka mellan bud om de inte köper det, men samtidigt är jag rädd att mitt förstabud ska ses som ett skambud, då det är en bit under utropspriset.
|
|
|
2008-12-11, 22:21
|
|
Registered User
|
Det kan vara värt att tillägga att säljaren redan har skaffat nytt boende som hon tänker flytta in i början av mars.
|
|
|
2008-12-11, 22:25
|
|
Cavalleria Rusticana
Reg.datum: May 2004
|
Mäklaren har ingen direkt intresse av att sälja den för några tusenlappar hit eller dit, de får oftast provision varför det lönar sig att sälja fler än att sitta med ett objekt i evigheter.
Det du ska göra är att framföra ett förslag till säljaren som torde gynna denne. Kanske tidigare inflyttning?. Mest effektivast är det att ställa denna fråga "hur mycket vill säljaren ha för att sälja på en gång och hoppa över allt vad budgivning heter". Om svaret är högre än vad du hade förväntat dig, kör på bud, annars, Godspeed.
|
|
|
2008-12-11, 22:29
|
|
Ge mig sol och öl!
Reg.datum: Feb 2004
|
Mäklaren är väl skyldig att presentera alla bud för säljaren, så bjud vad du vill betala. Gillar inte säljaren budet så kommer den inte sälja.
Passa dig för att dra på sig kostnader som du inte har täckning för och fastna inte vid ett epcifikt objekt. Kommer alltid nya ännu bättre lägenheter.
Lycka till.
|
2008-12-11, 22:42
|
|
Joser
Reg.datum: May 2007
|
Se det inte som ett spel, utan lägg ett (under)bud 5-10% under
som ni kan stå för och ändra inte detta i första taget.
Vänta och se. Folk är olika och beter sej olika.
Blir det budgivning är ju saken lite annorlunda.
|
2008-12-11, 23:11
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2003
|
Lägg budet som du tänkt...skit i tanken på skambud. sätt en gräns för vad ni verkligen kan tänka er betala som högst... och håll på den gränsen. man ska inte känna att man tvunget måste ha lägenheten, då spelar du mäklaren i händerna, och kommer nog göra en dålig affär. Höga månadsavgifter och speciellt under lång tid (?) är mycket dåligt med tanke på att man inte kan förutse framtiden.
Dessutom är ju marknaden på Er sida just nu.
|
|
|
2008-12-12, 02:02
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2006
|
haha.. förväntar sig mäklaren något säger du!? låt honom vänta om ni behöver mer tid att fundera på..
bostadmarknaden tillhör KÖPAREN i dagsläget så ni har egentligen inget att förlora på att spela lite kallt.
be honom/henne gärna att kontakta er om det sker några förändringar så ni inte går miste om den bara
när det väl blir dags att bestämma sig lägger ni ett bud lite under det ni max kan tänka er
att betala och låt det vara tills säljaren säger ja eller nej och höj sedan budet i valfri takt !
|
|
|
2008-12-12, 15:56
|
|
Kolos egen surtant
Reg.datum: Sep 2003
Ort: (_/_)= small ass, (__/__) = big ass s= smile, S= big smile, g= grin, eg= evil grin, (.)(.) = stiff pez nipples
|
Min första lägenhet köpte jag under förra riktiga lågkunjunkturen. Då la jag ett bud under utsatt pris och fick den . Jag var den enda som la bud.
Lägg ett lägre bud och se vad dom säger. Bestäm dig innan för vad du är beredd att betala och gå inte över det. Den verkar vara svårsåld och då är utgångspriset tydligen för högt.
Det är inte mäklaren du förhandlar med utan säljaren.
|
|
2008-12-12, 16:34
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2003
|
Men förfan det är ju guldläge att ge ett skambud och göra dig en bra affär, då säljaren redan har flyttat. Chansen är stor att säljaren inte har råd att äga båda objekten speciellt länge och kan känna sig tvingad att ta ditt skandalösa bud, hellre än att sitta där i skiten med dubbla boendekostnader.
Pröva med utgångspriset minus 40%. För det är någonstans där bostadspriserna kommer hamna efter genomblåsningen vi nu upplever i ekonomin.
