2008-11-28, 10:58
|
|
|
Äger Strikt!
Reg.datum: Jun 2007
|
Akupunktur
Precis kommit tillbaka från massagen vi får på mitt arbete. Vi har någon firma som skickar ut energimassörer, typ samma som man kan bli masserad av vid gamla stan på somrarna.
Medans hon knådade mig så pratade vi om utbildningar och annat löst och halkade in på att hon utbildar sig till akupunktör. Nu ska det väl tilläggas att dom som kommer och masserar här ofta verkar ha lite konstiga intressen som tarottkort, healing, hororskop och annat mumbojumbo.
Några saker som kom fram genom samtalet om akupunktur var att man kan ha problem med slem eller fukt i kroppen. Man kan ha obalans i elementen och tex ha mer eld i kroppen. Har man ont i nacken, som jag har, så kan det vara ett tecken på försvagad lever.. eller ljuskänslighet. Allt detta kan tydligen nålar hjälpa mot.
Är det något av det här tramset som lärs ut, eller har det blivit en salig blandning av bs bara?
|
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj
Var har jag räknat fel?
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Kunde jag ersätta alla träningens effekter med ett piller, skulle jag, och sitta hemma och spela datorspel och äta paj i stället.
|
|
|
|
2008-11-28, 11:13
|
|
|
BÄNKPRESSARE
Reg.datum: Nov 2007
|
I de gamla kinesiska traditionerna har man massor med flummiga uttryck på sjukdomssymtom och orsaker till dessa. Vissa utbildningar går in djupare på dessa flummerier, andra är mer vetenskapliga.
Oavsett vad man tycker om jord och vatten, eld och drakar så kan jag säga att akupunktur faktiskt kan fungera. Jag var väldigt skeptisk men gick till en akupunktör ( Hmm...heter det så? ) i tron att de stack nålarna i nervbanorna och påverkade olika kroppsfunktioner genom detta. Hade jag vetat att man satte dem i "energibanor" och flum flum flum så hade jag aldrig gått dit.
Grejjen är att jag blev frisk.
|
|
|
2008-11-28, 11:20
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2006
|
Jag skrev om detta i en annan tråd här om akupunktur där det visade vara positivt och faktiskt fungera.
|
2008-11-28, 11:22
|
|
|
Reg.datum: Apr 2004
|
Jag har märkt liknande fast inte just med nålar. Jag hade riktigt ont i mitt knä och men så åt jag en pizza och nästa dag så var jag mycket bättre i knät.
|
|
|
2008-11-28, 11:23
|
|
|
Spare some change..?
Reg.datum: Nov 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Trance
Jag har märkt liknande fast inte just med nålar. Jag hade riktigt ont i mitt knä och men så åt jag en pizza och nästa dag så var jag mycket bättre i knät.
|
Pizza borde helt klart falla under högkostnadsskyddet för medicin.
|
2008-11-28, 11:25
|
|
|
Äger Strikt!
|
Citat:
Ursprungligen postat av Trance
|
Vad hade pizzabagaren för utbildning?
|
Citat:
Var har jag räknat fel?
|
Citat:
Kunde jag ersätta alla träningens effekter med ett piller, skulle jag, och sitta hemma och spela datorspel och äta paj i stället.
|
|
|
|
2008-11-28, 11:38
|
|
|
BÄNKPRESSARE
Reg.datum: Nov 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Kischen
Vad hade pizzabagaren för utbildning?
|
Han hade ingen utbildning alls, men han hade fått akupunktur dan innan.
|
|
|
2008-11-28, 11:56
|
|
|
Registered User
|
Här är det jag citerade ur Illustrerad vetenskaps artikel om akupunktur:
"Jag skriver av från Illustrerad vetenskap. Hur pålitligt det är vet jag inte riktigt, får väl nån annan svara på. Men såhär står det i korta drag (tidningen är från 2005):
Effekten godkänd!
En ny stor amerikansk undersökning visar att akupunktur verkar positivt på artros i knäet. I försöket behandlades två grupper av patienter med akupunkturnålar, men patienterna i ena gruppen blev lurade. De fick enbart så kallad placeboakupunktur.
190 person i varje grupp fick akupunkturbehandlingar under 24 tillfällen på en 6 månaderstid.
Grupp 1, riktig akupunktur:
4 veckor - 67% trodde de tillhörde gruppen som fick riktig akupunktur.
8 veckor - Klart bättre funktion i knät, mycket större rörlighet.
26 veckor - 40% hade mindre smärtor och knät fungerade 40% bättre.
Grupp 2, placebo:
4 veckor - 58% trodde de tillhörde gruppen som fick riktig akupunktur.
8 veckor - Något större rörlighet.
26 veckor - Bara lätt förbättrad rörlighet och något mindre smärtor."
|
2008-11-28, 12:52
|
|
|
Äger Strikt!
|
Frågan är om man vill att någon som tror på eld/slem i kroppen och allmän pseudovetenskap ska sticka en med vassa saker.
Hittade denna också.
http://www.newsdesk.se/view/pressrel...alstick-256837
|
Citat:
Var har jag räknat fel?
|
Citat:
|
|
|
|
2008-11-28, 15:28
|
|
|
El grande salami
Reg.datum: Jul 2006
|
Man lär sig akupunktur på sjukgymnastutbildningen, men det är baserat på vetenskap inget hokus pokus om eld, vatten och vind.
|
|
|
2008-11-28, 15:58
|
|
|
Spamming user
Reg.datum: Nov 2003
|
Finns flera trådar om det, här är en som hävdar att det är skitsnack, vilket det förstås är. Energibanor, element, snälla, byt ut dom orden emot magi och ni inser hur löjligt det är, hade ni gått till någon som sa att han, med hjälp av Harry Potters ledning ska heala er med magi? Självklart inte.
http://www.kolozzeum.com/forum/showt...ght=Akupunktur
|
|
|
2008-11-28, 16:48
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklev
Finns flera trådar om det, här är en som hävdar att det är skitsnack, vilket det förstås är. Energibanor, element, snälla, byt ut dom orden emot magi och ni inser hur löjligt det är, hade ni gått till någon som sa att han, med hjälp av Harry Potters ledning ska heala er med magi? Självklart inte.
http://www.kolozzeum.com/forum/showt...ght=Akupunktur
|
Underskatta fan inte gamla visa asiater alltså.
|
2008-11-28, 20:29
|
|
|
Banned User
Reg.datum: Jul 2002
|
Pseudovetenskap. Förstår inte hur man kan tillåtas blåsa godtrogna människor på sådan skit.
|
|
|
2008-11-28, 23:30
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av MAXX
Pseudovetenskap. Förstår inte hur man kan tillåtas blåsa godtrogna människor på sådan skit.
|
För att det fungerar?
Enda problemet jag ser är att de inte kan bevisa hur det fungerar. Men att det fungerar är ju redan uppenbart.
Det jag visade t ex gällde visserligen bara ca 190 personer. Men det visar ju klart och tydligt att de som fick riktig akupunktur fick förbättrade rehabilitering.
|
2008-11-28, 23:48
|
|
|
Reg.datum: Apr 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Shakemynuts
För att det fungerar?
Enda problemet jag ser är att de inte kan bevisa hur det fungerar. Men att det fungerar är ju redan uppenbart.
Det jag visade t ex gällde visserligen bara ca 190 personer. Men det visar ju klart och tydligt att de som fick riktig akupunktur fick förbättrade rehabilitering.
|
Man skall aldrig bara titta på en studie.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:21.
|

|