Skrattar bara mäklaren åt dig, så kan du ju be honom återkomma när dom fått ett annat bud...
Såhär agerade flera jag känner under tidigare lågkonjunkturer. Idag har dom grymt låga boendekostnader...
|
|
|
2008-12-12, 16:38
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2004
|
Kör med skambud, vill säljaren sälja under och får han inte bättre bud så kommer mäklaren vara på dig  Stor chans att han t.o.m. blir jobbig och berättar hur fin lägenheten blir - samtidigt som han vill att du ska betala orginalpris. Skambud kanske är att ta i iofs, men ta det du vill ge och sänk det ännu mer (så länge det inte blir löjligt..) så har du lite andrum också och då kanske ni kan mötas halvvägs.
|
|
|
2008-12-12, 20:19
|
|
Registered User
|
Allright, så här ligger det till.
Jag ringde mäklaren idag och lade ett bud på 800k. Utgångspriset är 950k och ursprungspriset 1,2M. Mäklaren trodde inte det skulle gå hem och sade att han då tänker kontakta en tidigare intressant som tyckt att det var för dyrt att gå över utgångspriset på 950k.
Han ringer tillbaka några timmar senare och sade att säljaren sagt blankt nej, samt att säljaren väntar på annat bud och eventuellt hyr ut den i andra hand istället.
Det enda som gäller nu är väl att ligga lågt, vänta och se vad som händer och om någon vecka kontakta mäklaren igen för att se om säljaren har något rimligt förslag. Jag tror inte mäklaren vill att det blir uthyrt i andra hand, för då får han väl ingen förtjänst alls?
|
|
|
2008-12-12, 20:30
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2004
|
Menar du att den gått ner i pris? Utgång.. ursprung.. wtf?
Jag tycker du ska spela kall om du absolut inte måste ha lägenheten. Chill och hoppas på det bästa. Mäklaren kan nog hjälpa dig lite eftersom det ligger i hans intresse att få sålt lägenheten, ifall han börjar övertala säljaren att 800k är ett bra pris. Inte omöjligt med tanke på att han faktiskt säkerligen tjänar mer pengar på att du köper det för 800k än att säljaren bara betalar minimiarvodet (vad det nu är) vid failad försäljning.
Vet inte vad tiden för att hitta en klockers lägenhet kan vara, men folk som letar hus kan leta i flera år tills dom hittar något som känns prisvärt för just dom
|
|
|
2008-12-12, 20:50
|
|
Joser
Reg.datum: May 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Whistler
Allright, så här ligger det till.
Jag ringde mäklaren idag och lade ett bud på 800k. Utgångspriset är 950k och ursprungspriset 1,2M. Mäklaren trodde inte det skulle gå hem och sade att han då tänker kontakta en tidigare intressant som tyckt att det var för dyrt att gå över utgångspriset på 950k.
Han ringer tillbaka några timmar senare och sade att säljaren sagt blankt nej, samt att säljaren väntar på annat bud och eventuellt hyr ut den i andra hand istället.
Det enda som gäller nu är väl att ligga lågt, vänta och se vad som händer och om någon vecka kontakta mäklaren igen för att se om säljaren har något rimligt förslag. Jag tror inte mäklaren vill att det blir uthyrt i andra hand, för då får han väl ingen förtjänst alls?
|
Du skulle lagt ett bud på 900k under dessa omständigheter.
Troligen hade du fått den då.
Alt: Kontakta köparen direkt. Bjud 900.
Be köparen att byta mäklare till : http://www.hemverket.se/?gclid=CP2_4...w............:)
Senast redigerad av tjabon den 2008-12-12 klockan 20:52.
|
|
|
2008-12-12, 20:53
|
|
Registered User
|
Den började på 1,2M. Ingen lade bud, de sänkte efter hand till 950k.
Vi lade ett bud på 800k.
900k är för högt, min tanke med 800k är att få den för 850k, vilket egentligen är lite högt det också, men överkomligt i det stora hela.
|
|
|
2008-12-12, 21:00
|
|
smutsig entreprenör
Reg.datum: Sep 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av tjabon
|
Mjaaaaa.... Borde inte säljaren tecknat (tidsbundet?) avtal med nuvarande mäklare?
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:18.
|

|